an authentic narration from kamil uz ziyarat

[ 163 ] 3 – حدثني محمد بن جعفر الرزاز، عن محمد بن الحسين بن ابي الخطاب واحمد بن الحسن بن علي بن فضال، عن ابيه، عن مروان بن مسلم، عن بريد بن معاوية العجلي، قال: قلت لابي عبد الله (عليه السلام): يابن رسول الله أخبرني عن اسماعيل الذي ذكره الله في كتابه حيث يقول: (واذكر في الكتاب اسماعيل انه كان صادق الوعد وكان رسولا نبيا)، أكان اسماعيل بن ابراهيم (عليه السلام)، فان الناس يزعمون انه اسماعيل بن ابراهيم، فقال (عليه السلام): ان اسماعيل مات قبل ابراهيم، وان ابراهيم كان حجة لله كلها قائما صاحب شريعة، فالي من ارسل اسماعيل اذن، فقلت: جعلت فداك فمن كان. قال (عليه السلام): ذاك اسماعيل بن حزقيل النبي (عليه السلام)، بعثه الله الى قومه فكذبوه فقتلوه وسلخوا وجهه، فغضب الله له عليهم فوجه إليه اسطاطائيل ملك العذاب، فقال له: يا اسماعيل انا اسطاطائيل ملك

العذاب وجهني اليك رب العزة لاعذب قومك بانواع العذاب ان شئت، فقال له اسماعيل: لا حاجة لي في ذلك. فأوحى الله إليه فما حاجتك يا اسماعيل، فقال: يا رب انك أخذت الميثاق لنفسك بالربوبية ولمحمد بالنبوة ولاوصيائه بالولاية وأخبرت خير خلقك بما تفعل امته بالحسين بن علي (عليهما السلام) من بعد نبيها، وانك وعدت الحسين (عليه السلام) ان تكر الى الدنيا حتى ينتقم بنفسه ممن فعل ذلك به، فحاجتي اليك يا رب ان تكرني الى الدنيا حتى انتقم ممن فعل ذلك بي كما تكر الحسين (عليه السلام)، فوعد الله اسماعيل بن حزقيل ذلك، فهو يكر مع الحسين (عليه السلام)

REFERENCES:-

1-Kamil uz Ziyarat, chapter 19, hadeeth 3, page 138-139

2-Kamil uz Ziyarat, urdu version printed by wilayat mission, page 157

3- Bihar ul anwaar, vol 13, page 390

4- Bihar ul Anwaar, vol 53, page 105

TRANSLATION

Buraid bin Mawia ijli says that I asked Imam Abu Abdullah (a.s.w.s):

O Imam! Tell me about Ismail who has been talked about in Quran { and speak in the book about Ismail who was truthful in promises and he was Rasool and Nabi- (Maryam/54)}. I asked: is he Ismail bin Ibrahim and people also say this.

Imam (a.s.w.s)replied: Ismail died before Ibrahim and Ibrahim was a hujjat and a prophet with shariat, so why would Ismail be appointed (like him).

I asked: may I be for you! Who is Ismail then?

Imam (a.s.w.s) replied: he is Ismail bin huzqail who was appointed by Allah to his nation, and he was negated by his nation. And martyred and his facial skin was taken away. So Allah got angry and sent angels of punishment Satatail and he came and said:

o Ismail! I am satatail, angel of punishment. Allah sent me to you so that I can punish your nation in different ways if you wish.

Ismail replied: I do not need that.

So Allah revealed to him and asked: what do you wish for?

He said: o Lord! No doubt! You took oath/methaq of your lordship, and prophethood of Mohammad and that of Wilayat for your Ausia. And you gave news to the best in your creation (means Holy Prophet asws) what his nation would do to him. And you promised Hussein (a.s.w.s)that he would come back to this world and take revenge from those who did zulm/injustice to Him. So I also wish for this. O lord! Send me back to this world so that I take revenge from those who did zulm to me like the way you will send Hussein (a.s.w.s).

So Allah promised that he will send him with Hussein (a.s.w.s)


ANALYSIS OF CHAIN


1- mohammad bin jafar razaz

agha jawahiri writes for him

0386 – محمد بن جعفر أبو العباس : روى عدة روایات – متحد مع لاحقھ – ومتحد – 10359 – 10364
مع محمد بن جعفر الرزاز الثقة ” لأنھ شیخ ابن
. ” قولویھ في كامل الزیارات ” ولروایتھ في تفسیر القمي

he is thiqa


2- mohammad bin hussein bin abi khitab

agha jawahiri writes for him

10581 – محمد بن الحسین بن أبي الخطاب : أبو جعفر الزیات الھمداني واسم أبي الخطاب – 10554 – 10559
زید ، جلیل من أصحابنا ، عظیم القدر ، كثیر
الروایة ، ثقة ، عین .


3- ahmad bin hasan bin ali faddal

syed tifrashi writes for him

213 / 38 ـ احمد بن الحسن بن علي :
ابن فضال (10) أبو الحسين وقيل أبو عبد الله ، يقال انه كان فطحيا وكان ثقة في الحديث

[nudq ur rijal, 1/114]


4- hasan bin ali bin faddal

agha tifrashi writes for him

وقال الشيخ في فهرست : روى عن الرضا عليه السلام ، وكان خصيصا به ، جليل القدر ، عظيم المنزلة ، زاهدا ، ورعا ، ثقة في الحديث وفي رواياته ، له كتب (1) ، روى عنه : أحمد بن محمّد ومحمد (2) بن الحسين ومحمد بن عبد الجبار (3). وقال في الرجال : ثقة ، من أصحاب الرضا (4) والجواد (5) عليه السلام.

[nuqd ur rijal, 4/49]


5- buraid bin mawia ijli 

agha jawahiri writes for him

1681 – برید بن معاویة : البجلي ، العجلي – من أصحاب الباقر والصادق ( ع ) – روى في – 1673 – 1674
تفسیر القمي فھو ثقة – وجھ من وجوه أصحابنا

counted in ashab ul ijma by sheikh kashi due to the fact that he was given very high status by aimmah asws

ثم في الكشي : أنه (8) ممن أجمعت العصابة على تصديقهم ، وانقادوا لهم بالفقه (9) (10) ، 

[nuqd ur rijal, 1/268]

CONCLUSION:-

This narration is authentic inshallah

And it tells us about a few things; keep in mind that This all was in life time of Prophet Ismail asws, who had come before Holy Prophet asws

what it tells is

1- Prophets were aware of martyrdom of Imam Hussein (a.s.w.s)
2- they were also aware of the fact that Allah had told this to his beloved Prophet (a.s.w.s)
3- they also knew that Allah has promised Imam Hussein (a.s.w.s) that he will take revenge from those who would do injustice to them.
4- It also mentions the oath which was taken, and that included Tauheed, Prophethood of Mohammad asws, Wilayat of Ausia asws

Advertisements