let me share some beautiful ahadeeth from the book of mohadath-e-kabeer allama hashim behraini rahmat ullah a’leh

الحديث الأول: علي بن إبراهيم في تفسيره قال: حدثني أبي عن حماد عن أبي عبد الله صلوات الله عليه في قوله: * (الصراط المستقيم) * قال: ” هو أمير المؤمنين – صلوات الله عليه – ومعرفته والدليل على أنه أمير المؤمنين من قوله: * (وإنه في أم الكتاب لدينا لعلي حكيم) *



FIRST HADEETH:- ali bin ibrahim wrote in his tafsir that imam abu abdullah jafar al sadiq asws said about the verse “sirat-e-mustaqeem”, he asws said:- it is amir ul momineen asws, and his maarifat; and the proof for this is that allah said in quran “and he has the mother of book, he is ali and hakeem”

الحديث الثاني: ابن بابويه قال: حدثنا أبي رحمة الله قال: حدثنا محمد بن أحمد بن علي بن الصلت عن عبد الله بن الصلت عن يونس بن عبد الرحمن [ عمن ذكره ] عن عبد الله الحلبي عن أبي عبد الله قال: ” الصراط المستقيم أمير المؤمنين


SECOND HADEETH:- sheikh sudooq wrote in his book that imam abu abdullah asws said sirat e mustaqeem is amir ul momineen asws

الحديث الثالث: محمد بن الحسن الصفار عن عمران بن موسى عن موسى بن جعفر عن علي ابن أسباط عن محمد بن الفضيل عن أبي حمزة الثمالي عن أبي عبد الله (عليه السلام) قال. سألته عن قول الله تبارك وتعالى: * (وأن هذا صراطي مستقيما فاتبعوه) *: قال: ” هو والله علي هو والله الميزان والصراط “(3)


sheikh saffar wrote in his book that imam abu abdullah when asked about the verse ” no doubt, this is my stright path; so follow it” imam asws said:- by god! this is ali, and he is the meezan and sirat/path

الحديث الرابع: محمد بن يعقوب عن محمد بن يحيى عن محمد بن الحسين عن النضر بن سويد(4) عن خالد بن حماد ومحمد بن الفضيل عن الثمالي عن أبي جعفر (عليه السلام) قال: ” أوحى الله إلى نبيه * (فاستمسك بالذي أوحي إليك إنك على صراط مستقيم) * إنك على ولاية علي وعلي هو الصراط “(5).

الحديث الخامس: محمد بن الحسن الصفار عن محمد بن الحسين عن الضر بن سويد عن خالد بن حماد ومحمد بن الفضيل عن الثمالي عن أبي جعفر (عليه السلام) مثله(6).

4th and 5th HADEETH:-

sheikh kulaini and also sheikh saffar wrote that imam abu jafar asws said that allah revealed to prophet ” hold tight what has been revealed to you, you are on sirat e mustaqeem”; imam asws said:- you are on wilayat of ali, and that is sirat

الحديث السادس: علي بن إبراهيم قال: حدثنا جعفر بن أحمد قال: حدثنا عبد الكريم بن

عبد الرحيم عن محمد بن علي عن محمد بن الفضيل عن أبي حمزة الثمالي عن أبي جعفر (عليه السلام) قال: ” أوحى الله إلى نبيه * (فاستمسك بالذي أوحي إليك) * في علي إنك على صراط مستقيم أي إنك على ولاية علي وعلي هو الصراط المستقيم

6th hadeeth;- imam baqir asws said that allah revaled to prophet asws “hold tight to what is revealed to you” regarding ali; you are on the sirat e mustaqeem which is that you are on wilayat e ali; and ali is sirat e mustaqeem

الحديث السابع: محمد بن الحسن الصفار عن عبد الله بن عامر عن أبي عبد الله البرقي عن الحسن بن عثمان عن محمد بن الفضيل عن أبي حمزة عن أبي جعفر (عليه السلام) في قوله: * (إنك لتهدي إلى صراط مستقيم) * ” إنك لتأمر بولاية علي وتدعو إليها وعلي هو الصراط المستقيم


7th hadeeth:- imam baqir said about the verse “you guide to sirat-e-mustaqeem”; imam said that it means that he ordered to wilayat e ali, and called to it; and ali is sirat e mustaqeem

الحديث الثامن: علي بن إبراهيم قال: حدثنا جعفر بن أحمد قال: حدثنا محمد بن علي عن محمد بن الفضيل عن أبي حمزة عن أبي جعفر (عليه السلام) في قوله عز وجل لنبيه (صلى الله عليه وآله) * (وأنك لتهدي إلى صراط مستقيم) * يعني ” إنك لتأمر بولاية علي أمير المؤمنين وتدعو لها، وعلي هو الصراط المستقيم (صراط الله الذي له ما في السماوات وما في الأرض) يعني عليا أنه جعله خازنا على ما في السماوات وما في الأرض من شئ وأئتمنه عليه (ألا إلى الله تصير الأمور)(3).

