in continuation with our series, this is our 8th post

we find in amali sheikh tusi, majlis 6, hadeeth 20, page 161-162

حدثنا محمد بن محمد، قال: حدثنا أبو القاسم جعفر بن محمد بن قولويه (رحمه الله)، قال: حدثني أبي، قال: حدثني سعد بن عبد الله، عن أحمد بن محمد ابن عيسى، عن الحسن بن محبوب الزراد، عن أبي محمد الأنصاري، عن معاوية بن وهب، قال: كنت جالسا عند جعفر بن محمد (عليهما السلام) إذ جاء شيخ قد انحنى من الكبر، فقال: السلام عليك و رحمة الله و بركاته. فقال له أبو عبد الله: و عليك السلام و رحمة الله و بركاته، يا شيخ ادن مني، فدنا منه فقبل يده فبكى، فقال له أبو عبد الله (عليه السلام): و ما يبكيك يا شيخ قال له: يا ابن رسول الله، أنا مقيم على رجاء منكم منذ نحو من مائة سنة، أقول هذه السنة و هذا الشهر و هذا اليوم، و لا أراه فيكم، فتلومني أن أبكي !

قال: فبكى أبو عبد الله (عليه السلام) ثم قال: يا شيخ، إن أخرت منيتك كنت معنا، و إن عجلت كنت يوم القيامة مع ثقل رسول الله (صلى الله عليه و آله). فقال الشيخ: ما أبالي ما فاتني بعد هذا يا ابن رسول الله.

فقال له أبو عبد الله (عليه السلام): يا شيخ، إن رسول الله (صلى الله عليه و آله) قال: إني تارك فيكم الثقلين ما إن تمسكتم بهما لن تضلوا: كتاب الله المنزل، و عترتي أهل بيتي، تجي‏ء و أنت معنا يوم القيامة.

قال: يا شيخ، ما أحسبك من أهل الكوفة. قال: لا. قال: فمن أين أنت قال: من سوادها جعلت فداك

قال: أين أنت من قبر جدي المظلوم الحسين (عليه السلام) قال: إني لقريب منه. قال: كيف إتيانك له قال: إني لآتيه و أكثر.

قال: يا شيخ، ذاك دم يطلب الله (تعالى) به، ما أصيب ولد فاطمة و لا يصابون بمثل الحسين (عليه السلام)، و لقد قتل (عليه السلام) في سبعة عشر من أهل بيته، نصحوا لله و صبروا في جنب الله، فجزاهم أحسن جزاء الصابرين،

إنه إذا كان يوم القيامة أقبل رسول الله (صلى الله عليه و آله) و معه الحسين (عليه السلام) و يده على رأسه يقطر دما فيقول: يا رب، سل أمتي فيم قتلوا ولدي


و قال (عليه السلام ) : كل الجزع و البكاء مكروه سوى الجزع و البكاء على الحسين (عليه السلام


from mawia bin wahab said: “I was sitting with imam Jafar bin Muhammad asws when a an old man, who was leaned due to being old, came. So he  said: “assalamoallaikom wa rahmatullah wa barakatahu”

So imam asws said to him: “walikom as salam wa rahmatullah wa barakatahu”, O Sheikh come to me’.

So the old man came to him asws and kissed his  hand and cried.

So imam asws said to him: ‘O Sheikh, why are you crying?’

He  said : ‘O son of the Messenger of Allah! I lived in hope to be with you for about 100 years.he continued saying: ‘This is the year, this is the month, this is the day, and I did not see you. And you stop me from crying?!’

the narrator said: imam asws started crying and then said:’O Sheikh, You will be with us. And that you will be fast to be with the beloved things/heavy things of the holy prophet asws on the Day of Judgment.

So the sheikh said: ‘I will take note of it; and after today I wont (cry), O son of the holy prophet asws

So imam asws said: ‘O Sheikh! holy prophet asws said: ‘Verily, I am leaving with you two weight things , and if you hold on to them you will NEVER go astray: The Book of Allah  and My itraat ahlubait asws. I will come and you will be with us on the Day of Judgment.’

imam asws said: “O Sheikh! I do not think that you are of the people of Kufa?

He  said: ‘No’.

imam asws then asked: ” where are you from then?”

He  said: “May I be sacrificed for you, i am from Sawaduha”

imam asws asked : “how far are you from grave of my oppressed grand father, imam hussein asws”

He replied: “I am close to it (the grave).”

imam asws asked: ‘How often do you go to him?”

