Let us see as to who was the one who killed Ammar

and What had Holy Prophet asws said about him

NARRATION 1

We find this narration in Tabaqat ibn Saad, and it says

أخبرنا عفان بن مسلم ومسلم بن إبراهيم وموسى بن إسماعيل قالوا أخبرنا ربيعة بن كلثوم بن جبر قال حدثني أبي قال كنت بواسط القصب عند عبد الاعلى بن عبد الله بن عامر فقلت الاذن هذا أبو غادية الجهني فقال عبد الأعلى أدخلوه فدخل عليه مقطعات له فإذا رجل طوال ضرب من الرجال كأنه ليس من هذه الأمة فلما أن قعد قال بايعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يوم العقبة فقال يا أيها الناس ألا إن دماءكم وأموالكم حرام عليكم إلى أن تلقوا ربكم كحرمة يومكم هذا في شهركم هذا في بلدكم هذا ألا هل بلغت فقلنا نعم فقال اللهم اشهد ثم قال ألا لا ترجعوا بعدي كفارا يضرب بعضكم رقاب بعض قال ثم أتبع ذا فقال إنا كنا نعد عمار بن ياسر فينا حنانا فبينا أنا في مسجد قباء إذ هو يقول ألا إن نعثلا هذا لعثمان فالتفت فلو أجد عليه أعوانا لوطئته حتى أقتله قال قلت اللهم إنك إن تشأ تمكني من عمار فلما كان يوم صفين أقبل يستن أول الكتيبة رجلا حتى إذا كان بين الصفين فأبصر رجل عورة فطعنه في ركبته بالرمح فعثر فانكشف المغفر عنه فضربته فإذا رأس عمار قال فلم أر رجلا أبين ضلالة عندي منه إنه سمع من النبي عليه السلام ما سمع ثم قتل عمارا قال واستسقى أبو غادية فأتي بماء في زجاج فأبى أن يشرب فيها فأتي بماء في قدح فشرب فقال رجل على رأس الأمير قائم بالنبطية أوى يد كفتا يتورع عن الشراب في زجاج ولم يتورع عن قتل عمار


Rabi’ia bin Kulthom narrates from his father that we were in Wasit ul Qasb with Abd ul Ala bin ABdullah bin Aamir. So i asked him: Give me permission, he is Abu Ghadiyya Jahni. So Abd ul Aala said: let him enter. So he entered and he had short cloths. He was a tall man and did not seem of this nation. When we sat, he said: I did bayat of Holy Prophet asws on day of Uqbah, so He said: o People! your blood and money is haram (in sense of respected) on you till the time you meet your Lord, it is haram like this day in this month in this city; so have i give you what i said. We said: Yes. He said: o Allah! be witness. then he said: Do not become Kafir after me by hitting each other. We followed that. abu ghadiya said: we took Ammar bin Yasir good for us when one day he was in Mosque of Qaba, and he said: Beware this Nathal, he is Uthman. I saw here and there, had i found helpers, i would have killed him by crushing him. I prayed: O Lord! if you desire, you can me power on him. And then on day of Siffen, he was coming and when a man saw him alone, he hit him with spear on knees, he fell down, and his head was exposed. I hit him and that was the head of Ammar. Narrator says that i had not seen any man of misguidance among us more than him. He had heard it from Prophet asws, yet he killed Ammar.
Then abu ghadiya asked for water. so water was brought for him in glass. he refused. then it was brought for him in utensil of clay, so he drank it. A man who was standing with spear on side of Amir said: You do taqwa in drinking water from glass, but you dont do taqwa in killing ammar


REFERENCE:- 

1- Tabaqat ibn Saad, vol 3, page 260
2- Tabaqat ibn Saad, vol 5, part 2, page 186-187, printed in Haider abad Deccan, India

AUTHENTICITY 

1- KULTHUM BIN JABAR

كلثوم بن جبر البصري = صدوق حسن الحديث

other opinions about him include

1 أبو حاتم بن حبان البستي ذكره في الثقات وقال: يروي المراسيل
2 أحمد بن حنبل ثقة
3 أحمد بن شعيب النسائي ليس بالقوي
4 ابن حجر العسقلاني صدوق يخطئ
5 الذهبي وثقوه
6 محمد بن سعد كاتب الواقدي معروف، وله أحاديث
7 مصنفوا تحرير تقريب التهذيب صدوق حسن الحديث، وهو إلى التوثيق أقرب
8 يحيى بن معين ثقة

