HADEETH NO. 1

 

1 – حدثنا محمد بن موسى بن المتوكل رحمه الله، قال: حدثنا علي بن إبراهيم ابن هاشم، عن أبيه، عن النوفلي، عن السكوني، عن أبي عبدالله، عن آبائه عليهم السلام قال: مر النبي صلى الله عليه واله وسلم على رجل وهو رافع بصره إلى السماء يدعو، فقال له رسول الله صلى الله عليه واله وسلم: غض بصرك فإنك لن تراه.
وقال: ومر النبي صلى الله عليه واله وسلم على رجل رافع يديه إلى السماء وهو يدعو، فقال رسول الله صلى الله عليه واله وسلم: اقصر من يديك فإنك لن تناله(2).


TRANSLATION:-

imam abu abdullah asws said that holy prophet asws saw a man who was looking at sky, and praying; so holy prophet asws said: turn your eyes down, you cannot see him (have his royat)
and He asws said that holy prophet asws saw a man who was raising his hands to sky and praying, so holy prophet said: turn your hands down/close your hands; you can not get HIM


REFERENCES:-

1- al tauheed, chapter 8, page 108, narration 1
2- mustadarak ul wasail, vol 5, page 185
3- bihar ul anwaar, vol 90, page 307
4- al tauheed, urdu version, page 83

 

HADEETH NO. 2

 

3 – حدثنا الحسين بن أحمد بن إدريس رحمه الله، عن أبيه، عن محمد بن عبدالجبار، عن صفوان بن يحيى، عن عاصم بن حميد، قال: ذا كرت أبا عبدالله عليه السلام فيما يروون من الرؤية، فقال: الشمس جزء من سبعين جزء*ا من نور الكرسي، والكرسي جزء من سبعين جزء*ا من نور العرش، والعرش جزء من سبعين جزء*ا من نور الحجاب، والحجاب جزء من سبعين جزء*ا من نور الستر، فإن كانوا صادقين فليملؤوا أعينهم من الشمس ليس دونها سحاب

TRANSLATION

Asim ibn Hamiyd said

“I discussed with Imam abu ‘Abdallah () about what he says to eye-witnessing Allah’s self.”

The Imam said, “The light of the sun has a ratio equal to one seventieth of the light of the Kursi (the throne). The same is the ratio of the light of Kursi to al-‘Arsh, the light of which is of the same ration to that of al-Hijab the light of which is of the same ration to the light of al-Satr. If they tell the truth let them fill their eyes with the light of the sun without cloud.”


REFERENCES:-

1- al tauheed, page 109, narration 3
2- al tauheed, urdu version, page 83
3- al kafi, vol 1, page 98
4- bihar ul anwaar, vol 4, page 44
5- bihar ul anwaar, vol 55, page 28
6- bihar ul anwaar, vol 55, page 43
7- bihar ul anwaar, vol 55, page 161


HADEETH NO. 3

 