He replied:  “I go there frequently”


imam asws said: “O Sheikh! Allah  will take the revenge of  the blood of imam hussein asws ; there is no calamity for the children of bibi fatima asws like the calamity of imam hussein asws; and 17 members of his  family were killed. They acted on advice of allah and were steadfast on His side; and He gives best rewards to he patient ones.

And on the day of judgment , holy prophet asws will come with imam hussein asws and his hand will be on head of imam hussein, and blood will be dripping from that; and he will say

‘O Lord! Ask my ummat  why did they kill my son?!’

And imam asws said: “Every panic*  and crying is makrooh except that  upon imam hussein asws”

[*panic here is in the sense of crying loudly like what is called wawela in urdu]

SANAD ANALYSIS

hasan bin mohammad bin hasan is thiqa, see maujam narrator 3103

abu jafar mohammad bin hasan is sheikh tusi

mohammad bin mohammad bin noman is sheikh mufeed

jafar bin mohammad bin jafar bin musa qawalia is thiqa ;  najashi mentioned him as narrator 318

mohammad bin jafar bin musa, also known as mohammad bin qawalia is thiqa as he is one of the companions of saad bin abdullah, and most of his companions are thiqa, and the saying of najashi in narrator 318, where he said that he is

و كان أبوه يلقب مسلمة من خيار أصحاب سعد

better companions of saad, it is a proof for his wathaqa/trustworthiness;

also his son narrated from him in kamil uz ziarat, and that is also a proof for this trustworthiness

saad bin abdullah, not much needs to be said; as we see that even being his companion is a sigh of wathaqa; he is thiqa; and najashi praised him a lot

ahmad bin mohammad bin esa is thiqa

hasan bin mahboob is thiqa and one of the ashaab ul ijma

abdullah bin hamad al-ansari; najashi says about him

من شيوخ أصحابنا

[rijal un najashi, page 218, page 568]

he had been praised by mohamaad bin abdul jabbar, who was companion of imam jawad asws, imam hadi asws, imam askari asws

that we find in al-kafi, vol 3, page 127

4322 – 1 – أبوعلى الاشعري، عن محمد بن عبدالجبار، عن أبي محمد الانصاري – قال: وكان خيرا

similarly, he was praised by ibrahim bin hashim and that we find in sudooq’s book maani ul akhbari, vol 1

1 – حدثنا أحمد بن زياد بن جعفر الهمداني – رحمه الله – قال: حدثنا علي بن إبراهيم بن هاشم، عن أبيه، قال: حدثني أبومحمد الانصاري – وكان خيرا

he may have been critcized by nasr bin sabah, but he is himself daif;

but on the other hand, we see that he is praised by thiqa people, and the one narrating from him is mahbob bin hasan; one of ashab ul ijma; this in itself is a proof for his strengthening

mawia bin wahab is thiqa ;   najashi confirms

so the chain is very very strong inshallah

GRADING

1- sheikh hasan al jaawahiri terms it hasan

[jawahir ul kalam, vol 4, page 371]

2- grand maraja, sheikh jawad tabreezi terms is sahih

in reply to  query1268, in vol 3 of sirat un nijat, he said this

سؤال 1268: هل ترون أنه من الداعي اثارة مصيبة كربلاء بين الناس بشكل عنيف وحماسي أم لا؟

التبريزي: البكاء الشديد والابكاء المثير من الامور المستحبة، التي دلت على رجحانها النصوص الكثيرة، ففي الوسائل باب 66 من أبواب المزار روايات كثيرة في استحباب ذلك، ومنها صحيح معاوية بن وهب عن الصادق (ع) انه قال لشيخ: أين أنت عن قبر جدي المظلوم الحسين، قال: اني لقريب منه، قال (ع): كيف اتيانك له، قال: اني لآتيه واُكثر، قال: ذاك دم يطلب الله تعالى به، ثم قال: كل الجزع والبكاء مكروه ما خلا الجزع والبكاء لقتل الحسين (ع)، والله العالم.

that is, he said

“crying severly, and pretending to cry are amongst mustahab acts (which brings reward) and there are many narrations for it; in wasail us shia, chapter abwab ul mazar; there re plenty of narrations which talk about it being mustahab; and in that there is sahih from mawia bin wahab …….”

Advertisements