let us see some narrations in this regard

the first narration in this regard is:-

ibn kathir writes in his al-bidaya


قال أحمد ومسلم والترمذي : حدثنا قتيبة بن سعيد ، ثنا حاتم بن إسماعيل ، عن بكير بن مسمار ، عن عامر بن سعد بن أبي وقاص عن أبيه قال : أمر معاوية بن أبي سفيان سعدا ، فقال : ما يمنعك أن تسب أبا تراب ؟ فقال : أما ما ذكرت ثلاثا قالهن له رسول الله صلى الله عليه وسلم فلا ، لأن تكون لي واحدة منهن أحب إلي من حمر النعم : سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول لعلي – وخلفه في بعض مغازيه فقال له علي : يا رسول الله ، تخلفني مع النساء والصبيان ؟ فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم – ” أما ترضى أن تكون مني بمنزلة هارون من موسى إلا أنه لا نبوة بعدي ؟ ” وسمعته يقول يوم خيبر ” لأعطين الراية رجلا يحب الله ورسوله ويحبه الله ورسوله ” . قال : فتطاولت لها . قال : ” ادعوا لي عليا ” . فأتي به أرمد ، فبصق في عينيه ، ودفع الراية إليه ، ففتح الله عليه ، ولما نزلت هذه الآية فقل تعالوا ندع أبناءنا وأبناءكم ونساءنا ونساءكم وأنفسنا وأنفسكم [ آل عمران : 61 ] . دعا رسول الله صلى الله عليه وسلم عليا وفاطمة وحسنا وحسينا فقال : ” اللهم هؤلاء أهلي ” ثم قال الترمذي : حسن صحيح

[al bidaya wa nihaya, incidents of 40th hijri, online link]

the narration is quite famous, and we find that mawia asked saad why makes him not do “sub” of imam ali asws, and he mentioned 3 glories of imam ali asws:
1- hadeeth-e-manzilat
2- hadeeth of day of khaiber, when prophet said that he will give flag to the one being loved by allah and prophet asws, and the one who loves allah n his prophet asws
3- revealation of the verse, call our sons and your……{aal-e-imran, 61}

the narration is authentic, and tirmidhi said it is hasan sahih as mentioned by ibn kathir

and albany included it in his sahih sunan tirmidhi, 3/523, narration 3724; and termed it sahih

my concern is to show you the translation of “sub” as per sunni translators

{for narrations proving that mawia did that, we will see other narrations}

we find in urdu translation of the al bidaya that translators writes

معاویہ نے سعد کو امیر بنایا اور کہا کہ ابوتراب کو گالیاں دینے سے تجھے کیا کونسی بات مانع ہے?

[al bidaya wa nihaya, urdu version, translation by molvi akhtar fath puri , 7/444, printed by nafees academy, pakistan]

so we see that سب has been translated as گالیاں دینا

and we can now use the word like that

let us see some more comments from sunni scholars

let us start with nauwi, and what he does in his explanation of sahih muslim

keep in mind that the wordings of narration are

قال أمر معاوية بن أبي سفيان سعدا فقال ما منعك أن تسب أبا التراب

and nauwi writes like this

قوله : ( إن معاوية قال لسعد بن أبي وقاص : ما منعك أن تسب أبا تراب ؟ )

شرح النووي على مسلم

so, very conveniently, nauwi has changed the word

let us see other scholars as two what they had to says regarding this narration, whether it was that mawia was going for insulting imam ali asws or not

sheikh maqbal bin hadi wida’i writes

ودعا بعض الأمويين سعد بن أبي وقاص ليسب عليا، فما فعل، قالوا: ما منعك أن تسب عليا؟

some of those from banu umayya asked/called saad bin abi waqas to insult ali asws, they said: what stops you from insulting ali?……

{تحفة المجيب علي اسئلة الحاضر والغائب ،*ص9 ،* ط الرابعة دار الآثار ، يمن ، 1426 هـ .}

[online link]

if you go through the link, you will find that sheikh maqbal actually hides the name of mawia, since he is actually speaking of the narration of muslim

a nice way of defending nawia 

similarly, dr musa shaheen asheen writes in his book “fath ul muni’im sharah sahih muslim”

«أمر معاوية بن أبي سفيان سعدا» المأمور به محذوف ، لصيانة اللسان عنه ، و التقدير : أمره بسب علي رضي الله عنه ، و كان سعد قد اعتزل الفتنة (حرب علي مع خصومه) ولعله اشتهر عنه الدفاع عن علي . فقال : ( ما منعك أن تسب أبا التراب ) ؟ معطوف علي محذوف ، والتقدير : امر معاويه سعدا أن يسب عليا ، فأمتنع ، فقال له : «ما منعك » .

