Taken from Persian article from Agha Qazwini and English translation from this website

Agha Qazwini was asked:
Question : Is it true that Bukhari issued a fatwa claiming people can become “Mahram” to each other by drinking the milk of an animal?

Answer: All the Islamic scholars believe that if two children drink the milk of the same animal (being breastfed directly by the animal), they do not become Mahram. However Muhammad Ismail Bukhari, the author of the famous book of Sahih Bukhari believed if two children are breastfed from the same sheep, they become mahram to each other and all the laws between two Mahram people applies to them.

Many great scholars of Ahl Sunna have mentioned this story. Amongst them is Sarkhasi who has narrated this in two different parts of his famous book by the name of AlMabsut:

ولو أرضع الصبيان من بهيمة لم يكن ذلك رضاعا وكان بمنزلة طعام أكلاه من إناء واحد ومحمد بن إسماعيل صاحب الإخبار رحمه الله تعالى يقول يثبت به حرمة الرضاع فإنه دخل بخارى في زمن الشيخ الإمام أبي حفص رحمه الله تعالى وجعل يفتي فقال له الشيخ رحمه الله تعالى لا تفعل فلست هنالك فأبى أن يقبل نصحه حتى استفتى عن هذه المسألة إذا أرضع صبيان بلبن شاة فأفتى بثبوت الحرمة فاجتمعوا وأخرجوه من بخارى بسبب هذه الفتوى

If two children are breastfed from the same animal, they do not get the relationship due to breastfeeding, this is just as if they were to drink from the same bowl. However Muhammad bin Ismail Bukhari, author of the Narrations, said: this makes them Mahram due to (relationship due to) breastfeeding. Bukhari visited Imam Abuhafz in Bukhara and decided to issue a Fatwa. Shaik (i.e. Abuhafz) said: Do not do so as you are not in a position to issue fatwas. Bukhari refused to take his advice, till he issued a Fatwa about this matter that if two children are breastfed from the same goat, Hurmat (that is, being Mahram) is proven for them. Due to this Fatwa, people gathered and expelled him from Bukhara.

[Al Sarkhasi, Almabsut, Vol 5, P 139]
السرخسي الحنفي، شمس الدين ابوبكر محمد بن أبي سهل (متوفاى483هـ )، المبسوط، ج 5 ص 139، كتاب النكاح، باب الرضاع، ناشر: دار المعرفة – بيروت.

In another part he writes:


ولو أن صبيين شربا من لبن شاة أو بقرة لم تثبت به حرمة الرضاع لأن الرضاع معتبر بالنسب وكما لا يتحقق النسب بين آدمي وبين البهائم فكذلك لا تثبت حرمة الرضاع بشرب لبن البهائم وكان محمد بن إسماعيل البخاري صاحب التاريخ رضي الله عنه يقول تثبت الحرمة وهذه المسألة كانت سبب اخراجه من بخارا فإنه قدم بخارا في زمن أبي حفص الكبير رحمه الله وجعل يفتي فنهاه أبو حفص رحمه الله وقال لست بأهل له فلم ينته حتى سأل عن هذه المسألة فأفتى بالحرمة فاجتمع الناس وأخرجوه.

If two children are breastfed from the same goat or cow, they are not in relationship to each other due to breastfeeding; since relationship due to breastfeeding is proven in case of descent; and descent cannot be achieved between a human and a cattle; similarly Hurmat due to breatfeeding cannot be proven by (drinking) milk of cattle…However Muhammad Ismail Bukhari claims they do become mahram, and this caused him to be expelled from Bukhara as he visited Abuhafz in Bukhara to issue a fatwa. Abuhafz disallowed him from doing so and said you do not have the capability of issuing a fatwa. Bukhari did not take his advice and when a question regarding this matter was asked, he issued a fatwa about Hurmat (that means, claiming the two children do become mahram), therefore people gathered and expelled him (from Bukhara).

