we find in shafaai, abu zahra says

یہ بات پیش نظر رکھنی چاہیئے کہ جملہ صحابہ پر تفضیل علی (ع) کے صرف شیعہ ہی نہیں قائل تھے بلکہ سابقین صحابہ کی رائے بھی یہی تھی . مثلا“ عمار بن یاسر ، مقداد بن الاسود ، ابوذرغفاری ، سلمان فارسی ،جابر بن عبداللہ ، ابی بن کعب ، حذیفہ ، بریدہ ، ابو ایوب ، سہل بن حنیف ، عثمان بن حنیف ، ابو الیہثم ، خزیمہ بن ثابت ، ابو الطفیل عامر بن واثلہ ، عباس بن عبدالمطلب اور ان کے صاحبزادگان اور جملہ بنی ہاشم ،شروع شروع میں زبیر بھی اس کے قائل تھے بعد میں ان کا خیال بدل گیا(1) . خود بنی امیہ میں کئی ایسے لوگ تھے جو دوسرے صحابہ پر تفضیل علی (ع) کے قائل تھے .مثلا“ خالد بن سعید بن العاص اور عمر بن عبد العزیز

(الشافعی ، ص 93)

this should be kept in mind that it is not just shias who believe in ali being greatest of all sahaba, rather in past era, companions also had this view. like ammar bin yasir, miqdaad bin aswad, abu dhar ghaffari, salman farsi, jabir bin abdullah, abi bin kaab, huzaifa, buraida, abu ayood, sahal bin haneef, uthman din haneef, abu hathem, khuzaima bin thabi, abu tufail aamir bin wathila, abbas bin abdul motallab, and their son and others from bani hashim; in the begining zubair also held this view, but changed his opinion later; even in bani umayya there were people who held this view like khalid bin saeed bin aas and umar bin abdul aziz

[alshafaii, page 93]

scans

====

=====

FOOTNOTES

[1]zubair changed his view after birth of his son abdullah, as we find mola ali saying this

as mentioned in al-istiaab

==

translated from work of brother syed hasni