in continuation with our series, this is our 7th post

and this hadeeth we are going to quote

it is from al-khisal, vol 1, page 65-67, chapter as-sawal an thaqalyn youm ul qayama, narration 98

and the narration says

حدثنا محمد بن الحسن بن أحمد بن الوليد (رض) ، قال : حدثنا محمد بن الحسن الصفار ، عن محمد بن الحسين بن أبي الخطاب ، ويعقوب بن يزيد جميعا عن محمد بن أبي عمير ، عن عبد الله بن سنان عن معروف بن حزبوذ ، عن أبي الطفيل عامر بن واثلة ، عن حذيفة بن أسيد الغفاري ، قال :
لما رجع رسول الله (ص) من حجة الوداع ، ونحن معه ، أقبل حتى أنتهى إلى الجحفة فأمر أصحابه بالنزول . فنزل القوم منازلهم ، ثم نودي بالصلاة ، فصلى بأصحابه ركعتين ، ثم أقبل بوجهه إليهم فقال لهم : إنه قد نبأني اللطيف الخبير أني ميت وأنكم ميتون ، وكأني قد دعيت فأجبت ، وأني مسؤول عما أرسلت به إليكم ، وعما خلفت فيكم من كتاب الله وحجته ، وأنكم مسؤولون ، فما أنتم قائلون لربكم .

قالوا : نقول : قد بلغت ونصحت وجاهدت فجزاك الله عنا أفضل الجزاء .
ثم قال لهم : ألستم تشهدون أن لا إله الا الله وإني رسول الله إليكم ، وأن الجنة حق ، وأن النار حق ، وأن البعث بعد الموت حق ، فقالوا : نشهد بذلك .
قال : اللهم اشهد على مايقولون ، ألا وإني اشهدكم أني أشهد أن الله مولاي وأنا مولى كل مسلم ، وأنا أولى بالمؤمنين من أنفسهم ، فهل تقرون لي بذلك ، وتشهدون لي به ،

فقالوا : نشهد لكَ بذلك .

فقال : ألا من كنت مولاه فإن علياً مولاه ، وهو هذا .
ثم أخذ بيد علي عليه السلام فرفعها مع يده حتى بدت آباطهما ثم قال :

اللهم وال من والاه ، وعاد من عاداه ، وانصر من نصره ، واخذل من خذله ، ألا وأني فرطكم وأنتم واردون علي الحوض ، حوضي غدا ، وهو حوض عرضه ما بين بصرى وصنعاء ، فيه أقداح من فضة عدد نجوم السماء ، ألا وإني سائلكم غدا ماذا صنعتم فيما أشهدت الله به عليكم في يومكم هذا إذا وردتم علي حوضي ، وماذا صنعتم بالثقلين من بعدي ، فانظروا كيف تكونون خلفتموني فيهما حتى تلقوني .

قالوا : وما هذان الثقلان يا رسول الله ؟
قال : أما الثقل الأكبر ، فكتاب الله عزوجل ، سبب ممدود من الله ومني في ايديكم ، طرفه بيد الله ، والطرف الآخر بأيديكم ، فيه علم ما مضى و ما بقى إلى أن تقوم الساعة ، وأما الثقل الأصغر فهو حليف القرآن وهو علي بن أبي طالب (ع) وانهما لن يفترقا حتى يردا علي الحوض .

قال معروف بن حزبوذ : فعرضت هذا الكلام على أبي جعفر عليه السلام

فقال : صدق أبو الطفيل رحمه الله ، هذا الكلام وجدناه في كتاب علي عليه السلام وعرفناه .
ثم قال الصدوق :

وحدثنا أبي رضي الله عنه قال : حدثنا علي بن إبراهيم ، عن أبيه ، عن محمد بن أبي عمير

