as the name explains, now we would see a hadeeth which tells us that the fights of mola ali asws will be on taweel of quran, i.e, explanation

it comes to us with different chains, let us see those

.

.

CHAIN 1:-

.

.

in musnad imam ahmad, we see this hadeeth in the following manner


حدثنا عبد الله حدثني أبي ثنا وكيع حدثنا فطر عن إسماعيل بن رجاء عن أبيه عن أبي سعيد قال قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : ان منكم من يقاتل على تأويله كما قاتلت على تنزيله قال فقام أبو بكر وعمر فقال لا ولكن خاصف النعل وعلي يخصف نعله

abu saeed narrates that holy prophet said: amongst you is one who would fight on taweell of quran like i fought on it revelation (tanzeel); so abu bakar and umar stood up, but prophet asws said: no, but who is mending the shoes; and ali was mending the shoes

[musnad imam ahmad, vol 3, page 33, tahqeeq of shoaib arnawit]

sheikh shoaib terms the hadeeth as

sahih, but this chain is hasan, narrators are thiqa and narrators of sahih except fatr

hafiz haithmi also said about this chain:-

narrators of ahmad are narrators of sahih except fatr, and he is thiqa

[majma uz zawaid, vol 9, page 133-134]

shokani said:

narrated by ahmad with narrators of sahih except fatr who is thiqa; and also narrated by hakim who said it is sahih

[dur sahaba, page 225-226]

.

.

CHAIN 2:-

.

.

this chain is mentioned by ahmad bin hanbal in his book fadail us sahaba

حدثنا عبد الله بن محمد بن عبد العزيز البغوي قثنا أحمد بن منصور قثنا الأحوص بن جواب قال نا عمار بن رزيق عن الأعمش عن إسماعيل بن رجاء عن أبيه عن أبي سعيد الخدري قال :

[ fadail us sahaba, vol 2, page 790, narration 1083]

wasi ullah bin mohammad abbas said:

– isnaad sahih

mustafa adwi says: hasan

[al sahih ul musnad min fadail us sahaba, page 131]

hafiz haithmi termed this chain as:

narrated by ahmad and narrators are that of sahih

[majma uz zawaid, vol 9, page 144]

.

.

CHAIN 3:-

.

.

this chain comes in mustadarak, imam hakim

أخبرنا أبو جعفر محمد بن علي الشيباني بالكوفة من أصل كتابه ثنا أحمد بن حازم بن أبي غرزة ثنا أبو غسان ثنا عبد السلام بن حرب ثنا الأعمش عن إسماعيل بن رجاء عن أبيه عن أبي سعيد رضي الله عنه
قال ابن أبي غرزة : و حدثنا عبيد الله بن موسى ثنا فطر بن خليفة عن إسماعيل بن رجاء عن أبيه عن أبي سعيد رضي الله عنه قال : كنا مع رسول الله صلى الله عليه و سلم فانقطعت نعله فتخلف علي يخصفها فمشى قليلا ثم قال : إن منكم من يقاتل على تأويل القرن كما قاتلت على تنزيله فاستشرف لها القوم و فيهم أبو بكر و عمر رضي الله عنهما قال أبو بكر : أنا هو قال : لا قال عمر : أنا هو قال : لا و لكن خاصف النعل عليا فاتيناه فبشرناه فلم يرفع به رأسه كأنه قد كان سمعه من رسول الله صلى الله عليه و سلم
هذا حديث صحيح على شرط الشيخين و لم يخرجاه
تعليق الذهبي قي التلخيص : على شرط البخاري ومسلم

abu saeed says that we were with prophet when his shoes broke, and mola ali asws started repairing it, and he left behind, so when prophet took a few steps, he said: there is on amongst you who would fight on taweel of quran like i fought on tanzeel of quran; so some of them stepped to get this glory and amongst them were abu bakar, and umar; so abu bakar said: am i?; prophet said: no umar said am i? prophet said: no but one who is repairing the shoes; so we met him to give him the good news but he did not lift his head as if he had heard it from the prophet asws

hakim says: sahih on conditions of sheikhain but did not write it

dhabi says: on the conditions of bukhari and muslim

[mustadarak, imam hakim, vol 3, page 132]

albani says:

this is the misconception, because bukhari did not take from ismail bin raja, so it is on the conditions of muslim only

[silsila ahadeeth sahihiya, vol 5, page 639,narration 2487]

ibn hajar haithmi says:

narrated by ahmad and hakim with sahih sanad

[sawaiq-e-moharriqa, page 190, second chapter in his glory]

.