8th hadeeth:- ali bin ibrahim wrote that imam abu jafar asws said regarding the verse of allah to prophet asws “you guide to sirat e mustaqeem” that means that you order to the wilayat of ali asws and call to that; and ali is the sirat e mustaqeem; (path of allah which has all in the skies and in earth), that is, ali asws; who was made the treasurer of what is in skies and in earth, and there is none in earth which he is not amin on, and beware that all matters turn back to allah

الحديث التاسع: محمد بن يعقوب عن علي بن محمد عن بعض أصحابنا عن ابن محبوب عن محمد بن الفضيل عن أبي الحسن الماضي (عليه السلام) قال: قلت: * (أفمن يمشي مكبا على وجهه أهدى أم من يمشي سويا على صراط مستقيم) *(4) قال: ” إن الله ضرب مثلا من حاد عن ولاية علي كمن يمشي على وجهه لا يهتدي لأمره وجعل من تبعه سويا على صراط مستقيم، والصراط المستقيم أمير المؤمنين “(5


9th hadeeth:- mohammad bin fadeel asked imam musa asws about the verse ( is he more guided who walks on blindly, or who walks straight on sirat e mustaqeem); he asws said: allah has given example of one who has parted ways from wilayat-e-ali like the one who is walking like a blind and he has no guidance in this regard; and who is following ali asws, he is on sirat e mustaqeem; and sirat-e-mustaqeem is amir ul momineen

الحديث العاشر: علي بن إبراهيم قال: حدثني أبي عن محمد بن أبي عمير عن النضر بن سويد عن أبي بصير عن أبي عبد الله (عليه السلام) في قوله تعالى: * (اهدنا الصراط المستقيم) * قال: ” الطريق ومعرفة الإمام

10th hadeeth:- ali bin ibrahim has narrated from abu abdullah that (guide me to straight path); he asws said that path and maarifat of imam{ is the meaning of sirat e mustaqeem}

الحديث الحادي عشر: ابن بابويه قال: حدثنا أحمد بن الحسن القطان قال: حدثنا عبد الرحمن بن محمد الحسيني قال: حدثنا أبو جعفر أحمد بن عيسى بن أبي مريم العجلي قال:

حدثنا محمد بن أحمد بن عبد الله بن زياد العرزمي قال: حدثنا علي بن حاتم المنقري عن المفضل ابن عمر قال: سألت أبا عبد الله (عليه السلام) عن الصراط قال: ” هو الطريق إلى معرفة الله عز وجل وهما

صراطان: صراط في الدنيا، وصراط في الآخرة، فأما الصراط في الدنيا فهو الإمام المفترض الطاعة من عرفه في الدنيا واقتدى بهداه مر على الصراط الذي هو جسر جهنم في الآخرة ومن لم يعرفه في الدنيا زلت قدمه عن صراط في الآخرة فتردى في نار جهنم

11th hadeeth:- mufadil asked imam jafar asws regarding sirat; so imam said that it is the path to maarifat of allah; and there are two paths; one in this world, and one in the world hereafter; so the path in this world is the imam whose obedience is compulsory, so who gains his maarifa, and follows his guidance, he will walk on that path in that world; and who will not gain his maarfa in this world, for his is trembling of feet on that path in that world, and he will fall in the hell

الحديث ثاني عشر: ابن بابويه قال: حدثنا أبي قال: حدثنا علي بن إبراهيم بن هاشم عن أبيه عن محمد بن سنان عن المفضل بن عمر قال: حدثني ثابت الثمالي عن سيد العابدين علي بن الحسين صلوات الله عليهما قال: ” ليس بين الله وبين حجته حجاب ولا لله دون حجته ستر، نحن أبواب الله ونحن الصراط المستقيم، ونحن عيبة علمه ونحن تراجمة وحيه ونحن أركان توحيده ونحن موضع سره