9 – حدثنا علي بن أحمد بن محمد بن عمران الدقاق رحمه الله، قال: حدثنا محمد بن يعقوب الكليني، عن أحمد بن إدريس، عن محمد بن عبدالجبار، عن صفوان بن
يحيى، قال: سألني أبوقرة المحدث أن ادخله على أبي الحسن الرضا عليه السلام فاستأذنته في ذلك فأذان لي، فدخل عليه فسأله عن الحلال والحرام والاحكام حتى بلغ سؤاله التوحيد، فقال أبوقرة: إنا روينا أن الله عزوجل قسم الرؤية والكلام بين اثنين، فقسم لموسى عليه السلام الكلام ولمحمد صلى الله عليه واله وسلم الرؤية، فقال أبوالحسن عليه السلام فمن المبلغ عن عزوجل إلى الثقلين الجن والانس (لاتدركه الابصار وهو يدرك الابصار)(1) (ويحيطون به علما)(2) (وليس كمثله شئ)(3) أليس محمدا صلى الله عليه واله وسلم قال: بلى؟ قال: فكيف يجئ رجل إلى الخلق جميعا فيخبرهم أنه جاء من عند الله وأنه يدعوهم إلى الله بأمر الله ويقول: (لاتدركه الابصار وهو يدرك الابصار) (ولايحيطون به علما) (وليس كمثله شئ) ثم يقول: أنا رأيته بعيني، وأحطت به علما وهو على صورة البشر، أما تستحيون؟ ما قدرت الزنادقة أن ترميه بهذا أن يكون يأتي عن الله بشئ، ثم يأتي بخلافه من وجه آخر !(4).
قال أبوقرة: فإنه يقول: (ولقد رآه نزلة اخرى)(5) فقال أبوالحسن عليه السلام: إن بعد هذه الآية مايدل على ما رأى، حيث قال: (ما كذب الفؤاد ما رأى) يقول: ماكذب فؤاد محمد صلى الله عليه واله وسلم ما رأت عيناه، ثم أخبر بما رأى فقال: لقد رأى من آيات ربه الكبرى، فآيات الله عزوجل غير الله: وقد قال: (ولا يحيطون به علما) فإذا رأته الابصار فقد أحاطت به العلم(6) ووقعت المعرفة، فقال أبوقرة فتكذب بالروايات فقال أبوالحسن عليه السلام: إذا كانت الروايات مخالفة للقرآن كذبت
بها وما أجمع المسلمون عليه أنه لايحاط به علم ولاتدركه الابصار، وليس كمثله شئ.

TRANSLATION:-

Safwan ibn Yahya said that abu Qurrah (Musa ibn Tariq al-Yamani al-Zabudi, d. 203/818), a narrator of Hadith, asked me to take him to abul Hassan al-Rida (). I sought permission from the Imam () and an audience was granted. He asked the Imam about what is lawful and unlawful and the rules in Islamic laws. His questions came to Oneness of Allah (God).

Abu Qurrah said, “We narrate that Allah, the Almighty has divided His being seen al-Ru’yah and His al-kalam, speech between the two prophets. He gave Musa (Moses) the opportunity to hear His speech, and Muhammad (s.a.) the opportunity to see Him.”

Imam abu al-Hassan () said, “Who conveyed the message from Allah to the two heavy communities; mankind and the Jinn that says: ‘The eyes can not comprehend Him.’ (6:103)
“They can not limit Him through their knowledge.” (20:110) ‘There is nothing similar to Him.’ (42:11) “Was it not Muhammad (s.a.)?’” Asked the Imam ().

Abu Qurrah then replied, “Yes, He was Prophet Muhammad (s.a.). ”

The Imam said, “How can a person who brought such messages to all creatures and told them that he has brought such messages from Allah and called them to Allah by His commands and said, “The eyes can not comprehend Him.” (6:103) “They can not limit Him through their knowledge.” (20:110) “There is nothing similar to Him.” (42:11),
then he would say, “I saw Him with my own eyes? I did limit Him in my knowledge and that He is similar to a man? Should you not be ashamed of yourselves? Even the atheist have not said that the Prophet first brought one thing from Allah and then announced from Him other things contrary to the first.”

Abu Qurrah then said, “Does Allah Himself not say, ‘And indeed he (the Prophet) saw him in another descent.?” (53: 13)

Imam abu al-Hassan () said, “The other verses point out what the Prophet actually saw. Allah has said, “His heart did not lie about what he saw” (53: 11) It means that the heart of Muhammad did not belie what his eyes saw. Therefore, Allah in the subsequent verse has said, “Indeed he saw of the greatest signs of his Lord.” (53:18) The signs of Allah are different from Allah Himself. Allah has also said, “They can not limit Him in their knowledge.” (20:110) If the eyes could see Him, then people might limit Him in their knowledge and He could be fully defined.”

Abu Qurrah asked, “Do you disregard Hadith?”

