let us see what salafi big gun, sheikh albany had to say

he writes in his book “الثمر المستطاب في فقه السنة والكتاب”

( وفي الباب قوله عليه الصلاة والسلام :
(سُدُّوْا أَبْوَابَ الْمَسْجِد غَيْر بَاب عَلِيٍّ )
أخرجه أحمد (1 / 330 – 331) من طريق أبي عوانة : ثنا أبو بلج : ثنا عمرو بن ميمون عن ابن عباس به مرفوعا .
وأخرجه الترمذي (2 / 301) من طريق شعبة عن أبي بلج به نحوه

in this chapter, the saying of Holy Prophet asws that (close all the doors except that of Ali asws)
it is narrated by Ahmad (1/330-331) from the chain abu a’wana—-abu balaj—-amro bin maimoon—-ibn abbas
and Tirmidhi mentioned it with the chain sho’ba—abu bajal like above


[page 487]

he then talks about difference of opinion about Abu Balaj, and finally says

قلت : وبقية رجال أحمد ثقات رجال الشيخين ، فالإسناد حسن عندي .
وقد قال الحافظ في ( الفتح ) (7 / 12) :
( رواه أحمد والنسائي ورجالهما ثقات )

I say: rest all narrators of Ahmad are thiqa/trustworthy and that of Sheikhain, so the chain is HASAN in my view
and Hafiz said in Fath [7/12] that it is narrated by Ahmad and Nisai and narrators are all thiqa

[page 488]

he also rejected the opinion of Dhabi regarding the narration {so he would enter the mosque in state of impurity as he had no other way} who termed it REJECTED

we find

وهو عند النسائي من طريق أبي عوانة كما في ( البداية ) (7/ 338 و342) وزادا :
( فكان يدخل المسجد وهو جُنُب ليس له طريق غيره )
وحُكْم الذهبي على الحديث بأنه منكر، منكر ؛ لأن أبا بلج لم يتفرَّد به ، بل له شواهد كثيرة

in Nisai with chain of Abu A’wana as it comes in Al-Bidaya [7/338 & 342]
{so he would enter the mosque in state of impurity as he had no other way}
and Dhabi termed it rejected, but this is wrong, since abu balaj is not unique in that, rather it has many witnesses 

[page 488]

and then he speaks of the witness ahadeeth

he further mentions and authenticates a narration, and says

ومنها : عن ابن عمر قال :
ولقد أوتي ابن أبي طالب ثلاث خصال لأنْ تكون لي واحدة منهن أحب
إليَّ من حمر النعم : زَوَّجَهُ رسول الله صلى الله عليه وسلم ابنته ، وولدَتْ له ، وسَدَّ الأبواب إلا بابه في المسجد ، وأعطاه الرَّاية يوم خيبر ) .
أخرجه أحمد (2/ 26) ، عن هشام بن سعد ، عن عمر بن أسيد ، عنه .
وهذا إسناد حسن كما قال الحافظ .
قلت : ورجاله ثقات رجال الشيخين ؛ غير هشام بن سعد فمن رجال مسلم وحده ، وهو صدوق له أوهام كما قال في ( التقريب ) .

and in these narrations, there is from ibn umar
that Ibn Abi Talib asws had three qualities if i had one of them would be more dear to me than red camels: he married daughter of Holy Prophet asws, and had sons from her, doors were closed except that of him, and was given flag on day of Khaiber
it is mentioned by ahmad [2/26] from hasham bin saad from umar bin aseed from him
and this chain is hasan as hafiz has said
i say: all narrators are thiqa and that of Sheikhain except hasham bin saad who is from narrators of muslim only, and he is truthful though had hallucinations as said in taqreeb

[page 490-490]

exact reference for the book is

الثمر المستطاب في فقه السنة والكتاب – للألباني (ج 1 / ص 487 – 493)
الكتاب: الثمر المستطاب في فقه السنة والكتاب
المؤلف: محمد ناصر الدين الألباني (المتوفى: 1420هـ)
الناشر: غراس للنشر والتوزيع
الطبعة: الأولى 1422 ھ
Advertisements