12th hadeeth:- shieikh sudooq narrated in his book that imam ali bin hussein asws said: there is not between allah and his hujjat any veil, and no cloths/veil; we are the doors to allah, and we are the sirat e mustaqeem; and we are the one who know his knowledge, and we are the translators of his revealation, and we are the parts of touheed; and we are the place of his secrets

الحديث الثالث عشر: العياشي في تفسيره بإسناده عن داود بن فرقد عن أبي عبد الله (عليه السلام) قال:

” * (اهدنا الصراط المستقيم) * يعني أمير المؤمنين صلوات الله عليه


13th HADEETH:- ayashi wrote in his tafsir from imam abu abdullah asws that he said regarding the verse ( guided us to sirat e mustaqeem), that is amir ul momineen

الحديث الرابع عشر: الشيخ محمد بن العباس بن ماهيار الثقة في تفسيره قال: حدثنا علي بن عبد الله عن إبراهيم بن محمد عن علي بن هلال عن الحسن بن وهب عن جابر بن يزيد عن أبي جعفر (عليه السلام) في قول الله عز وجل * (فاستمسك بالذي أوحي إليك) * قال: ” في علي بن أبي طالب

14th HADEETH:- sheikh mohammad bin abbas wrote in his tafsir from imam abu jafar asws regarding verse of allah that (hold fast what is revealed to you); imam asws said regarding ali bin abi talib

الحديث الخامس عشر: علي بن إبراهيم قال أخبرنا الحسن بن علي عن أبيه عن الحسين بن سعيد عن محمد بن سنان عن أبي خالد القماط عن أبي بصير عن أبي جعفر (عليه السلام) في قوله: * (هذا صراطي مستقيما فاتبعوه ولا تتبعوا السبل فتفرق بكم عن سبيله) * قال: ” نحن السبيل فمن أبى فهذه السبيل [ فقد كفر ]


15th hadeeth;- mam abu jafar said about the verse (this is my path so follow it and dont follow different paths); imam asws said: we are the path of allah, who did not follow it, he has done kufr

الحديث السادس عشر: العياشي بإسناده عن بريد العجلي عن أبي جعفر (عليه السلام) قال: * (وأن هذا صراطي مستقيما فاتبعوه ولا تتبعوا السبل فتفرق بكم عن سبيله) * قال: تدري ما يعني ب * (صراطي مستقيما) * قلت: لا، قال: ” ولاية علي والأوصياء ” قال: ” وتدري ما يعني * (فاتبعوه) *؟ قلت: لا، قال:

” يعني علي بن أبي طالب (عليه السلام) – قال – وتدري ما يعني * (ولا تتبعوا السبل فتفرق بكم عن سبيله) *؟

قلت: لا، قال: ” ولاية فلان وفلان والله ” قال: وتدري ما يعني * (فتفرق بكم عن سبيله) *؟ قلت: لا، قال: ” يعني سبيل علي (عليه السلام) ”

16TH HADEETH ayashi wrote in his tafsir from buriad from imam abu jafar asws regarind the verse (this is my path so follow it and dont follow different paths), he asws asked:- you know what is the meaning of sirat e mustaqeem? i replied no, he asws said wilayat-e-ali and his ausia; he said: you know the meaning of (follow it); i said no, he said:- it means alli bin abi talib; then he asked:- you know what is the meaning of ( do not follow different paths)? i said no; imam asws said it means wilayat of fulan and fulan; he said: you know the meaning of (they will take you away from it)? i said no; he asws said that means path of ali asws

الحديث السابع عشر: العياشي بإسناده عن سعد عن أبي جعفر (عليه السلام) * (وإن هذا صراطي مستقيما فاتبعوه) * قال: ” آل محمد (صلى الله عليه وآله) الصراط الذي دل عليه

17th hadeeth:- ayashi wrote that imam abu jafar asws said (this is my path so follow it); imam said that aal e mohammad are the path which have been fixed for people

الحديث الثامن عشر: ابن الفارسي في (الروضة) قال: قال رسول الله (صلى الله عليه وآله): * (إن هذا صراطي مستقيما فاتبعوه ولا تتبعوا السبل فتفرق بكم عن سبيله) * قال: ” سألت الله أن يجعلها لعلي ففعل

18 th hadeeth:- ibn ul farsi wrote in al-rouda that holy prophet asws said:- (this is my path so follow it and dont follow different paths for they will be take u away from that path);he asws said that i asked allah to make ali such and it was granted

الحديث التاسع عشر: شرف الدين النجفي في (تأويل الآيات الباهرة في العترة الطاهرة) قال:

تأويله ما ذكره علي بن إبراهيم في تفسيره قال: حدثني أبي عن النضر بن سويد عن يحيى الحلبي عن أبي بصير عن أبي جعفر (عليه السلام) * (وأن هذا صراطي مستقيما فاتبعوه) * قال: ” طريق الإمامة فاتبعوه * (ولا تتبعوا السبل) * أي طرقا غيرها * (ذلكم وصاكم به لعلكم تتقون) *(3).