Imam abu al-Hassan () replied, “If Ahadith are contrary to Quran, I disregard them. Besides, all Muslims believe that Allah cannot be limited by knowledge, that eyes can not see
Him and that nothing is similar to Him.”

REFERENCES:-

1- al tauheed, page 110-112, narration 9
2- al tauheed, urdu version, page 85
3- al kafi, vol 1, page 95-96, narration 2
4- miraat ul uqool, al-malisi termed in sahih in vol 1, page 328
5- bihar ul anwaar, vol 4,page 36 (taken from al tauheed)
6- bihar ul anwaar, vol 10, page 344 (taken from al-ihtijaaj)
7- al ihtijaaj, vol 2, page 345
8- al ihtijaaj, urdu, part 3-4, page 221-222

 

HADEETH NO. 4

أبي رحمه الله ، قال : حدثنا سعد بن عبد الله ، قال : حدثنا أحمد بن محمد بن أبي نصر ، عن أبي الحسن الموصلي ، عن أبي عبد الله عليه السلام قال :جاء حبر إلى أمير المؤمنين عليه السلام فقال : يا أمير المؤمنين هل رأيت ربك حين عبدته ؟ فقال : ويلك ما كنت أعبد رباً لم أره ، قال : وكيف رأيته ؟ قال : ويلك لا تدركه العيون في مشاهدة الأبصار ولكن رأته القلوب بحقائق الإيمان


TRANSLATION:-


abu hasan mosli said that Imam Abu ‘Abdallah () said, “Once a rabbi (hibr) came to Imam Ali () and asked,

‘O Amir al-mu’minin, have you seen your Lord when worshipping Him?’”

Imam Ali () replied, “you got destroyed. I would not have worshipped a Lord whom I could not see.”

He then asked, “How did you see Him?”

Imam Ali () said, “you got destroyed. Eyes can not see Him in eye-witnessing process but hearts see Him in the realities of faith.”

REFERENCES:-

1- al tauheed, page 110 , narration 6
2- al tauheed, urdu version, page 84
3- al kafi, vol 1, page 97-98
4- bihar ul anwaar, vol 4, page 44
5- bihar ul anwaar, vol 41, page 15

 

HADEETH NO. 5

– حدثنا محمد بن الحسن بن أحمد بن الوليد رضي الله عنه قال: حدثنا محمد بن الحسن الصفار، قال: حدثنا أحمد بن محمد، عن أبي هاشم الجعفري، عن أبي الحسن الرضا عليه السلام قال: سألته عن الله عزوجل هل يوصف؟ فقال: أما تقرء القرآن؟ ! قلت: بلى، قال: أما تقرء قوله عزوجل: (لاتدركه الابصار وهو يدرك الابصار) قلت: بلي، قال: فتعرفون الابصار؟ قلت: بلى، قال: وماهي؟ قلت: أبصار العيون
فقال: إن أوهام القلوب أكثر من أبصار العيون(1) فهو لاتدركه الاوهام وهو يدرك الاوهام.

TRANSLATION:-

Abu Hashim al-Ja‘fari said .
“I asked Imam abul Hassan al-Rida (), about Allah if He can be described (defined in words).

The Imam () said, “Have you not read the Quran?”

I replied, “Yes, I do read the Quran.”

He then said, “Have you not read the words of Allah, the Most High, “No vision can see Him, but He can see all visions. He is All-kind and All-aware.” (6:103)

I replied, “Yes, I have read them.”

The Imam () said, “Do they know the meaning of the vision?”

I replied, “Yes, they do.”

The Imam () said, “What is it?”

I replied, ” It means seeing with the eyes.”

Then the Imam said, the scope/comprehension of the heart is greater than eye-witnessing. It is not able to comprehend Him but He comprehends all things.”