.

CHAIN 4:-

.

.

this is the chain of abu yala; and it says

حدثنا عثمان حدثنا جرير عن الأعمش عن إسماعيل بن رجاء عن أبيه : عن أبي سعيد الخدري قال : سمعت رسول الله صلى الله عليه و سلم يقول : إن منكم من يقاتل على تأويل القرآن كما قاتلت على تنزيله فقال أبو بكر : أنا هو يا رسول الله ؟ قال : لا قال عمر : أنا هو يا رسول الله ؟ قال : لا ولكنه خاصف النعل وكان أعطى عليا نعله يخصفها
قال حسين سليم أسد : إسناده صحيح

abu saeed said that i heard prophet asws saying that there is one amongst you who would fight on taweel like i fought on tanzeel; so abu bakar stood up and said: am i the one o prophet? he said: no; umar said; am i the one o prophet? he said: no but the one who is repairing shoes, and he had given shoe to ali for repair

[masnad abu yala, vol 2, page 341]

hussein saleem asad says: isnaad sahih

chain mentioned by ibn haban is like this one which we have mentioned, so the hadeeth is same


أخبرنا أحمد بن علي بن المثنى، حدثنا عثمان بن أبي شيبة
، حدثنا جرير، عن الأعمش، عن إسماعيل بن رجاء، عن أبيه
عن أبي سعيد الخدري قال: سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: “إن منكم من يقاتل على تأويل القرآن كما قاتلت على تنزيله” ، قال أبو بكر: أنا هو يا رسول الله؟ قال: “لا” قال عمر: أنا هو يا رسول الله؟ قال: “لا ولكن خاصف النعل” ، قال: وكان أعطى عليا نعله يخصفه

[al-ihsan ba tarteeb sahih ibn haban, vol 15, page 385, narration 6937]

so, it is sahih as per ibn haban

sheikh shoaib termed this chain as sahih

[ref is the same]

haithmi also termed this chain with sahih narrators

رواه ابو يعلى ورجاله رجال الصحيح

narrated by abu yala, and narrators are narrators of sahih hadeeth

[majma uz zawaid, vol 5, page 186]

.

.

CHAIN 5:-

.

.

this is the chain of nisai, and he says:-

أخبرنا إسحاق بن إبراهيم ومحمد بن قدامة واللفظ له عن جرير عن الأعمش عن إسماعيل بن رجاء عن أبيه عن أبي سعيد الخدري قال : كنا جلوسا ننتظر رسول الله صلى الله عليه و سلم فخرج إلينا قد انقطع شسع نعله فرمى بها إلى علي فقال إن منكم من يقاتل على تأويل القرآن كما قاتلت على تنزيله فقال أبو بكر أنا قال لا قال عمر أنا قال لا ولكن صاحب النعل

abu saeed said: we were sitting waiting for prophet asws, when he came, so his lace was broken, so he gave the shoe to ali, and said: amongst you is the one who would fight on taweel of quran like i fought on tanzeel; so abu bakar said: am i the one? prophet said: no; so umar said: me? prophet said: no, but the one with the shoe

[sunan kubra,  nisai, vol 5, page 154]

nisai also mentioned this chain in his khasais-e-ali

and in the takhreej of that, we find that

abu ishaq haweeni athari said: isnaad sahih

[al-hilli ba takhreej khasais e ali, page 134, narration 152]

ahmad meeren baloshi said: isnaad hasan, and it is one of the signs of prophet for he told ali about his fight wit kharijis even before it took place

[khasais e ali, takhreej by baloshi, page 166, narration 156]

حدثنا عبد الله بن محمد نا يحيى الحماني نا شريك قثنا منصور ولو ان غير منصور حدثني ما قبلته منه ولقد سألته فأبى ان يحدثني فلما جرت بيني وبينه المعرفة كان هو الذي دعاني اليه وما سألته عنه ولكن هو ابتدأني به قال حدثني ربعي بن حراش قثنا علي بن أبي طالب بالرحبة قال : اجتمعت قريش الى النبي صلى الله عليه و سلم وفيهم سهيل بن عمرو فقالوا يا محمد ان قوما لحقوا بك فارددهم علينا فغضب حتى رئي الغضب في وجهه ثم قال لتنتهن يا معشر قريش أو ليبعثن الله عليكم رجلا منكم امتحن الله قلبه للايمان يضرب رقابكم على الدين قيل يا رسول الله أبو بكر قال لا قيل فعمر قال لا ولكن خاصف النعل
Advertisements