5 – علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن حماد بن عيسى، عن إبراهيم بن عمر اليماني، عن سليم بن قيس الهلالي، عن أمير المؤمنين صلوات الله عليه قال: إن الله تبارك وتعالى طهرنا وعصمنا وجعلنا شهداء على خلقه، وحجته في أرضه، و جعلنا مع القرآن وجعل القران معنا، لا نفارقه ولا يفارقنا.

TRANSLATION:-

Ali ibn Ibrahim has narrated from his father from Hammad ibn ‘Isa from Ibrahim ibn ‘Umar al-Yamani from Sulaym ibn Qays al-Hilali from Amir al-Mu’minin () who has said the following.

“Allah, the Most Holy, the Most High, cleansed us, granted us protection against sins, made us to bear witness to the activities of His creatures and granted us Divine authority on earth.

He made us to be with the holy Quran and the Holy Quran to be with us. We do not depart the Holy Quran and the Holy Quran does not depart us.”

REFERENCES:-

1- al kafi, vol 1,page 191
2- wasail us shia, vol 27, page 178
3- bihar ul anwaar, vol 23, page 342
4- bihar ul anwaar, vol 26, page 250
5- basair ud darajat, page 83
6- kamal ud deen, vol 1, page 240

AUTHENTICITY

narration comes with different chains

CHAIN NO. 1

this is the chain of sheikh kulaini

علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن حماد بن عيسى، عن إبراهيم بن عمر اليماني، عن سليم بن قيس الهلالي، عن أمير المؤمنين صلوات الله عليه

ali bin ibrahim, his father, hamad bin esa, ibrahim bin umar al yamani and sulaim bin qais are all thiqa

some people doubt that ibrahim bin umar al yamani may not have taken the narration from suliam bin qais
however, this claim is not correct

suliam was a companion of five aimmah asws; from imam ali asws to imam abu jafar mohammad baqir asws

وبعد شهادة الإمام الحسين(عليه السلام) كان من أنصار الإمام زين العابدين والإمام الباقر(عليهما السلام)

“after death of imam hussein asws, he was friend of imam zain and imam baqir asws”

link

and ibrahim bin umar al yamani was a companion of imam baqir asws
[rijal barqi, page 47]

it was due to this reason that syed al-khoi said in his book maujam

ثم إن بعض أهل الفن قد استغرب رواية إبراهيم بن عمر عن سليم بلا واسطة و استظهر سقوط الواسطة و أن الصحيح رواية إبراهيم عن ابن أذينة عن أبان، عن سليم، كما في الكافي: الجزء 2، كتاب الإيمان و الكفر 1، في بابي دعائم الكفر و صفة النفاق 167، و 168، الحديث 1.
أقول: هذا الاستغراب غريب فإن رواية إبراهيم بن عمر، عن سليم مع الواسطة أحيانا لا ينافي روايته عنه كتابه بلا واسطة، فإن إبراهيم بن عمر من أصحاب الباقر ع، فيمكن أن يروي عن سليم بلا واسطة

some people have expressed surprise at the narration of ibrahim bin umar without another narrator, and they have shown that the “connecting narrator” is missing; and in sahih is like ibrahim from ibn adnia from aban from sulaim as comes in narration of al kafi

i say: this surprise is poor/weak; narration of ibrahim from sulaim with another narrator between is not negating his narration of his book without medium; this is because ibrahim bin umar is companion of imam baqir asws, and it is possible that he had narrated from sulaim without medium/another narrator

[maujam rijal ul hadeeth, syed al-khoi, vol 8, page 226]

CHAIN NO. 2

حدثنا أحمد بن محمد عن الحسين بن سعيد عن حماد بن عيسى عن إبراهيم بن عمر اليماني عن سليم بن قيس الهلالي عن أمير المؤمنين صلوات الله عليه

it is present in

الصحيح من كتاب بصائر الدرجات


CHAIN NO. 3

it is basically the same like that of sheikh saffar

but sudooq takes it from mohammad bin hasan bin ahmad bin walid
who took it from sheikh saffar

Advertisements