REFERENCES:-

1- al tauheed, page 113-114, narration 11
2- al tauheed, urdu, page 86-87
3- al kafi, vol 1, page 98-98, narration 10
4- miraat ul uqool, majlisi termed it sahih ; vol 1, page 339
5- bihar ul anwaar, vol 4, page 39

 

HADEETH NO. 6

10 – أبي رحمه الله، قال: حدثنا محمد بن يحيى العطار، عن أحمد بن محمد بن عيسى، عن ابن أبي نجران، عن عبدالله بن سنان، عن أبي عبدالله عليه السلام في قوله عزوجل: (لاتدركه الابصار وهو يدرك الابصار) قال: إحاطة الوهم، ألاترى إلى قوله: (قد جاء*كم بصائر من ربكم)(3) ليس بمعنى بصر العيون (فمن أبصر فلنفسه) ليس يعني من البصر بعينه (ومن عمي فعليها) لم يعن عمى العيون، إنما عنى إطاطة الوهم كما يقال: فلان بصير بالشعر، وفلان بصير بالفقه، وفلان بصير بالدراهم وفلان بصير بالثياب، الله أعظم من أن يرى بالعين

TRANSLATION;-

imam abud abdullah asws said about the verse ([Shakir] Vision comprehends Him not, and He comprehends (all) vision;); imam asws said: this speaks of bound by comprehension, do you not see that allah said (Indeed there have come to you clear proofs from your Lord); here it does not mean seeing by eyes; (whoever will therefore see, it is for his own soul) here it does not mean seeing with eyes; (and whoever will be blind, it shall be against himself ), it does not mean blind by eyes, rather it means comprehension as we say that so and so is BASEER in poetry, so and so is BASEER in fiqh, so and so is BASEER in money, so and so is BASEER in clothes; allah is greater than he can be seen with eyes

REFERENCES:-

1- al tauheed, page 112
2- al tauheed, urdu version, page 86
3- al kafi, vol 1, page 98, narration 1
4- miraat ul uqool, majlisi terms it SAHIH in vol 1, page 339
5- bihar ul anwaar, vol 4, page 34
6- al ihtijaaj, vol 2, page 336
7- mutashabeh ul quarn, ibn shahar, vol 1, page 93

FOOT NOTE:-

the verse imam asws is mentioning is this verse from surat ul anaam

104. قَدْ جَاءَكُمْ بَصَائِرُ مِنْ رَبِّكُمْ ۖ فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ عَمِيَ فَعَلَيْهَا

[Shakir] Indeed there have come to you clear proofs from your Lord; whoever will therefore see, it is for his own soul and whoever will be blind, it shall be against himself

 

 

HADEETH NO. 7

 

7 – حدثنا الحسين بن أحمد بن إدريس رحمه الله، عن أبيه، عن أحمد بن إسحاق، قال: كتبت إلى أبي الحسن الثالث عليه السلام أسأله عن الرؤية وما فيه الناس فكتب عليه السلام لا يجوز الرؤية مالم يكن بين والمرئي هواء ينفذه البصر، فإذا انقطع الهواء وعدم الضياء بين الرائي والمرئي لم تصح الرؤية وكان في ذلك الاشتباه(1) لان الرائي متى ساوى المرئي في السبب الموجب بينهما في الرؤية وجب الاشتباه وكان في ذلك التشبيه، لان الاسباب لابد من اتصالها بالمسببات

TRANSLATION;-
imam abu hasan the third (imam ali naqi) asws was asked about seeing god and what do people say about that;; so he replied: vision is not possible since when there is not air between what is to be seen and the one seeing through which the vision can travel; so when air stops and light is not there between the one seeing and the one to be seen, vision is not correct and there is doubt in it;; this is because the one seeing will equalize the reason between him and the one being seen, that will cause doubt and this will be TASHBEEH, because the reason (or resource) demands itisaal/connection with the source

REFERENCES:-

1- al tauheed, page 110
2- al tauheed, urdu, page 84
3- bihar ul anwaar, vol 4, page 34


HADEETH NO. 8

 