وحدثنا جعفر بن محمد بن مسرور رضي الله عنه قال : حدثنا الحسين بن عامر ، عن عمه عبد الله بن عامر عن محمد بن أبي عمير
وحدثنا محمد بن موسى بن المتوكل (رض) ، قال حدثنا علي بن الحسين السعدآبادي ، عن أحمد بن أبي عبد الله البرقي ، عن أبيه ، عن محمد بن أبي عمير ، عن عبد الله بن سنان عن معروف بن خزبوذ ، عن أبي الطفيل عامر بن واثلة عن حذيفة بن أسيد الغفاري بمثل هذا الحديث سواء .

first, let us see what it is telling us

Muhammad ibn al-Hassan ibn Ahmad ibn al-Walid – may God be pleased with him – narrated that Muhammad ibn al-Hassan al-Saffar quoted Muhammad ibn al-Hussein ibn Abil-Khat’tab and Yaqoob ibn Yazid, on the authority of Muhammad ibn Abi Umayr, on the authority of Abdullah ibn Sin’an, on the authority of Ma’ruf ibn Kharboz, on the authority of Abil Tufayl Amer ibn Vasele’, on the authority of Haziqat ibn Asid al-Qaffari, “When God’s Prophet asws returned from the Farewell Pilgrimage we were with him asws. When we reached Al-Juhfa, the Prophet asws ordered his companions to relax. Then the people all settled down. Then they said the call to prayer and the Prophet asws said two units of prayers with his companions. Then the Prophet asws turned towards them and told them, ‘The Graceful, the All-Aware has informed me that I will die and so shall you. Assume that I have answered God’s call. I am held responsible to God regarding what I have delivered to you. Verily, I am leaving behind God’s Book and His Proof. You are held responsible for them. What would you tell your Lord?’ They said, ‘We will say that you fulfilled your mission, gave us advice, and strived. May God grant you the best reward on our behalf.’”

Then the Prophet asws asked them, “Don’t you bear witness that there is no god but One; that I am God’s Prophet sent to you; that Paradise does exist; that Hell does exist; and that there is resurrection after death?” They replied, “We bear witness to this.”

The Prophet asws said, “May God bear witness to what you say. I take you as witnesses and bear witness that God is my Master. I am the Master of all Muslims. Is it not true that my Mastery over the believers is more than that of their own mastery over themselves? Do you believe in this? Will you bear witness to this?” They replied, “We bear witness to this.”

Then the Prophet asws said, “Whoever I am the Master of, Ali asws is the Master of.” Then he grabbed Ali’s hand and raised it up along with his own hand in such a way that both their underarms could be seen. Then the Prophet asws said, “O my God! Please be the friend of his friends and be the enemy of his enemies. Assist whoever assists him, and abandon whoever abandons him. I shall leave and you will meet me again at the Heavenly Pool later. That is a Pool whose width expands from Bosri to San’a. There are as many silver goblets in it as there are stars in the sky. Then I shall question you about what you bear witness to today when I meet you at my Pool. I will ask you what you did with the Two Heavy Things and how you dealt with what I left behind when you meet me. “

They said, “O Messenger of God! What are the Two Heavy Things?”

The Prophet asws said, “The greater of the Two Heavy Things is the Book of the Honorable the Exalted God. It is a means that is extended from God and I towards you. One side of it is in the Hand of God and the other side is in your hands. The knowledge of the past and what is yet to come up until the arrival of the Hour is in it. And the smaller of the Two Heavy Things is equal to the Quran: It is Ali ibn Abi Talib asws and his Household asws. These Two will be inseparable until they come to me at the Heavenly Pool.”

now, the beauty of this reference  is that it comes to us with multiple chains, rather than one

first chain

حدثنا محمد بن الحسن بن أحمد بن الوليد (رض) ، قال : حدثنا محمد بن الحسن الصفار ، عن محمد بن الحسين بن أبي الخطاب ، ويعقوب بن يزيد جميعا عن محمد بن أبي عمير ، عن عبد الله بن سنان عن معروف بن حزبوذ ، عن أبي الطفيل عامر بن واثلة ، عن حذيفة بن أسيد الغفاري

second chain

وحدثنا أبي رضي الله عنه قال : حدثنا علي بن إبراهيم ، عن أبيه ، عن محمد بن أبي عمير