ثم قال شرف الدين: وذكر علي بن يوسف بن جبر في كتاب (نهج الإيمان) قال: * (الصراط المستقيم) * هو علي بن أبي طالب في هذه الآية لما رواه إبراهيم الثقفي في كتابه بإسناده إلى أبي بريدة الأسلمي قال: قال رسول الله (صلى الله عليه وآله): * (وأن هذا صراطي مستقيما فاتبعوه ولا تتبعوا السبل فتفرق بكم عن سبيله) * قال: ” سألت الله أن يجعلها لعلي ففعل “(4).

قلت: وروى ابن شهرآشوب هذا الحديث في كتاب (المناقب) عن إبراهيم الثقفي بإسناده عن أبي بريدة الأسلمي قال: قال رسول الله (صلى الله عليه وآله) الحديث بعينه

18th narration:- sharf ud deen writes in taweel ul ayaat regarding what is written by ali bin ibrahim in his tafsir from imam abu jafar asws that (this is my path so follow it); he said: path of imam, so follow it; (and do not follow path of others), imam said: this means path of other than them;; this is what is told to you so that you become muttaqis

then sharaf ud deen writes that ali bin yousaf wrote in his book “najh ul eman” that he said sirat e mustaqeem means ali bin abi talib which is in this narration whic is narrated by ibrahim thaqafi in his book with isnaad to abu buraida aslama who said that holy prophet said (this is my path so follow it and dont follow different paths for they will be take u away from that path);he asws said that i asked allah to make ali such and it was granted

i say: this is narrated by ibn shahr in his book al manaqib from ibrahim thaqafi with isnaad to abu buraida which says the same narration

19th narration is part of the above one

الحديث العشرون: ابن شهرآشوب عن ابن عباس كان رسول الله (صلى الله عليه وآله) يحكم وعلي بين يديه مقابله ورجل عن يمينه ورجل عن شماله فقال (عليه السلام): ” اليمين والشمال مضلة والطريق المستوي الجادة ” ثم أشار بيده * (وأن هذا صراطي مستقيما فاتبعوه) *

20th hadeeth:- ibn shahr narrates from ibn abbas that once holy prophet was making decision when ali asws was sitting in front of him, one man was sitting on his right and other on his left; holy prophet asws said there is misguidance on the right and left path; and only the straight path is straight path; and then he pointed to ali asws and said (and my path is straight so follow it)

الحديث الحادي والعشرون: عن جابر بن عبد الله أن النبي (صلى الله عليه وآله) بينما(7) أصحابه عنده إذ قال وأشار بيده إلى علي: * (هذا صراطي مستقيما فاتبعوه) * الآية [ فقال النبي: كفاك يا عدوي ](


21st narration:- jabir narrates from prophet asws that he was sitting in his sahaba, and pointed to ali asws and said (and my path is straight so follow it); and then he said: this is sufficient for you o my enemy

الحديث الثاني والعشرون: علي بن إبراهيم قال: حدثنا جعفر بن أحمد قال: حدثنا عبد الكريم ابن عبد الرحيم عن محمد بن علي عن محمد بن الفضيل عن أبي حمزة الثمالي عن أبي جعفر (عليه السلام) نزلت هاتان الآيتان هكذا قول الله: * (حتى إذا جاءنا) * يعني فلانا وفلانا يقول أحدهما لصاحبه حين

يراه: يا ليت بيني وبينك بعد المشرقين فبئس القرين فقال الله لنبيه: قل لفلان وفلان واتباعهما لن ينفعكم اليوم إذ ظلمتم آل محمد حقهم إنكم في العذاب مشتركون ثم قال الله لنبيه * (أفأنت تسمع الصم أو تهدي العمي ومن كان في ضلال مبين، فأما نذهبن بك فأنا منهم منتقمون) * يعني من فلان وفلان وأتباعهما ثم أوحى الله إلى نبيه * (فاستمسك بالذي أوحي إليك) * في علي * (إنك على صراط مستقيم) * يعني إنك على ولاية علي وهو علي الصراط المستقيم


