Let us see an authentic report regarding Saeed bin Jubair

First we see what ibn Hajar wrote for him in his Taqreeb

2278- سعيد ابن جبير الأسدي مولاهم الكوفي ثقة ثبت فقيه من الثالثة وروايته عن عائشة وأبي موسى ونحوهما مرسلة قتل بين يدي الحجاج ‏[‏دون المائة‏]‏ سنة خمس وتسعين ولم يكمل الخمسين ع


Trustworthy, proven and scholar of fiqh

Ibn Kathir says about him

سعيد بن جبير الأسدي

الوالي مولاهم أبو محمد، ويقال أبو عبد الله، الكوفي المكي من أكابر أصحاب ابن عباس، كان من أئمة الإسلام في التفسير والفقه وأنواع العلوم وكثرة العمل الصالح، رحمه الله، وقد رأى خلقا من الصحابة، وروى عن جماعة منهم، وعنه خلق من التابعين، يقال إنه كان يقرأ القرآن في الصلاة فيما بين المغرب والعشاء ختمة تامة، وكان يقعد في الكعبة القعدة فيقرأ فيها الختمة، وربما قرأها في ركعة في جوف الكعبة، وروي عنه أنه ختم القرآن مرتين ونصفا في الصلاة في ليلة في الكعبة، وقال سفيان الثوري: عن عمرو بن ميمون، عن أبيه، قال: لقد مات سعيد بن جبير وما على وجه الأرض أحد إلا وهو محتاج إلى علمه.


Saeed bin Jubair…..One of the great companions of Ibn Abbas, he was an Imam of Islam in Tafsir, Fiqh, and many types of knowledge. He did a lot of good deeds. May Allah have mercy on him. He saw many amongst sahaba and narrated from a group of them; and a lot of tabaeen narrated from him……….Sufain thori said that Amr bin Maimoon from his father who said: When he died, there was none on Earth’s face who was not in need of him for knowledge

[Al Bidaya wa Nihaya, online link]

Now let us see the narration; Abdur Razaq bin Hama writes in his Musanif


رقم الحديث: 13620
13561 ( عَنِ ابْنِ جُرَيْجٍ ، قَالَ : أَخْبَرَنِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُثْمَانَ بْنِ خُثَيْمٍ ، قَالَ : ” كَانَتْ بِمَكَّةَ امْرَأَةٌ عِرَاقِيَّةٌ تَنَسَّكُ جَمِيلَةٌ لَهَا ابْنٌ , يُقَالُ لَهُ : أَبُو أُمَيَّةَ ، وَكَانَ سَعِيدُ بْنُ جُبِيرٍ يُكْثِرُ الدُّخُولَ عَلَيْهَا ، قُلْتُ : يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ! مَا أَكْثَرَ مَا تَدْخُلُ عَلَى هَذِهِ الْمَرْأَةِ ، قَالَ : إِنَّا قَدْ نَكَحْنَاهَا ذَلِكَ النِّكَاحَ لِلْمُتْعَةِ

ibn Jurayj said that Abdullah ibn Uthman, son of Khatheem said: “There was a beautiful Iraqi woman in Macca who had a son named ibn Umayya. Saeed ibn Jubair used to visit her a lot. I asked him: ‘Why you visit this woman a lot?’ He said: ‘We do Nikah with her, that is Nika al-Muta’a'”

[Musanif Abdur Razaq, 7/496]

there are only two people in this

First is Ibn Juraij

Ibn Hajar wrote in Taqreeb

4193- عبد الملك ابن عبد العزيز ابن جريج الأموي مولاهم المكي ثقة فقيه فاضل وكان يدلس ويرسل من السادسة مات سنة خمسين أو بعدها وقد جاز السبعين وقيل جاز المائة ولم يثبت ع


Thiqa, Faqih, Fadil, though did tadless

but it does not matter, since he heard the other one, and that is clear

Next narrator is Abdullah bin Uthman bin KHateem

Ibn Hajar wrote in Tehzeeb, opinion of scholars

[536] خت م 4 البخاري في التعاليق ومسلم والأربعة عبد الله بن عثمان بن خثيم القاري المكي أبو عثمان حليف بني زهرة


عن بن معين ثقة حجة وقال العجلي ثقة وقال أبو حاتم ما به بأس صالح الحديث وقال النسائي ثقة

وذكره بن حبان في الثقات

Narrator of Muslim

Ibn Moin = thiqa, hujjat
Ijli = Thiqa
Abu Hatim = no problem with him, good in hadeeth
Nisai = thiqa

Ibn Haban = thiqa 

Ibn Hajar wrote for him in taqreeb

3466- عبد الله ابن عثمان ابن خثيم بالمعجمة والمثلثة مصغرا القاري المكي أبو عثمانصدوق من الخامسة مات سنة اثنتين وثلاثين خت م 4

he is Sudooq,

So, the chain is authentic, and it tells us that a Tabai’i, which means that he was not at all there in the era of Holy Prophet asws,
he did muta’a; and keep in mind that he was a student of Ibn Abbass, rather an important one

This shows that Muta’a was done even after Holy Prophet asws

Advertisements