this article is translation from this urdu article

mughaira bin sho’ba who was a governor of mawia, and a sahabi as well. he use to slander imam ali asws, and cursed him on the orders of mawia

we find in tarkeeh kamil, 3/234

“mawia appointed mughaira as governor and told him: i have appointed you as per my intellect. now you give me bayat on these terms that you will continue this tradition that you will insult ali asws and curse him, but you will praise him. mughaira remained governor for some time, and would speak ill of imam ali asws and curse him

and ibn kathier wrote in al bidaya wa nihaya, 8/50

قال‏:‏ قال سلمان لحجر‏:‏ يا ابن أم حجر لو تقطعت أعضاؤك ما بلغت الإيمان، وكان إذ كان المغيرة بن شعبة على الكوفة إذا ذكر علياً في خطبته يتنقصه بعد مدح عثمان وشيعته فيغضب حجر هذا ويظهر الإنكار عليه‏.‏

when muhaira bin sho’ba became governor in kufa, when he would talk of imam ali asws in his speech, he would insult him after he had praised uthman and his party. so ibn hajar got angry and this is clear from his rejection

and we find in musnad imam ahmad, vol 4, narration 18485


حدثنا ‏ ‏محمد بن بشر ‏ ‏حدثنا ‏ ‏مسعر ‏ ‏عن ‏ ‏الحجاج ‏ ‏مولى ‏ ‏بني ثعلبة ‏ ‏عن ‏ ‏قطبة بن مالك ‏ ‏عم ‏ ‏زياد بن علاقة ‏ ‏قال ‏ ‏نال ‏ ‏المغيرة بن شعبة ‏ ‏من ‏ ‏علي ‏ ‏فقال ‏ ‏زيد بن أرقم ‏ ‏قد علمت أن رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏كان ‏ ‏ينهى عن سب الموتى فلم تسب ‏ ‏عليا ‏ ‏وقد مات ‏

ziyad narrates from his uncle that mughaira insulted imam ali asws, so zaid bin arqam said that you know that holy prophet stopped from insulting dead, and you are insulting ali and you know that he has died

{online link}

this narration is sahih/authentic and has been termed so by hakim and dhabi.

{online link for mustadarak}

sheikh shoaib ul arnawut has termed it so in his research on musnad ahmad.

sheikh albany also termed it sahih in silsila ahadeeth sahihiyya and said it is sahih on terms of muslim

2397 – ” نهى عن سب الأموات ” .
قال الألباني في ” السلسلة الصحيحة ” 5 / 520 :
أخرجه الحاكم ( 1 / 385 ) عن شعبة عن مسعر عن زياد بن علاقة عن عمه : ” أن المغيرة بن شعبة سب علي بن أبي طالب ، فقام إليه زيد بن أرقم فقال : يا مغيرة ! ألم تعلم أن رسول الله صلى الله عليه وسلم نهى عن سب الأموات ؟ فلم تسب عليا و قد مات ؟ ! ” ، و قال : “ صحيح على شرط مسلم ”

and in sunan abi daood we find this narration

حَدَّثَنَا أَبُو کَامِلٍ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ بْنُ زِيَادٍ حَدَّثَنَا صَدَقَةُ بْنُ الْمُثَنَّی النَّخَعِيُّ حَدَّثَنِي جَدِّي رِيَاحُ بْنُ الْحَارِثِ قَالَ کُنْتُ قَاعِدًا عِنْدَ فُلَانٍ فِي مَسْجِدِ الْکُوفَةِ وَعِنْدَهُ أَهْلُ الْکُوفَةِ فَجَائَ سَعِيدُ بْنُ زَيْدِ بْنِ عَمْرِو بْنِ نُفَيْلٍ فَرَحَّبَ بِهِ وَحَيَّاهُ وَأَقْعَدَهُ عِنْدَ رِجْلِهِ عَلَی السَّرِيرِ فَجَائَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْکُوفَةِ يُقَالُ لَهُ قَيْسُ بْنُ عَلْقَمَةَ فَاسْتَقْبَلَهُ فَسَبَّ وَسَبَّ فَقَالَ سَعِيدٌ مَنْ يَسُبُّ هَذَا الرَّجُلُ قَالَ يَسُبُّ عَلِيًّا قَالَ أَلَا أَرَی أَصْحَابَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُسَبُّونَ عِنْدَکَ ثُمَّ لَا تُنْکِرُ وَلَا تُغَيِّرُ

jaddah rabah says that i was in mosque with fulan (means mughaira) and there were some people with him from kufa. so saeed bin zaid bin amr bin nafeel came there and he greeted them and told him to sit near him on his throne. then came a man from people of kufa named qais bin alqama, so he insulted who was insulted, so saeed asked: who are you insulting? he said: they are insulting ali. saeed said that i see that companions of prophet asws are insulted near you and you are not stopping them and putting end to it

keep in mind that the explanation regarding “fulan” being mughaira is given in aun ul ma’bood

let us see

( عند فلان ) : قال في فتح الودود : هو المغيرة بن شعبة

{online link for sunan abi daood and aun ul ma’bood}

and we find in musnad ahmad


«لمّا خرج معاویة من الکوفة استعمل المغیرة بن شعبة، قال: فاقام خطباء یقعون فی علی. قال: وأنا إلی جنب سعید بن زید بن عمرو بن نفیل. قال: فغضب فقام فأخذ بیدی فتبعته فقال: ألا تری إلی هذا الرجل الظالم لنفسه الذی یأمر بلعن رجل من ا هل الجنّة؟…».

abdullah bin mazni narrates that when mawia left kufa, he appointed mughaira as governor, and he appointed such people as speakers who would insult imam ali…….

[musnad ahmad, vol 3, page 185, researcher sheikh shoaib ul arnawut says narration is hasan]

and he also mentioned this in his fadail us sahaba,

نا وَكِيعٌ ، نا شُعْبَةُ ، عَنِ الْحُرِّ بْنِ الصَّيَّاحِ ، عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الأَخْنَسِ ، قَالَ : خَطَبَنَا الْمُغِيرَةُ بْنُ شُعْبَةَ , فَنَالَ مِنْ فُلانٍ

mughaira bin sho’ba insulted fulan

and researcher wasi ullah said that sanad is sahih and explained that fulan here means imam ali asws

wasil ullah quotes this narration again, and says

حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ قَالَ: حَدَّثَنِي أَبِي، نا وَكِيعٌ، وَمُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ، قَالَا: نا شُعْبَةُ، وَحَجَّاجٌ، قَالَ: حَدَّثَنِي شُعْبَةُ، عَنِ الْحُرِّ بْنِ الصَّيَّاحِ، عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْأَخْنَسِ قَالَ: خَطَبَنَا الْمُغِيرَةُ بْنُ شُعْبَةَ فَنَالَ مِنْ فُلَانٍ (1 )

and explains in the foot notes that fulan means imam ali asws

( 1 ) فلان هو على بن أبى طالب رضى الله عنه كما فى رواية ابن أبى عاصم وأحمد

scans can be seen here

in musnad ahmad, however, it has been quoted with the name of imam ali asws being in it, and sheikh shoaib ul arnawut terms it hasan with the witnesses upon it

مسند أحمد بن حنبل (ج1/ص188 )
 :

حدثنا عبد الله حدثني أبي ثنا وكيع ثنا شعبة عن الحر بن الصياح عن عبد الرحمن بن الأخنس قال : خطبنا المغيرة بن شعبة فنال من علي رضي الله عنه

يقول شُعيب الارنؤوط : إسناده حسن في المتابعات

Advertisements