22nd hadeeth;- imam abu jafar asws said regarding the verse: that these verses revealed like ( till they come) that means fulan and fulan when one of them will tell his friend i wish there was distance equal to east and west between us for you were bad companion; so allah told his prophet:- tell these fulan and fulan and those who follow them that there will be no profit for doing zulm on aal e mohammad, and you will have combined punishment; then allah told his prophet asws ( What! can you then make the deaf to hear or guide the blind and him who is in clear error?) that means fulan and fulan and those who follow them; then allah revealed (hold what is revealed to you); regarding ali; (you are on sirat e mustaqeem) that means on wilayat e ali, and that is sirat e mustaqeem

الحديث الثالث والعشرون: ابن بابويه قال: حدثنا الحسن بن محمد بن سعيد الهاشمي قال:

حدثنا فرات بن إبراهيم الكوفي قال: حدثني محمد بن الحسن بن إبراهيم قال: حدثنا ألوان بن محمد قال: حدثنا حنان بن سدير عن جعفر بن محمد (عليه السلام) قال: قول الله عز وجل في الحمد * (صراط الذين أنعمت عليهم) * ” يعني محمدا وذريته صلوات الله عليهم


23rd narration:- sheikh sudooq narrated from imam jafar asws regarding saying in surat ul fatiha (صراط الذين أنعمت عليهم), that means mohammad asws and his pure progeny

الحديث الرابع والعشرون: محمد بن الحسن الصفار في (بصائر الدرجات) عن عبد الله بن عامر عن العباس بن معروف وعبد الله بن عبد الرحمن البصري عن أبي المعزا عن أبي بصير عن أبي خيثمة عن أبي جعفر (عليه السلام) قال: سمعته يقول: ” نحن جنب الله وصفوته ونحن خيرته ونحن مستودع مواريث الأنبياء، ونحن أمناء الله ونحن حجة الله ونحن أركان الإيمان ونحن دعائم الإسلام ونحن من رحمة الله على خلقه، ونحن الذين بنا يفتح [ الله ] وبنا يختم، ونحن أئمة الهدى ونحن مصابيح الدجى، ونحن منار الهدى ونحن السباقون(3) ونحن الآخرون، ونحن العلم المرفوع للخلق من تمسك بنا لحق ومن تخلف عنها غرق، ونحن قادة الغر المحجلين ونحن خيرة الله ونحن الطريق والصراط المستقيم إلى الله، ونحن نعمة الله على خلقه ونحن المنهاج ونحن معدن النبوة ونحن موضع الرسالة ونحن الذين إلينا مختلف الملائكة ونحن السراج لمن استضاء بنا، ونحن السبيل لمن اقتدى بنا ونحن الهداة إلى الجنة ونحن عز الإسلام ونحن المحسودون ونحن القناطر(4) من مضى عليها لم يسبق(5) ومن تخلف عنها محق، ونحن السنام الأعظم ونحن الذين بنا تنزل الرحمة وبنا تسقون الغيث ونحن الذين بنا يصرف عنكم العذاب، فمن عرفنا ونصرنا وعرف حقنا وأخذ بأمرنا فهو منا وإلينا “.

24 th narration:- sheikh saffar narrates from imam abu jafar asws that he said

we are the side of allah and his characteristics, we are his beloved,we are the place of inheritance of prophet asws, and we are the ameen of allah; we are his hujjat, we are part of faith; we are pillars of islam, we are his mercy on people, thru us he began, and thru us he will end; we are the imams of guidance, we are the lights in darkness, and we are the pillars of guidance; and we are the first ones, and we are the last ones, and we are the flags which are raised for creation so that who holds to us, he gets truth/haq; and who parts ways, he drowns, we are the leaders of white faces; we are the beloved of allah; we re the path and sirat e mustaqeem to allah; we are his blessing in creation, and we are the minhaj ? and we are the palce of prophethood and we are the place of risalat; and we are the place of visit of angels; we are the ones through whom you seek light; we are the path you follow; we are the ones guiding to paradise; we are the one who are ropes of islam; we are the ones people envy; and we are the bridge who passes on, never lags behind; and who does not come, he is in punishment; so who gained our maarifat and helped us; and knew our right; and took our orders; he is from us, and he will get back to us 

[ghaya tul maram, vol 3, page 45-50]

Advertisements