[Al Sarkhasi, Almabsut, Vol 30, P 297]
السرخسي الحنفي، شمس الدين ابوبكر محمد بن أبي سهل (متوفاي483هـ )، المبسوط، ج30، ص 297، كتاب الرضاع, باب تفسير لبن الفحل، ناشر: دار المعرفة – بيروت.

Zeyla’i alHanafi in his book Tabaeen alHaqaeeq writes:

وَحَكَى شَمْسُ الْأَئِمَّةِ أَنَّ الْبُخَارِيَّ صَاحِبَ الْأَخْبَارِ دخل بُخَارَى وَجَعَلَ يُفْتِي فقال له أبو حَفْصٍ الْكَبِيرُ لَا تَفْعَلْ فَأَبَى أَنْ يَقْبَلَ نُصْحَهُ حتى اُسْتُفْتِيَ في هذه الْمَسْأَلَةِ فَأَفْتَى بِثُبُوتِ الْحُرْمَةِ بين صَبِيَّيْنِ ارْتَضَعَا من لَبَنِ شَاةٍ فَأَخْرَجُوهُ من بُخَارَى.

Shamsul A’ima has narrated that Bukhari entered Bukhara and wanted to issue Fatwas. Abuhafz told him not to do so. However he (i.e. Bukhari) did not take his advice and he issued the fatwa that two children become mahram to one another once they have been breastfed from the same goat. (Due to this Fatwa, people gathered and) expelled him from Bukhara.

[alZeyla’I al Hanafi, Tabaeen alHaqaeeq, Vol 2, Page 186]
الزيلعي الحنفي، فخر الدين عثمان بن علي (متوفاى743 هـ)، تبيين الحقائق شرح كنز الدقائق، ج 2 ص 186، ناشر: دار الكتب الإسلامي. – القاهرة. – 1313هـ.

Ibn Najim al Mesry al Hanafi in Al bahr alRa’iq Sharh kunz al Daqaiq, volume 3, page 246 (1)

Kamaal Al Deen Al Suyuty in Sharh Fath al Qadir, Volume 3, Page 457 (2),

Abdul Qadir Qurashy, in Al jawahir al Mazya Volume 1, Page 67 (3),

Taqi alDeen Tamimy in AlTabaqat al sunnya Fi Trajum Al Hanifa, Volume 1 Page 67 (4)

and Mulla Ali Hurawy in Maqa’a al Mafatih, Volume 6 Page 295 (5)

They all have narrated the same story.

(1) ابن نجيم المصري الحنفي، زين الدين ابن نجيم بن ابراهيم بن محمد (متوفاى970هـ)، البحر الرائق شرح كنز الدقائق، ج 3 ص 246، ناشر: دار المعرفة – بيروت، الطبعة: الثانية.

(2) السيواسي الحنفي، كمال الدين محمد بن عبد الواحد (متوفاى 681هـ)، شرح فتح القدير، ج 3 ص 457، ناشر:دار الفكر – بيروت، الطبعة: الثانية.

(3) القرشي الحنفي، أبو محمد عبد القادر بن أبي الوفاء محمد بن أبي الوفاء (متوفاى775هـ)، الجواهر المضية في طبقات الحنفية، ج 1 ص 67، ناشر : مير محمد كتب خانه – كراتشي

(4) التميمي الداري الغزي، تقي الدين بن عبد القادر (متوفاى:1010هـ) الطبقات السنية في تراجم الحنفية، ج 1 ص 67، طبق برنامه الجامع الكبير.

(5) ملا علي القاري، نور الدين أبو الحسن علي بن سلطان محمد الهروي (متوفاى1014هـ)، مرقاة المفاتيح شرح مشكاة المصابيح، ج 6 ص 295، تحقيق: جمال عيتاني، ناشر: دار الكتب العلمية – لبنان/ بيروت، الطبعة: الأولى، 1422هـ – 2001م.


So how can it be that for Ahl Sunna, the book of such man has become the most reliable book after the Holy Quran?

Similar Article

drinking milk from same cow makes you brother and sister: bukhari « slave of Ahlubait’s Blog

Advertisements