2- RABI’IA BIN KULTHUM BIN JABAR

ربيعة بن كلثوم البصري = صدوق حسن الحديث

other opinions include

1 أبو أحمد بن عدي الجرجاني ليس لربيعة بن كلثوم بل القليل من الحديث
2 أحمد بن حنبل صالح
3 أحمد بن شعيب النسائي ليس به بأس، ومرة: ليس باالقوي
4 أحمد بن صالح الجيلي ثقة
5 ابن حجر العسقلاني صدوق يهم
6 الذهبي ثقة
7 محمد بن سعد كاتب الواقدي شيخ وعنده أحاديث
8 يحيى بن معين ثقة


3- AFFAN BIN MUSLIM

عفان بن مسلم الباهلي = ثقة ثبت

Even ibn Hajar termed him so in Taqreeb

4625- عفان ابن مسلم ابن عبد الله الباهلي أبو عثمان الصفار البصري ثقة ثبت

{because there are three men narrating from Rabi’i, so all will be under heading 3}


3- MUSLIM BIN IBRAHIM 

مسلم بن إبراهيم الفراهيدي = ثقة مأمون

ibn Hajar said

6616- مسلم ابن إبراهيم الأزدي الفراهيدي بالفاء أبو عمرو البصري ثقة مأمون

3- MUSA BIN ISMAIL 

ibn Hajar writes in Taqreeb

6943- موسى ابن إسماعيل المنقري بكسر الميم وسكون النون وفتح القاف أبو سلمة التبوذكي بفتح المثناة وضم الموحدة وسكون الواو وفتح المعجمة مشهور بكنيته وباسمه ثقة ثبت من صغار التاسعة


So, the narration is alteast hasan, but let us see another narration, and there we will present authentications on part of scholars



NARRATION 2

Let us see another narration


قال أخبرنا عفان بن مسلم قال أخبرنا حماد بن سلمة قال أخبرنا أبو حفص وكلثوم بن جبر عن أبي غادية قال سمعت عمار بن ياسر يقع في عثمان يشتمه بالمدينة قال فتوعدته بالقتل قلت لئن أمكنني الله منك لافعلن فلما كايوم صفين جعل عمار يحمل على الناس فقيل هذا عمار فرأيت فرجة بين الرئتين وبين الساقين قال فحملت عليه فطعنته في ركبته قال فوقع فقتلته فقيل قتلت عمار بن ياسر وأخبر عمرو بن العاص فقال سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول إن قاتله وسالبه في النار فقيل لعمرو بن العاص هو ذا أنت تقاتله فقال إنما قال قاتله وسالبه .

Abu Ghadiya says that i heard Ammar bin Yasir speaking ill of Uthman and insulting him in Madina. I threatened him with death, and said: If allah gives me power on you, i will kill you. And on the day of Siffen, he was there attacking, and people said that there is Ammar. I saw a hole between his protective layer between lungs and thighs. I attacked him and hit him at knees, he fell down, and then i killed him. So it was then said that i killed him. I told this to Amr bin Aas, he said: I heard Prophet saying: the one who will kill him and steal his things are in hell. So he was asked: you were fighting him as well. He said: Holy Prophet spoke of the one who would fight and steal 

1- Tabaqat ibn Saad, vol 3, page 260-261
2- Tabaqat ibn Saad, vol 5, part 2, page 187-188, printed in Haider abad Deccan, India

AUTHENTICITY 

1-This narration has been mentioned by Dhabi in Sair ul A’alam Nabala, 1/425

And Sheikh Shoaib ul Arnawut has termed the chain Hasan in his takhreej 

[Sair ul A’alam Nabala, 1/425, research by Sheikh Shoaib ul Arnawut, foot note 3, printed by Mu’susa tur Risala, Beirut]

2-Sheikh Albany has mentioned this narration in his Silsila Ahadeeth Sahihiyya, 5/19; and he said

I say: this chain is sahih and narrators are thiqa and that of Imam Muslim, Abu Ghadiyya, he is jahni, and he is Sahabi 

[Silsila Ahadeeth Sahihiyya, 5/19, printed by Maktaba al Moarif lil Nashar wa al Tozi’i, Riyadh]


STATUS OF THE ONE WHO WOULD KILL HAZRAT AMMAR

Now,

What will happen to those who have Killed Hazrat Ammar, let us see a narration

حدثنا : ‏ ‏عفان ‏ ‏قال : ، حدثنا : ‏ ‏حماد بن سلمة ‏ ‏قال : ، أخبرنا : ‏ ‏أبو حفص ‏ ‏وكلثوم بن جبر ‏ ‏، عن ‏ ‏أبي غادية ‏ ‏قال : ‏ ‏قتل ‏ ‏عمار بن ياسر ‏ ‏فأخبر ‏ ‏عمرو بن العاص ‏، ‏قال : سمعت رسول الله ‏ (ص) ‏ ‏يقول ‏: ‏إن قاتله ‏ ‏وسالبه ‏ ‏في النار ، فقيل ‏ ‏لعمرو ‏ : ‏فإنك هو ذا تقاتله ، قال : إنما قال : قاتله ‏ ‏وسالبه.

