We find  Sayooti saying in His Tareekh Kulafa, p. 114

وأخرج ابن عساكر عن أبي البختري قال: كان عمر بن الخطاب يخطب على المنبر، فقام إليه الحسين بن علي رضي الله عنه، فقال: انزل عن منبر أبي، فقال عمر: منبر أبيك لا منبر أبي، من أمرك بهذا؟ فقام علي فقال: والله ما أمره بهذا أحد، أما لأوجعنك يا غدر، فقال: لا توجع ابن أخي، فقد صدق، منبر أبيه. إسناده صحيح.

“ibn Asakar narrates from abu Bakhtari that one day Umar came on pulpit for Sermon, Imam Hussein asws stood up said: ” Come down from my Father’s pulpit”.He said: “No doubt, it is your Father’s pulpit, and not my father’s; but who taught you this?”.Ali asws stood up and said: “by God! I did not teach him this thing”. Then Ali asws looked at imam Hussein asws and said: “I will punish you o Immature”. Umar said: “Do not punish o brother! he is saying truth, this pulpit is his Father’s”. Sanad/Chain is Saheeh/Authentic. 

Similar Narration is present in al-Isaba fi Tameez Sahaba, by Ibn Hajr, 2/69

وقال يحيى بن سعيد الأنصاريّ، عن عبيد بن حنين: حدثني الحسين بن عليّ، قال:
أتيت عمر وهو يخطب على المنبر فصعدت إليه فقلت: انزل عن منبر أبي، واذهب إلى منبر أبيك. فقال عمر: لم يكن لأبي منبر. وأخذني فأجلسني معه أقلّب حصى بيدي، فلما نزل انطلق بي إلى منزله، فقال لي: من علّمك؟ قلت: واللَّه ما علّمني أحد. قال: بأبي، لو جعلت تغشانا. قال: فأتيته يوما وهو خال بمعاوية وابن عمر بالباب، فرجع ابن عمر فرجعت معه فلقيني بعد قلت فقال لي: لم أراك. قلت: يا أمير المؤمنين، إني جئت وأنت خال بمعاوية، فرجعت مع ابن عمر. فقال: أنت أحقّ بالإذن من ابن عمر: فإنما أنبت ما ترى في رءوسنا اللَّه ثم أنتم. سنده صحيح وهو عند الخطيب.

Imam Hussein narrates that Umar came and gave sermon on Pulpit. So I said: Come down from pulpit of My father and go to Pulpit of your father………Ibn Hajr says its chain is Saheeh

PLEASE ALSO READ THIS ONE

Advertisements