{mawia ordered (أمر) saad} the order is hidden/removed from here, so as to protect tongue. what it makes is: ordered him to insult ali asws. and saad tried to be away from this fitnah/mischief; especially in regards to fighting ali; and may be this is the reason why it is famous from him that he defended ali asws. so he/mawia said: what makes you not insult abu turab? it refers to what is hidden. and this means that mawia ordered saad to insult ali, but he did not, so he said: what stops you

[فتح المنعم شرح صحيح مسلم ، ج9 ، ص332 ]

then he writes the opinion of nauwi, and gives his critique

وهذا تأويل واضح التعسف والبعد ، والثابت أن معاوية كان يأمر بسب علي ، وهو غير معصوم فهو يخطئ ،* ولكننا يجب أن نمسك عن أي انتقاص من أصحاب رسول الله صلي الله عليه وسلم ، و سب علي في عهد معاوية صريح

this explanation is out of desire and beyond (reality) as it is proven that mawia ordered to insult ali. and he was not infallible and had erred. but it is for us to be away from this defect from companions of holy prophet asws. and it is clear that ali was insulted in era of mawia

similary mulla ali qari writes

عن سعد قال : أمر معاوية سعدا أن يسب أبا تراب فقال : أما ما ذكرت ثلاثا قالهن رسول الله – صلى الله عليه وسلم – فلن أسبه لأن يكون في واحدة منهن أحب إلي من حمر النعم ، سمعت رسول الله – صلى الله عليه وسلم – يقول له ، وخلفه في بعض مغازيه فقال علي : تخلفني مع النساء والصبيان ؟ فقال له رسول الله – صلى الله عليه وسلم – : ” أما ترضى أن تكون مني بمنزلة هارون من موسى إلا أنه لا نبي بعدي ” وسمعته يقول يوم خيبر : ” لأعطين الراية ” وذكر القصة ، ولما نزلت هذه الآية : تعالوا ندع أبناءنا وأبناءكم ” دعا رسول الله ” عليا وفاطمة والحسن والحسين وقال : ” اللهم هؤلاء أهل بيتي “ أخرجه مسلم والترمذي

saad narrates that mawia ordered saad to insult abu turab, so he replied: there are three glories…………….this is mentioned by muslim and tirmidhi


مرقاة المفاتيح شرح مشكاة المصابيح » كتاب المناقب والفضائل » باب مناقب أهل بيت النبي صلى الله عليه وسلم رضي الله عنهم

similarly ibn taimiyya said that mawia had ordered saad to insult ali

he writes

وأما حديث سعد لما أمره معاوية بالسب فأبى فقال ما منعك أن تسب علي بن أبي طالب

[minhaj us sunnah, vol 5, page 20]

with thanks to brother khair ul amal

we find that allama wahid uz zaman wrote regarding the hadeeth of muslim

“what stops you from insulting imam ali? ( this is what mawia asked saad).

now scholars of ahlusunnat explain it in the way that mawia was not giving this as an order, rather he was asking for if it is because of his piety or greatness; and it meant that why does he not believe that he has mistaken in his ijtihaad. and accept that our ijtihaad was correct

but this explanation is wrong

this is because the reasons which speak of glories of imam ali asws; and if “insult” meant “mistake in ijtihaad”, then speaking of glories is ill times and unplaced. this is because no matter how great one is, he can err in ijtihaad. may be they did not get those authentic narrations of history that speak of mawia insulting hazrat ali asws on pulpit, rather ordering other speakers to insult him in their speeches. and may allah forgive me, curse him. this is true that worldly desire had overtaken mawia, and he spoke ill of hazrat ali in open, and cursed him like ibn juriar had written in his history. and the condition upon which imam hasan did peace treaty with mawia, one of those conditions was that hazrat ali wont be insulted in front of him”