21 -حدثنا أحمد بن زياد بن جعفر الهمداني رحمه الله، قال: حدثنا علي ابن ابراهيم، عن أبيه إبراهيم بن هاشم، عن عبدالسلام بن صالح الهروي، قال: قلت لعلي بن موسى الرضا عليهما السلام،: يا ابن رسول الله ما تقول في الحديث الذي يرويه أهل الحديث أن المؤمنين يزورون ربهم من منازلهم في الجنة؟ فقال عليه السلام: يا أبا الصلت إن الله تبارك وتعالى فضل نبيه محمد صلى الله عليه واله وسلم على جميع خلقه من النبيين والملائكة، وجعل طاعته طاعته ومتابعته متابعته وزيارته في الدنيا والآخرة زيارته فقال عزوجل: (من يطع الرسول فقد أطاع الله)، وقال: (إن الذين يابيونك إنما يبايعون الله يد الله فوق أيديهم) وقال النبي صلى الله عليه واله وسلم: (من زارني في حياتي أو بعد موتي فقد زار الله) درجة النبي صلى الله عليه واله وسلم في الجنة أرفع الدرجات، فمن زاره إلى درجته في الجنة من منزله فقد زار الله تبارك وتعالى.
قال: فقلت له: يا ابن رسول الله فما معنى الخبر الذي رووه أن ثواب لا إله إلا الله النظر إلى وجه الله؟ فقال عليه السلام: يا أبا الصلت من وصف الله بوجه كالوجوه فقد كفر ولكن وجه الله أنبياؤه ورسله وحججه صلوات الله عليهم، هم الذين بهم
يتوجه إلى الله وإلى دينه ومعرفته، وقال الله عزوجل: (كل من عليها فان و يبقى وجه ربك)(1) وقال عزوجل: (كل شئ هالك إلا رجهه)(2) فالنظر إلى أنبياء الله ورسله وحججه عليهم السلام في درجاتهم ثواب عظيم للمؤمنين يوم القيامة، وقد قال النبي صلى الله عليه وآله وسلم: (من أبغض أهل بيتي وعترتي لم يرني ولم أره يوم القيامة) وقال عليه السلام: (إن فيكم من لايراني بعد أن يفارقني) ياأبا الصلت إن الله تبارك و تعالى لايوصف بمكان، ولاتدركه الابصار والاوهام.
فقال: قلت له: يا ابن رسول الله فأخبرني عن الجنة والنار أهما اليوم مخلوقتان؟ فقال: نعم، وأن رسول الله صلى الله عليه وآله قد دخل الجنة ورأى النار لما عرج به إلى السماء، قال: فقلت له: إن قوما يقولون: إنهما اليوم مقدرتان غير مخلوقتين، فقال عليه السلام: ماأولئك منا ولا نحن منهم، من أنكر خلق الجنة والنار فقد كذب النبي صلى الله عليه وآله وكذبنا، ولا من ولايتنا على شئ، ويخلد في نار جهنم، قال الله عزوجل: (هذه جهنم التي يكذب بها، المجرمون يطوفون بينها وبين حميم آن)(3) وقال النبي صلى الله عليه وآله: (لماعرج بي إلى السماء أخذ بيدي جبرئيل فأدخلني الجنة فناولني من رطبها فأكلته فتحول ذلك نطفة في صلبي، فلما اهبطت إلى الارض واقعت خديجة فحملت بفاطمة عليها السلام، ففاطمة حوارء إنسية، وكلما اشتقت إلى رائحة الجنة شممت رائحة ابنتي فاطمة عليها السلام.

