We find


53 – حدثنا محمد بن موسى بن المتوكل – رضي الله عنه – قال: حدثنا عبد الله بن جعفر الحميري، عن يعقوب بن يزيد، قال: حدثنا الحسن بن علي بن فضال، عن عبد الرحمن بن الحجاج، عن سدير الصيرفي، عن الصادق جعفر بن محمد، عن أبيه، عن جده عليهم السلام قال: قال رسول الله صلى الله عليه واله: خلق نور فاطمة عليها السلام قبل أن تخلق الارض والسماء. فقال بعض الناس: يا نبي الله فليست هي إنسية ؟ فقال صلى الله عليه وآله: فاطمة حوراء إنسية قال: يا نبي الله وكيف هي حوراء إنسية ؟ قال: خلقها الله عزوجل من نوره قبل أن يخلق آدم إذ كانت الارواح فلما خلق الله عزوجل آدم عرضت على آدم. قيل: يا نبي الله وأين كانت فاطمة ؟ قال: كانت في حقة تحت ساق العرش، قالوا: يا نبي الله فما كان طعامها ؟ قال: التسبيح، والتهليل، والتحميد. فلما خلق الله عزوجل آدم و أخرجني من صلبه أحب الله عزوجل أن يخرجها من صلبي جعلها تفاحة في الجنة و أتاني بها جبرئيل عليه السلام فقال لي: السلام عليك ورحمة الله وبركاته يا محمد، قلت: وعليك السلام ورحمة الله حبيبي جبرئيل. فقال: يا محمد إن ربك يقرئك السلام. قلت: منه السلام وإليه يعود السلام. قال: يا محمد إن هذه تفاحة أهداها الله عزوجل إليك من الجنة فأخذتها وضممتها إلى صدري. قال: يا محمد يقول الله جل جلاله: كلها. ففلقتها فرأيت نورا ساطعا ففزعت منه فقال: يا محمد مالك لا تأكل ؟ كلها ولا تخف، فإن ذلك النور المنصورة في السماء وهي في الارض فاطمة، قلت: حبيبي جبرئيل، ولم سميت في السماء ” المنصورة ” وفي الارض ” فاطمة ” ؟ قال: سميت في الارض ” فاطمة ” لانها فطمت شيعتها من النار وفطم أعداءها عن حبها، وهي في السماء ” المنصورة ” وذلك قول الله عزوجل: ” يومئذ يفرح المؤمنون * بنصر الله ينصر من يشاء ” يعني نصر فاطمة لمحبيها

http://yasoob.com/bo…/10/no1006.html

Sudayr AlSarfi from ASadiq, Ja’far ibn Muhammad, from his father, from his grandfather [as]: The Messenger of God [sawa] said: The light (nur) of Fatima [as] was created before the creation of the earth and the heaven. Some of the people said: ”Prophet of God, does that mean she’s not a human?” He [sawa] said: ”She is human Hawra’ ” They said: ”O Messenger of God how is it possible that she is a human Hawra’?” He said: ”Allah created her from His light before he created Adam when there were only spirits, so when he created Adam she was revealed to Adam” They said: ”O Prophet of God and where was Fatima?”. He said: ”She was in a place below the Throne”. They said: ”O Prophet of God what was her food?”. He said: ”Glorifying, hailing and praising (Allah). So when Allah swt created Adam and brought me from his offspring, Allah wanted to make her from my offspring so he made her an apple in heaven and Jibraeel [as] presented her to me saying ”Asalamu alayum warahmatullah wa barakatahu O Muhammad”, I said ”Wa alaykum asalaam warahmatullah my beloved Jibraeel”. He said: ”O Muhammad your Lord sends you his blessings”. I said: ”From him all blessings come and to him do they all return”. He said: ”This apple is a gift to you from Allah from heaven”, so I took it and held it to my chest. He said: ”O Muhammad Allah glorified be He says eat it”. So I split it and saw a shining light and was tacken aback. He said: ”O Muhammad why don’t you eat? Eat it and don’t be afraid, for that light is ”AlMansurah” (the aided) in the Heavens and ”Fatima” on earth”. I said: ”My beloved Jibraeel why is she called AlMansurah in the Heavens and ”Fatima” on earth?”. He said: ”She is called Fatima on earth because she saved (fatamat) her Shia from the fire, and because her enemies have not (fatama) loved her. In the heavens she is ”AlMansura” because of the words of Allah swt ‘On that day will the believers rejoice , with the aid of Allah, He aids whom he wishes’, meaning the aid of Fatima to her lovers.