[lughaat ul hadeeth, alphabet س, word سب, page 14]

let us see another narration 

we find in sunan ibn maja


رقم الحديث: 118
(حديث مرفوع) حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ ، حَدَّثَنَا أَبُو مُعَاوِيَةَ ، حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ مُسْلِمٍ ، عَنِ ابْنِ سَابِطٍ وَهُوَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ ، عَنْ سَعْدِ بْنِ أَبِي وَقَّاصٍ ، قَالَ : قَدِمَ مُعَاوِيَةُ فِي بَعْضِ حَجَّاتِهِ ، فَدَخَلَ عَلَيْهِ سَعْدٌ فَذَكَرُوا عَلِيًّا فَنَالَ مِنْهُ ، فَغَضِبَ سَعْدٌ ، وَقَالَ : تَقُولُ هَذَا لِرَجُلٍ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ : ” مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلَاهُ ” ، وَسَمِعْتُهُ يَقُولُ : ” أَنْتَ مِنِّي بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى ، إِلَّا أَنَّهُ لَا نَبِيَّ بَعْدِي ” ، وَسَمِعْتُهُ يَقُولُ : ” لَأُعْطِيَنَّ الرَّايَةَ الْيَوْمَ رَجُلًا يُحِبُّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ ” .

سنن ابن ماجه » كِتَاب ابْنُ مَاجَهْ » أَبْوَابُ فِي فَضَائِلِ أَصَحَابِ رَسُولِ اللَّهِ … » بَاب فَضْلِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ رَضِيَ اللَّهُ

let us see as to what it says

“On his way to Hajj, Sa’d met Mu’awiya and his companions mentioned ‘Ali upon which Mu’awiya showed disrespect towards Ali, Sa’d got angry and asked ‘why do you say such things?'”………… 

the narration is authentic and

1- albany termed it so in his sahih sunan ibn maja [online link]

2- abu tahir zubair ali zai termed it authentic in his research on sunan ibn maja [urdu version, vol 1, page 186, narration 121, printed by dar ul salam]

abu hasan al-sindi writes in his hashiyya tul sindi ala sunan ibn maja

قوله : ( فنال منه ) أي نال معاوية من علي ووقع فيه وسبه بل أمر سعدا بالسب كما : قيل في مسلم والترمذي ومنشأ ذلك الأمور الدنيوية التي كانت بينهما – ولا حول ولا قوة إلا بالله – والله يغفر لنا ويتجاوز عن سيئاتنا ومقتضى حسن الظن أن يحمل السب على التخطئة ونحوها مما يجوز بالنسبة إلى أهل الاجتهاد لا اللعن

[حاشية السندي على ابن ماجه]

(the disrespect) this disrespect for ali and speaking ill for ali and insulting him, rather telling saad to insult him as it comes in muslim and tirmidhi; the aim for these is the acts/affairs of this world between them.[ولا حول ولا قوة إلا بالله] and may allah forgives us and exceed from our sins; and good presumption demands that we consider this insult on mistake or something like that what is allowed is to attribute it to what is allowed in people of ijtihad, and not cursing

so, he accepts that it was so, rather sindi says that the narration which we presented in begining, even in that, mawia ordered saad to curse

there is another narration as well, resembling this one

ibn kathir writes

وقال أبو زرعة الدمشقي : ثنا أحمد بن خالد الوهبي أبو سعيد ، ثنا محمد بن إسحاق ، عن عبد الله بن أبي نجيح ، عن أبيه قال : لما حج معاوية أخذ بيد سعد بن أبي وقاص فقال : يا أبا إسحاق ، إنا قوم قد أجفانا هذا الغزو عن الحج حتى [ ص: 51 ] كدنا أن ننسى بعض سننه ، فطف نطف بطوافك . قال : فلما فرغ أدخله دار الندوة ، فأجلسه معه على سريره ، ثم ذكر علي بن أبي طالب فوقع فيه ، فقال : أدخلتني دارك ، وأجلستني على سريرك ، ثم وقعت في علي تشتمه ؟

When Mu’awiya went for Hajj, he held the hand of Sa’d bin Abi Waqas and said to him: ‘Oh Abi Ishaq! We are the people who abandoned Hajj because of wars until we almost forgot some of its laws, so we performed Tawaf (circumambulation) to imitate your Tawaf’. When they completed (the hajj), he (Muawiya) entered upon him (Sa’d) in a conference room and sat with him on his sofa, then he (Muawiya) mentioned Ali bin Abi Talib and cursed him. He (Sa’d) said: ‘You brought me to your house and made me sit on your sofa and then you have begun to curse Ali?’

[al bidaya wa nihaya, online link & urdu version, 7/445]

ibn asaakar also mentioned this


تاريخ دمشق لابن عساكر » حرف العين » ذِكْرُ مَنِ اسْمُهُ عَلِيٌّ

Advertisements