TRANSLATION;-

Ahmad ibn Ziyad ibn Ja’far al-Hamadani – may God be pleased with him – narrated that Ali ibn Ibrahim ibn Hashem quoted on the authority of his father, on the authority of Abdul Salam ibn Salih al-Harawi, “I asked Ali ibn Musa Al-Reza (s), ‘O son of the Prophet of God! What is your opinion on the following traditions which the narrators of traditions narrate: ‘The believers visit their Lord from their homes in Paradise.’ Al-Reza (s) replied, ’O Aba Salt! Indeed the Blessed the Sublime God has honored His Prophet Muhammad over all His creatures – even the Prophets and the angels. He has established obeying him equal to obeying God, following him equal to following God, and visiting him equal to visiting God. The Honorable the Exalted God said, ‘He who obeys the Apostle, obeys God…’[4/80] God also said, ‘Verily those who plight their fealty to thee do no less than plight their fealty to God: the Hand of God is over their hands…’[ibid] Moreover, the Prophet (s) has said, ‘Whoever comes to visit me during my life or after my death has indeed visited the Sublime God. The rank of the Prophet (s) in Heaven is the highest rank of all. Therefore, whoever visits the Prophet (s) in the Prophet’s (s) own rank and position in Heaven has indeed visited the Blessed the Sublime God.’’”

Aba Salt (Abdul Salam ibn Salih al-Harawi) added, “I asked, ‘O son of the Prophet of God (s)! What is the meaning of the following tradition, ‘The reward of saying There is no god but God is looking at the Face of the Sublime God?’ The Imam (s) replied, ‘Whoever considers the Sublime God as having a face similar to that of the creatures is an atheist.

However, the Sublime God’s Face is His Prophets (s), His Messengers (s) and His Proofs (s). They are the people by whom the people are directed towards the Honorable the Exalted God, His Religion and His Recognition. The Sublime God said, ‘All that is on earth will perish. But will abide (forever) the Face of thy Lord, full of Majesty, Bounty and Honor.’[55/26-27] The Honorable the Exalted God also said, ‘…Everything (that exists) will perish except His own Face..’[28/88] . Therefore, looking at the Sublime God’s Prophets (s), Messengers (s) and Proofs (s) in their respective ranks has a great reward for the believers on the Resurrection Day. The Prophet (s) has also said, ‘On the Resurrection Day whoever despises the members of my Holy Household and my ‘Itra will not see me. I will not see him either.’ The Prophet (s) has also said, ‘Among you there are some people who will never again see me after they depart from me.’ O Aba Salt! Indeed the Blessed the Sublime God cannot be described by position, cannot be perceived by the eyes or imaginations.’”

Aba Salt said, “I asked, ‘Please tell me whether Heaven and Hell have been created?’ Imam Al-Reza (s) answered, ‘Yes. When the Prophet of God (s) was taken for the Ascension to the heavens he entered Paradise, and saw the Fire.’”

Aba Salt said, “I asked, ‘Some people believe that these two have been destined to be, but have not been created yet.’ The Imam (s) replied, ‘Neither do they belong to us, nor do we belong to them. Whoever denies Heaven and Hell has indeed denied the Prophet (s) and us. He is not controlled by any part of our Mastery. He will abide in the Fire for eternity. The Sublime God has said, ‘This is the Hell which the sinners deny. In its midst and in the midst of boiling hot water will they wander around! ’[127] The Prophet (s) said, ‘When I was taken for Ascension to the heavens Gabriel took my hands and took me into Paradise. They he gave me some Heavenly Dates from which I ate. The date turned into sperms in my loin. Once I returned to the Earth I made love with Khadija and she got pregnant with (the Blessed Baby) Fatima (s). Therefore, Fatima is a human houri.[128] Whenever I wish to smell Paradise, I smell the scent of my daughter Fatima (s).’’”

REFERENCES:-

1- al tauheed, page 119
2- al tauheed, urdu page 90
3- ayoon akhbar ur raza, vol 1, chapter 11, page 115 , narration 2
4- wasail us shia, vol 14, page 325
5- amali sheikh sudooq, page 460
6- al ihtijaaj, vol 2, page 408
7- bihar ul anwaar, vol 4, page 3
8- bihar ul anwaar vol, 4 , page 31

Advertisements