REFERENCES:-

1- Maani ul Akhbar, Shiekh Sudooq, Page 396-397

2- Bihar ul Anwaar, vol 43, page 4

ISNAAD ANALYSIS

Let us see the isnaad of this hadeeth

First is

محمد بن موسى بن المتوكل – رضي الله عنه

His tautheeq has been done by none other than Sudooq, as he has used رضي الله عنه
for him

Next is

عبد الله بن جعفر الحميري

In Al-Mufid min Maujam Rijal ul Hadeeth, We find

71 – عبد الله بن جعفر الحمیري : تقدم في عبد الله بن جعفر بن الحسن ” الثقة المتقدم – 6760 – 6762

He is thiqa/Trustoworthy

Next is

يعقوب بن يزيد

Syed Al-Khoi spoke about him in Maujam vol 21, number 13778
and said

وكان ثقة صدوقا

He is Trustworthy and Truthful

Next is

الحسن بن علي بن فضال

Khoi writes in Maujam, vol 6, page 53

الرباب : كوفي ثقة ” وعده في رجاله من أصحاب الرضا عليه السلام(2)قائلا : ” مولى تيم

He is Thiqa,

Next is

عبد الرحمن بن الحجاج

Khoi wrote in Maujam vol 10, page 342

السابري ، سكن بغداد ، ورمي بالكيسانية ، روى عن أبي عبدالله وأبي الحسن قال النجاشي : ” عبدالرحمان بن الحجاج البجلي : مولاهم ، كوفي ، بياع
( عليه السلام ) ، وبقي بعد أبي الحسن ، ورجع إلى الحق ولقي الرضا ( عليه السلام ) ،
وكان ثقة ثقة

He is thiqa and again thiqa

And in al-Mufid min Maujam Rijal ul Hadeeth, we find

6370 – عبد الرحمان بن الحجاج : البجلي . . بیاع السابري – من أصحاب الصادق – 6359 – 6360
والكاظم ( ع ) – رمي بالكیسانیة ، ورجع إلى الحق
ولقي الرضا ( ع ) قالھ النجاشي – ثقة ثقة

Next is

سدير الصيرفي

Most of the `Ulema relied on him, like Ibn Shahr (ra), al-Kashi (ra), al-Qummi (ra), and al-Khoe’i (ra). Also, al-Majlisi (ra) in Miraat ul-`Uqool gave the grading of Hasan or Muwaththaq to chains containing Sadeer ibn Hakeem and his son Hanaan.
Syed Al-Khoi writes in maujam, vol 9, page 37
That ibn shahar ashoob said

وعده ابن شهر آشوب من خواص أصحاب الصادق عليه السلام

He is amongst the special companions of imam al Sadiq asws

And Syed Al Khoi declares him Thiqa on the basis of the Shahaadat of `Ali ibn Ibrahimal-Qummi (ra).

He wrote regarding him on page 39

أنه ثقة من جهة شهادة علي بن ابراهيم في تفسيره بوثاقته

He is thiqa due of testimony  of Ali bin Ibrahim in his Tafsir

And in al-Mufeed min Maujam Rijal ul Hadeeth, we find

992 – سدیر بن حكیم : بن صھیب الصیرفي یكنى أبا الفضل ، والد حنان – من أصحاب – 4982 – 4983
السجاد والباقر والصادق ( ع ) – روى بعنوان
سدیر الصیرفي 21 روایة ، منھا عن أبي جعفر ، وأبي عبد الله ( ع ) – روى في كامل الزیارات – روى في تفسیر
القمي
فھو ثقة

OPINION OF SCHOLARS;-

Grand Maraja, Syed Mohammad Shahroudi was asked

سؤال 15  : شكك أحدهم بالرواية الواردة في كون نور فاطمة (عليها السلام)قد خلق قبل أن يخلق الله الارض والسماء  ، ما رأيكم بذلك  ، علما أن التشدد السندي لايخرج بعض الروايات من دائرة الاعتبار  ، كما نرى ذلك في رواية سدير الصيرفي التي يذكرها الشيخ الصدوق في معاني الاخبار «ص 396 باب نوادر المعاني ح 53» 

Question 15:- There had been doubt on a narration which comes in regards to Light of bibi Fatima asws being created before Allah created Earth and Skies. What is your opinion about this? Those scholars who are strict in Rijal dont trust that what is narrated by Sudair us Sairafi and has been mentioned by Sheikh Sudooq in his Maani ul Akhbar, page 396, chapter Nawadir ul Maani, hadeeth 53

He replied

لاريب انّ الله تعالى خلق نُور محمّد(صلى الله عليه وآله)وعلي وفاطمة والحسن والحسين (عليهم السلام)قبل ان يخلق العالم وآدم  ، فقد كانوا انواراً واشباحاً بظلّ العرش والرّوايات في ذلك متظافرة بل متواترة ولا مجال للتشكيك في ذلك

Answer:- No doubt that Allah created the light of Mohammad asws, Ali asws, Fatima asws, Hasan and Hussein asws before creating world and Adam; and their lights and ashabah (plural of shabeeh, means picture or which looks alike) were in shadow of Arsh/throne; and narrations in this regards are many rather mutawatir; and none can doubt that

[taken from offical website]

Advertisements