and then the chain is same after mohammad bin abi umair

third chain

وحدثنا جعفر بن محمد بن مسرور رضي الله عنه قال : حدثنا الحسين بن عامر ، عن عمه عبد الله بن عامر عن محمد بن أبي عمير

as before, it is same after mohammad bin abi umair

fourth chain

وحدثنا محمد بن موسى بن المتوكل (رض) ، قال حدثنا علي بن الحسين السعدآبادي ، عن أحمد بن أبي عبد الله البرقي ، عن أبيه ، عن محمد بن أبي عمير ، عن عبد الله بن سنان عن معروف بن خزبوذ ، عن أبي الطفيل عامر بن واثلة عن حذيفة بن أسيد الغفاري بمثل هذا الحديث سواء

CHAIN 1

mohammad bin hasan bin ahmad bin walid is thiqa-tun-thiqa

mohammad bin hasan bin furookh as-safar is thiqa

mohammad bin hussein bin abi khitab is thiqa

yaqoob bin yazeed is thiqa

mohammad bin abi umair, he is thiqa, and one of the ashab ul ijma as mentioned by kashi ; there are certain scholars who accepted his marasil even; that is mursal ahadeeth

abdullah bin sanan is thiqa

maarof bin kharboodh is also thiqa, and ashab ul ijma

aamir bin wathala was a special companion of imam ali asws, al-khoi says in his maujam that he was one of those whom hajaj tried to kill for the reason of his love for imam ali asws; he also says

قول: الحديث رواه الصدوق : قدّس سرّه : في باب الاثنين، تحت عنوان السؤال عنالثقلين يوم القيامة، وقد رواه بعدّة طرق، عن عبد اللّه بن سنان، عن معروف بنخربوذ، عن أبي الطفيل عامر بن واثلة، عن حذيفة بن أسيد الغفارى، عن رسول اللّهصلّى اللّه عليه وآله، وفي الرواية وصية رسول اللّه صلّى اللّه عليه وآلهبالثقلين، وأنه قال: (الثقل الاصغر هو حليف القرآن، وهو علي بن أبي طالبوعترته، وأنهما لن يفترقان حتى يردا عل‏ؤيّ الحوض)، وبعض طرق الرواية صحيح

the narration narrated by saudooq in chapter under heading that question will be asked about thaqalyn on day of qayamat, he narrated with certain chains……some of the chain are sahih

and this in deed authenticates the chain we are talking from sudooq

there is hudaifa bin aseed, and khoi says about him

وقد عدّ من حواري الحسن المجتبى عليه السلام

and he was counted amongst HAWARIS of imam hasan asws

CHAIN 2

The second chain contains very great names of shia sect

like sheikh sudooq, his father, ali bin ibrahim, his father and then mohammad bin abi umiar

CHAIN 3

jafar bin mohammad bin masroor is sheikh of sudooq, and his tardi’i is a proof upon his wathaqa/trustworthiness

also, chain has supporting chains as well

hussein bin mohammad bin aamir is thiqa

abdullah bin aamir is thiqa

and then the chain continues as before

CHAIN 4

mohammad bin musa bin mutawakil is sheikh of sudooq, and he has narrated a lot from him;

ali bin hussein saad abadi is a narrator of kamil uz ziaraat as mentioned by khoi

روى عن أحمد بن أبي عبداللّه، وروى عنه جعفر بن محمد بن قولويه. كاملالزيارات: الباب 36، في أنّ الحسين عليه السلام قتيل العبرة، الحديث 7

, and that means his trustworthiness is confirmed by ibn qawalia, as he narrated only from thiqa narrators

ahmad bin mohammad bin khalid barqi is thiqa

mohammad bin khalid bin abdur rehman is thiqa

and then the chain continues as before

CONCLUSION

the first chain which we mentioned, in it we find two ashab ul ijmaa;

and as per rules of ilm-ur-rijal, this authenticates the hadeeth; and other chains heavily support that one

so the hadeeth is SAHIH inshallah

so

Advertisements