uthman ul khames wrote in his attempt of negating sheikh tejani who had mentioned the narration “who abuses ali asws, he abused me. and who abused me, he abused allah”

35-قال التيجاني 134:
(وقد قال رسول الله: من سبّ عليا فقد سبني ومن سبني فقد سب الله ومن سب الله أكبه الله على منخريه في النار)(1)[124].
قلت: وهذا أيضا كذب على رسول الله صلى الله عليه وسلم.
فإن الحديث غير صحيح ولا ثابت عند أهل السنة فقد أخرجه الحاكم في مستدركه 3/121.
وفيه ثلاث علل:
1. أبو إسحاق السبيعي: مدلس مشهور وقد عنعن ولم يصرح بالسماع (2)[125].
2. محمد بن سعد العوفي: ضعفه الخطيب والذهبي وقال الدارقطني لا بأس به(3)[126].
3. أبو عبدالله الجدلي: ثقة إلا أنه شيعي جلد(4)[127] وهذا الحديث في نصرة بدعته(5)[128].



[الكتاب : كشف الجاني محمد التيجاني]
page 37


islamport.com/w/aqd/Web/3309/37.htm

uthman writes


i says: this is also a lie upon holy prophet asws. this hadeeth is not sahih/authentic and not proven in circles of ahlusunnah. hakim mentioned it in mustadarak 3/121

and it has three issue
1- abu ishaq is mudalis and this narration is mu’anan and he did not clarify if he heard it
2- mohammad bin saad al aufi: khateeb and dhabi weakened him and darqutni said there is no problem
3-abu abdullah jadli: he is thiqa but shia and this narration favours his bidaah (he means shia beliefs)




these claims of sheikh uthman are highly ridiculous because of the fact that this narration has been authenticated by many many scholars of ahlusunnah. from the likes of al-hakim and dhabi, to sheikh haithmi and shokani, to present day scholars like sheikh shoaib ul arnawut and sheikh hamza zain.


but let us first see his first claim


he says that abu ishaq is mudalis and he did not clarify that he heard it from abu abdullah jadli


first of all, we see this narration of mustadarak since this is the book sheikh uthman mentioned


4615 – أخبرنا أحمد بن كامل القاضي ثنا محمد بن سعد العوفي ثنا يحيى بن أبي بكير ثنا إسرائيل عن أبي إسحاق عن أبي عبد الله الجدلي قال : دخلت على أم سلمة رضي الله عنها فقالت لي : أيسب رسول الله صلى الله عليه و سلم فيكم فقلت معاذ الله أو سبحان الله أو كلمة نحوها فقالت : سمعت رسول الله صلى الله عليه و سلم يقول : من سب عليا فقد سبني

هذا حديث صحيح الإسناد و لم يخرجاه و قد رواه بكير بن عثمان البجلي عن أبي إسحاق بزيادة ألفاظ
تعليق الذهبي قي التلخيص : صحيح



[mustadarak with talkhees of dhabi; vol 4, page 211-212]


we really wish that he had seen the next narration, and in that we see


4616 – حدثنا أبو جعفر أحمد بن عبيد الحافظ بهمدان ثنا أحمد بن موسى بن إسحاق التيمي ثنا جندل بن والق ثنا بكير بن عثمان البجلي قال : سمعت أبا إسحاق التميمي يقول : سمعت أبا عبد الله الجدلي يقول : حججت و أنا غلام فمررت بالمدينة و إذا الناس عنق واحد فاتبعتهم فدخلوا على أم سلمة زوج النبي صلى الله عليه و سلم فسمعتها تقول : يا شبيب بن ربعي فأجابها رجل جلف جاف لبيك يا أمتاه قالت يسب رسول الله صلى الله عليه و سلم في ناديكم قال و أني ذلك قالت : فعلي بن أبي طالب قال : إنا لنقول أشياء نريد عرض الدنيا قالت : فإني سمعت رسول الله صلى الله عليه و سلم يقول : من سب عليا فقد سبني و من سبني فقد سب الله تعالى
تعليق الذهبي قي التلخيص : سكت عنه الذهبي في التلخيص

here we see that abu ishaq clearly said that he had heard from abu abdullah jadli


here is the online link to mustadarak

islamport.com/d/1/mtn/1/22/480.html




and as far as his second claim is concerned, that mohammad bin saad al aufi is weakened by dhabi, we must remind him that the same very dhabi had no problem terming the same very hadeeth “sahih”. also, al-aufi is not the only one who had narrated this narration. we see that ahmad bin hanbal used the following chain for this narration in his “musnad” and “fadail us sahaba”


حدثنا يحيى بن أبى بكير ، قال : حدثنا إسرائيل عن أبى إسحاق عن عبد الله الجدلي قال دخلت على أم سلمة فقالت لي : أيسب رسول الله (ص) فيكم ؟ قلت : معاذ الله أو سبحان الله أو كلمة نحوها ، قالت سمعت رسول الله يقول : من سب عليا فقد سبني



this narration has been authenticated by:-


1- sheikh hamza ahmad zain in his takhreej of musnad ahmad, vol 18, page 314, narration 26627. and he clarifies that sheikh haithmi had said in majma-uz-zawaid 9/130 that all the narrators are narrators of sahih


2- sheikh shoaib ul arnawut in his takhreej of musnad ahmad, vol 44, page 329, narration 26748


3- sheikh hussein saleem asad authenticated this narration in footnotes in his takhreej of musnad abu yala, vol 12, page 445, footnotes to narration 7013


4- sheikh wasi ullah bin mohammad abbas authenticated it in fadail us sahaba, vol 2, page 736, narration 1011


5- shokani who said that it was narrated by ahmad and all narrators are that of sahih except abu abdullah jadli and he is thiqa. [dur us sahaba, page 224]


6- hafiz haithmi as we have already said before






plz do keep in mind that this narration is in mu’anan form, yet these scholars are authenticating it


and with slight difference, nisai took this narration in this form


أخبرنا العباس بن محمد قال حدثنا يحيى بن أبي بكير قال حدثنا إسرائيل عن أبي إسحاق عن أبي عبد الله الجدلي قال دخلت على أم سلمة فقالت : أيسب رسول الله (ص) فيكم ؟ فقلت : سبحان الله أو معاذ الله ، قالت : سمعت رسول الله (ص) يقول : من سب عليا فقد سبني

main difference is that abbas bin mohammad dori has been added to this chain. and this narration has been authenticated as well


1- umm shoaib ul wadia authenticates this in book “al sahih ul musnad min fadail ahlubait un nabuwa”, page 39


2- abu abdullah mustafa bin udwi authenticates it in his book “al sahih ul musnad min fadail us sahaba”, page 121


3- abu ishaq haweeni al athari in his “tehzeeb khasais-e-ali”, page 79, hadeeth 86

so, if we have seen atleast 11 scholars who have authenticated this narration, yet his claim is that it is “not sahih in view of ahlusunnah”


plz visit following links for further details

http://www.h-alajmi.com/news.php?newsid=34



http://alkafi.net/vb/showthread.php?t=1839



http://alkafi.net/vb/showthread.php?t=1838

Advertisements