in this short piece of work, i ll try to highlight two things

i ll just touch those issues

1- was mawia a caliph?
2-what did prophet asws say about the era of his caliphate?

so

first we see if he ever was a caliph

when we read al-bidaya wa un-nihaya, vol 8, page 177, urdu version [which is available in pakistan]

we find this

وقال حنبل بن إسحاق‏:‏ حدثنا أبو نعيم، حدثنا ابن أبي عتيبة، عن شيخ من أهل المدينة قال‏:‏ قال معاوية‏:‏ أنا أول الملوك‏ .‏
وقال ابن أبي خيثمة‏:‏ حدثنا هارون بن معروف، حدثنا حمزة، عن ابن شوذب قال‏:‏ كان معاوية يقول‏:‏ أنا أول الملوك وآخر خليفة‏.‏

قلت‏:‏ والسُنَّة أن يقال لمعاوية‏:‏ ملك، ولا يقال له خليفة حديث سفينة‏:‏ ‏(‏‏(‏الخلافة بعدي ثلاثون سنة ثم تكون ملكا عضوضاً‏)‏‏)‏‏.‏

http://www.al-eman.com/islamlib/view…251&CID=128#s2

ibn abi uteba quotes from a shiekh of madina that mawia said that i am the first king; and ibn khothema said that mawia said that i am the first king and last caliph;
i (ibn kather) say: sunnat is that mawia be called a king, and not caliph; this is because in hadeeth of hazrat safeena we find that ( caliphate will be after me for 30 years, and then there will be kingdom of hardships.

so the view of greatest mawia lover, ibn katheer is that he was a king, and not a caliph
rather, he says this is the sunnat

hold on.
we have other opinions that he was one of the 12 caliphs

anyways, we see that this mawia lover also said in the beginning of his chapter of mawia

that


قد تقدم في الحديث أن الخلافة بعده عليه السلام ثلاثون سنة، ثم تكون ملكاً، وقد انقضت الثلاثون بخلافة الحسن بن علي؛ فأيام معاوية أول الملك، فهو أول ملوك الإسلام وخيارهم‏.‏‏(‏ج/ص‏:‏ 8/22‏)‏

http://www.al-eman.com/islamlib/view…251&CID=123#s2

it is stated before in hadeeth that caliphate will be for 30 years, and then it will be followed by kingdom, and the 30 years complete with caliphate of hasan bin ali (asws) ; and the days of mawia are era of kingdom, and he is the first king of islam, and the best of them.

[in urdu edition, it is in vol 8, page 32]

then this mawia lover mentions a hadeeth

قال الطبراني‏:‏ حدثنا علي بن عبد العزيز، ثنا أحمد بن يونس، ثنا الفضل بن عياض، عن ليث، عن عبد الرحمن بن سابط، عن أبي ثعلبة الخشني، عن معاذ بن جبل، وأبي عبيدة قالوا‏:‏ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم‏:‏ ‏(‏‏(‏إن هذا الأمر بدا رحمة ونبوة، ثم يكون رحمة وخلافة، ثم كائن ملكاً عضوضاً، ثم كائن عتواً وجبرية وفساداً في الأرض، يستحلون الحرير، والفروج، والخمور، ويرزقون على ذلك وينصرون حتى يلقوا الله عز وجل‏)‏‏)‏‏.‏ إسناده جيد‏.‏

abu ubaida said that holy prophet asws said
no doubt, this order started with mercy and prophethood, and then there will be mercy and caliphate, and then there will be kingdom of hardships, and then that of proud and jabar/zulm and corruption in earth who will make silk, vagina and wine halal, and they will be given rizq and help till they meet allah

ISNAAD JAYYAD

now, holy prophet asws was a aware of this all, since he had seen in a dream that bani ummaya will get this

so did he take any step?

well, the mawia lover further says

وقد ذكرنا في ‏(‏دلائل النبوة‏)‏ الحديث الوارد من طريق إسماعيل بن إبراهيم بن مهاجر وفيه ضعف عن عبد الملك بن عمير قال‏:‏ قال معاوية‏:‏ والله ما حملني على الخلافة إلا قول رسول الله صلى الله عليه وسلم لي‏:‏ ‏(‏‏(‏يا معاوية إن ملكت فأحسن‏)‏‏)‏‏.‏

رواه البيهقي، عن الحاكم، عن الأصم، عن العباس بن محمد، عن محمد بن سابق، عن يحيى بن زكريا بن أبي زائدة، عن إسماعيل ثم قال البيهقي‏:‏ وله شواهد من وجوه أخر‏.‏

“and we discussed in dalail-un-nabuwat this hadeeth with sanad of ismail bin ibrahim bin mohajir, and it has weakness, from abdul malik bin umair that he said that mawia said
“by god! i got read for caliphate with this saying of holy prophet asws that he said to me

“o mawia! if you get kingdom, act in hasan/better way”

ibn katheer mentions other chains for this as well as shahid chains

then, he mentions another chain and hadeeth

‏(‏‏(‏يا معاوية إن وليت أمراً فاتق الله واعدل‏)‏‏)‏‏

“o mawia! if you get rulership, fear allah and do justice”


but did he do that?

qari faizi quotes shah wali ullah’s book “hujjat ullah ul balagha” and says that he said

“he was on seerat of previous kings, and not on seerat of caliphs”



sharah khasais, page 905

Advertisements