{taken from work of brother master_ier }

ومنها أن الشافعي جوز التقية بين المسلمين كما جوزها بين الكافر محاماة على النفس . ومنها أنها جائزة لصون المال على الأصح كما أنها جائزة لصون النفس لقوله صلى الله عليه وسلم : « حرمة مال المسلم كحرمة دمه » و « من قتل دون ماله فهو شهيد » ولأن الحاجة إلى المال شديدة ولهذا يسقط فرض الوضوء ويجوز الاقتصار على التيمم إذا بيع الماء بالغبن . قال مجاهد : كان هذا في أول الإسلام فقط لضعف المؤمنين . وروى عوف عن الحسن أنه قال : التقية جائزة إلى يوم القيامة . وهذا أرجح عند الأئمة


And from it that al-Shafi’i allowed (hiding the faith due to fear) taqiyyah among the Muslims as he allowed it among the disbelievers to protect the self/oneself. And from it that it is allowed for safekeeping the wealth rather as that it is allowed for safekeeping the self his saying: «the inviolability of the Muslim’s wealth is same as the inviolability of his blood» and «whoever gets killed without his wealth then he is a martyr» and because the need of wealth is big therefore the obligation to the ablution falls and it is allowed to do tayammum (to wash with clean sand) if the water is sold in a cheat way. Mujahid said: this was only in the beginning of Islam because the believers were weak. And A’uf narrated about al-Hasan that he said: (hiding the faith due to fear) taqiyyah is allowed till the day of resurrection. And this is acceptable among the imams.

Tafsir-Nisaburi, 2/239

Advertisements