Abu Ghadiya said that when Ammar was murdered, and the news was given to Amr bin AAs, he said: I heard Holy Prophet saying: the one who will kill him, and take away his possessions, he will go to hell. So Amr was asked: you were also fighting him. He said: Holy Prophet said the one who kills him and takes away things

REFERENCE:- 

1- Musnad Ahmad, urdu version, 7/337

Shiekh Shoaib commented on this chain in his takhreej of Musnad Ahmad under narration no. 17776; and said

Sanad is strong/qawi 

2- Haithmi mentioned this in his Majma uz Zawaid, and said

12064 – وعن أبي غادية قال : قتل عمار ، فأخبر عمرو بن العاص ، فقال : سمعت رسول الله – صلى الله عليه وسلم – يقول : ” إن قاتله وسالبه في النار ” . فقيل لعمرو : فإنك هو ذا تقاتله ؟ قال : إنما قال : ” قاتله وسالبه ” .

رواه أحمد ، والطبراني بنحوه ، إلا أنه قال : عن عبد الله بن عمرو أن رجلين أتيا عمرو بن العاص يختصمان في دم عمار وسلبه ، فقال : خليا عنه ، فإني سمعت رسول الله – صلى الله عليه وسلم – يقول : ” إن قاتل عمار وسالبه في النار ” ، ورجال أحمد ثقات .

3- Albany mentions this in his Silsila Ahadeeth Sahihiyya, 5/18, narration 2008


CONCLUSION

So far, we have seen that there is an authentic narration from Holy Prophet asws regarding a sahabi, Abu Ghadiya, who was a murderer and killed Hazrat Ammar. And we have seen another authentic narration which says that the one who would kill Ammar, he would go to hell

Now, there is one excuse left with ahlusunnah, and that is, issue of ijtihaad.
You see, that is such a wonderful excuse that they fought, and they were mujtahid, and therefore, even if they err, they get reward

which in essence means: if they kill a man in ijtihaad, they still get one reward

Let us see how Albany sees this issue

He writes after the narration which i mentioned under narration 2 that

هذا إسناد صحيح , رجاله ثقات رجال مسلم , و أبو الغادية هو الجهني و هو صحابي كما أثبت ذلك جمع , و قد قال الحافظ في آخر ترجمته من ” الإصابة ” بعد أن ساق الحديث , و جزم ابن معين بأنه قاتل عمار : ” و الظن بالصحابة في تلك الحروب أنه كانوا فيها متأولين , و للمجتهد المخطىء أجر , و إذا ثبت هذا في حق آحاد الناس , فثبوته للصحابة بالطريق الأولى ” .

و أقول : هذا حق , لكن تطبيقه على كل فرد من أفرادهم مشكل لأنه يلزم تناقض القاعدة المذكورة بمثل حديث الترجمة , إذ لا يمكن القول بأن أبا غادية القاتل لعمار مأجور لأنه قتله مجتهدا , و رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : ” قاتل عمار في النار ”

This chain is Sahih, its narrators are narrators of Imam Muslim. Abu Ghadiya is al Jahni, and he was a Sahabi as mentioned by many. Ibn Hajar has said at the end of his biography of Abu al-Ghadiyah in al-Isaba, after citing the above Hadith and the categorical declaration of Ibn Ma’in that Abu Ghadiya was killed of Hazrat Ammar:

“The Sahaba, in these wars, thought that they were interpreting the texts; and for every Mujtahid that makes a mistake there is a reward. Since this principle is well established for the common people, then it is equally established for the Sahaba.”

I say: This is true. However, applying the principle to every single one of them is objectionable because it will contradict the principle established in the Hadith. It is NOT permitted to say that Abu Ghadiyya, the killer of hazrat Ammar, has a reward because he killed as a Mujtahid while Holy Prophet asws has said: “The killer of Ammar will be in Hell.”

Keep in mind that Dhabi had said that he had took oath in Hudaibiyya


يقال شهد الحديبية

it is said that he was there in hudaibiyya

[Sair ul Aalam Nabala, 2/544]

So, in short, we have seen that there is a sahabi who will go to hell as per saying of Holy Prophet asws

Advertisements