I have mentioned this narration before with this chain

https://ahlubait.wordpress.com/2012/09/04/holy-prophet-a-s-taught-imam-ali-a-s-1000-letters-which-opened-more-letters/

There is a detailed article on this topic that Holy Prophet asws taught Imam Ali asws 1000 chapters of knowledge which opened up 1000 more chapters. It is by brother Hasan ul Alawi in Arabic. I will try to translate it Inshallah, though not word to word.

This narration has  20 + narrations as can been seen in the article of brother Hasan al Alawi. However, I have taken just 10 out of those. And this proves that this narration has a Tawatur

HADEETH NO. 1


We find in Al Kafi, and this is also present in Basair ud Darajat & Al Khisaal

عدة من أصحابنا، عن أحمد بن محمد، عن عبدالله بن الحجال، عن أحمد بن عمر الحلبي، عن أبي بصير قال: دخلت على أبي عبدالله عليه السلام فقلت له: جعلت فداك إني أسألك عن مسألة، ههنا أحد يسمع كلامي ؟ قال: فرفع أبوعبد عليه السلام سترا بينه وبين بيت آخر فأطلع فيه ثم قال: يا أبا محمد سل عما بدا لك، قال: قلت: جعلت فداك إن شيعتك يتحدثون أن رسول الله صلى الله عليه وآله علم عليا عليه السلام بابا يفتح له منه ألف باب ؟ قال: فقال: يا أبا محمد علم رسول الله صلى الله عليه وآله عليا عليه السلام ألف باب يفتح من كل باب ألف باب قال: قلت: هذا والله العلم قال: فنكت ساعة في الارض ثم قال: إنه لعلم وما هو بذاك.
قال: ثم قال: يا أبا محمد وإن عندنا الجامعة وما يدريهم ما الجامعة؟ قال: قلت: جعلت فداك وما الجامعة؟ قال: صحيفة طولها سبعون ذراعا بذراع رسول الله صلى الله عليه وآله وإملائه من فلق فيه وخط علي بيمينه، فيها كل حلال وحرام وكل شئ يحتاج الناس إليه حتى الارش في الخدش وضرب بيده إلي فقال: تأذن لي يا أبا محمد؟ قال: قلت: جعلت فداك إنما أنا لك فاصنع ما شئت، قال: فغمزني بيده وقال: حتى أرش هذا – كأنه مغضب – قال: قلت: هذا والله العلم قال إنه لعلم وليس بذاك.
ثم سكت ساعة، ثم قال: وإن عندنا الجفر وما يدريهم ما الجفر؟ قال قلت: وما الجفر؟ قال: وعاء من أدم فيه علم النبيين والوصيين، وعلم العلماء الذين مضوا من بني إسرائيل، قال قلت: إن هذا هو العلم، قال: إنه لعلم وليس بذاك.
ثم سكت ساعة ثم قال: وإن عندنا لمصحف فاطمة عليها السلام وما يدريهم ما مصحف فاطمة عليها السلام؟ قال: قلت: وما مصحف فاطمة عليها السلام؟ قال: مصحف فيه مثل قرآنكم هذا ثلاث مرات، والله ما فيه من قرآنكم حرف واحد، قال: قلت: هذا والله العلم قال: إنه لعلم وما هو بذاك
ثم سكت ساعة ثم قال: إن عندنا علم ما كان وعلم ما هو كائن إلى أن تقوم الساعة قال: قلت: جعلت فداك هذا والله هو العلم، قال: إنه لعلم وليس بذاك.
قلت: جعلت فداك فأي شئ العلم؟ قال: ما يحدث بالليل والنهار، الامر من بعد الامر، والشئ بعد الشئ، إلى يوم القيامة.

H 635, Ch. 40, h 1

A number of our people has narrated from Ahmad ibn Muhammad from ‘Abdallah ibn al- Hajjal from Ahmad ibn ‘Umar al-Halabi from abu Basir who has said the following.
“I went to abu ‘Abdallah (a.s.) and said, “May Allah take my soul in service for your cause, I like to ask you a question. Is there anyone else in this house who may hear my words?”
The Imams (a.s.) then folded the curtain between his room and the other room next to it and looked into it. Then the Imams (a.s.) said, “O abu Muhammad, ask whatever you wish.”
I said, “May Allah take my soul in service for your cause, your followers say that the Messenger of Allah taught Ali (a.s.) a thousand chapter of knowledge and from each chapter there opens a thousand chapter. I then said, ‘This, I swear by Allah, is knowledge.’”
He would mark the ground with his staff (a sign of thinking in normal people) for a while and said, “That is knowledge but it is not that You think.”
The narrator has said that The Imam (a.s.) then said, “O abu Muhammad, with us there is al-Jami‘a. What do they know what al-Jami‘ is?”
I then asked, “May Allah take my soul in service for your cause, what is al-Jami‘a?
The Imam (a.s.) said, it is a parchment seventy yards by the yards of the Messenger of Allah long that contains his dictations that is in graved in to with the right hand writing of Ali (a.s.). It contains all the lawful and unlawful and all matters that people need, even the law to of compensation for A number of our people has narrated from scratch caused to a person.
He then stretched his hand to me and asked, ‘May I, O abu Muhammad?’
I then replied, “May Allah take my soul in service for your cause, I am all at your disposal.”
He pinched me with his hand and said, “Even there is the law of compensation for this.” He seemed angry.
The narrator has said, “I then said, “This, I swear by Allah is knowledge.”
The Imams (a.s.) said, “It certainly is knowledge but not that one which you think.”
The Imam (a.s.) remained silent for a while and then said, “With us there is al-Jafr (the parchment). What do they know what al-Jafr is?
I then asked, “What is al-Jafr (the parchment or a container) ?”
The Imams (a.s.) said, “It is a container made of skin that contains the knowledge of the prophets and the executors of their wills and the knowledge of the scholars in the past from the Israelites.”
The narrator has said that he then said, “This certainly, is the knowledge.”
The Imam (a.s.) said, “It certainly is knowledge but not that knowledge.” The Imams (a.s.) remained silent for a while and then said, “With us there is the book (Mushaf) of Fatima, (a.s.). What do they know what Mushaf of Fatima is? The Imam (a.s.) said, “Mushaf of Fatima is three times bigger than your Quran. There is not even a single letter therein from Quran.”
The narrator has said, “I then said, “This, I swear by Allah, is the knowledge.”
The Imam (a.s.) said, “This certainly is knowledge, but it is not that what You think.”
The Imam (a.s.) remained silent for a while and then said, “With us there is the knowledge of whatever has been and the knowledge of whatever will come into being to the Day of Judgment.”
The narrator has said that he then said, “May Allah take my soul in service for your cause, this, I swear by Allah is, certainly, knowledge.”
The Imam (a.s.) said, “It certainly is knowledge but not that.”
The narrator has said that he then asked, “May Allah take my soul in service for your cause, What then is knowledge?”
The Imam (a.s.) said, “Whatever takes place during the night and during the day, one matter after the other matter and one thing after the other thing to the Day of Judgment.”

The chain of Sudooq is like this

حدثنا أبي ، ومحمد بن الحسن رضي الله عنهما قالا : حدثنا سعد بن عبد الله ، ، عن أحمد بن محمد بن عيسى ، عن الحسين بن سعيد ، عن بعض أصحابه ، عن أحمد بن عمر الحلبي ، عن أبي بصير قال : …

And that of Sheikh Saffar is like this

حدثنا أحمد بن محمد عن الحسين بن سعيد ، عن بعض أصحابه ، عن أحمد بن عمر الحلبي عن أبي بصير قال : 

So there is missing of 1 narrator in this chain, which has been mentioned by Kulaini, and He is Abdullah bin Hajjal

Reference:-

Al Kafi, 1/238-240

Authenticity:-

Allama Majlisi has termed it Sahih

[Miraat ul Uqool, 3/54]


Analysis of Narrators 


1- عدة من اصحابنا : احد العدة علي بن ابراهيم : وثقه النجاشي ، والاخر : محمد بن يحيى : وثقه النجاشي

Group of companions: one of them is Ali bin Ibrahim who is thiqa as per Najashi. And other is Mohammad bin Yahya, who is also thiqa as per Najashi


2- احمد بن محمد : وهو ابن عيسى : وثقه الشيخ . وقال النجاشي : شيخ القميين ووجههم وفقيههم غير مدافع ..

Ahmad bin Mohammad, he is ibn Esa, he is thiqa as per Sheikh Tusi and Najashi said he is the teacher of Qummis, and their Identity and Scholar


3- عبد الله بن محمد الحجال الاسدي : وثقه النجاشي والشيخ

Abdullah bin Mohammad al Hijal al Asadi: He is thiqa as per Najashi and Tusi

 

4- أحمد بن عمر الحلبي : وهو أحمد بن عمر ابن ابي شعبة الحلبي : الذي وثقه النجاشي

Ahmad bin Umar al Halabi: he is Ahmad bin Umar bin abi sho’ba al Halabi, and he is thiqa as per Najashi

 

5- ابو بصير : وثقه النجاشي

Abu Baseer, he is thiqa as per Najashi

HADEETH NO. 2

We find Saffar writing, and also mentioned by Sudooq

حدثنا ابراهيم بن هاشم عن يحيى بن ابي عمران عن يونس عن هشام بن الحكم عن عمر بن يزيد قال قلت لابى عبدالله عليه السلام بلغنا ان رسول الله علم عليا عليه السلام الف باب كل باب فتح الف باب فقال لى بل علمه بابا واحد افتح ذلك الباب الف باب فتح كل باب الف باب

Ibrahim ibn Hashim on the authority of Yahya ibn Imran al-Hamedany, on the authority of Yunus ibn Abdul-Rahman, on the authority of Hisham ibn al-Hakam, on the authority of Umar ibn Yazid, “I asked Aba Abdullah as-Sadiq asws, “Is what we have heard being God’s Prophet asws taught Ali asws one-thousand gates each of which opens all other gates true?” The Imam asws replied, “Yes, It is true.” The Imam asws told me, “The Prophet asws taught him a single gate which opens up to all of one- thousand gates each of which opens up to another one-thousand gates.”

Chain of Sudooq is like this

حدثنا محمد بن علي ماجيلويه رضي الله عنه ، قال : حدثنا علي بن ابراهيم ابن هاشم ، عن أبيه ، عن يحيى بن عمران الهمداني ، عن يونس بن عبد الرحمن عن هشام بن الحكم ، عن عمر بن يزيد قال : قلت لابي عبد الله (ع)

I say: it is not Yahya bin Imran, rather Yahya bin Abi Imran as clarified by Saffar

Reference:-

1- Al Khisaal, page 647 & 1132 of English translation

2- Basair ud Darajaat, page 324

Discussion of Narrators 

1- ابراهيم بن هاشم : ثقة

Ibrahim bin Hashim = thiqa

2- يحيى بن ابي عمران : فقد وثقه المحقق الخوئي ، والميرزا القمي ، والنراقي وغيرهم ، وحسنه المامقاني ، وذهب صاحب المستدركات أنه إمامي مخلص وجها بين الامامية .
وهو وكيل من وكلاء الامام الجواد (ع) ولم يعزل عن الوكالة حتى الموت ، ولم يثبت انحرافه ، فيكون ثقة .

Yahya bin Imran: thiqa as per Khoi, Mirza Qummi, Niraqi etc. And termed Hasan by Mamqani. Author of al Mustadrakat has said that he is Imami and identity of the group. He was representative of Imam Jawad asws and he did not remove him from the post till death, he is thiqa

3- يونس بن عبد الرحمن : وثقه الشيخ وقال النجاشي : كان وجهاً في اصحابنا ، متقدماً ، عظيم المنزلة ….

Younas bin Abdur Rehman: he is thiqa as per Sheikh and Najashi said that he is the identity amongst our companions and of great status

4- هشام بن الحكم : وثقه النجاشي . وقال الشيخ : كان من خواص سيدنا ومولانا موسى بن جعفر (ع) …

Hasham bin Hakam: thiqa as per Najashi. tusi said that he is amongst special friends of Imam Musa asws

5- عمر بن يزيد : فهو وإن كان مشتركاً بين رجلين أحدهما ثقة والأخر مجهول ، الا أنه لايضر لان عمر بن يزيد عند الاطلاق ينصرف الى الثقة ـ كما ذكره المحقق الخوئي ـ فالاشتراك لا أثر له .
وعمر بن يزيد الثقة هو : عمر بن محمد بن يزيد بياع السابري الذي وثقه النجاشي والشيخ
والمجهول : هو عمر بن يزيد بن ذبيان الصيقل ، ذكره النجاشي والشيخ بدون توثيق ، الا أنه في رجال ابن داود نقل التوثيق عن النجاشي !!! ونسخة النجاشي خالية من التوثيق ، ولعله عثر على النسخة الاصلية لرجال النجاشي

Umar bin Yazid: the name is shared by two, one is thiqa other is Majhool. but it does not affect since it is mainly used for the one who is thiqa as said by Khoi that sharing does not affect

And the one who is thiqa is Umar bin Mohammad bin Yazdi Biya Sabari who is thiqa as per Najashi and Tusi

and the one who is Majhool is Umar bin Yazid bin Ziban. Najashi mentioned him without Tautheeq/trustworthiness. But Ibn Daood mentioned Tautheeq from Najashi for him though the copy of Najashi does not show that. May be he had access to original copy of Rijal of Najashi

HADEETH NO. 3

Sudooq writes in Al Khisaal, and Saffar also mentioned in Basair

28-40 حدثنا محمد بن الحسن بن أحمد بن الوليد رضي الله عنه قال: حدثنا محمد ابن الحسن الصفار، عن يعقوب بن يزيد، وإبراهيم بن هاشم، عن محمد بن أبي عمير، عن منصور بن حازم، عن أبي حمزة الثمالي، عن علي بن الحسين عليهما السلام قال: علم رسول الله صلى الله عليه وآله عليا عليه السلام ألف كلمة يفتح كل كلمة منها ألف كلمة [والالف الكلمة يفتح كل كلمة ألف كلمة].

28-40 Muhammad ibn al-Hassan ibn Ahmad ibn al-Walid – may God be pleased with him – narrated that Muhammad ibn al-Hassan al-Saffar quoted Yaqoob ibn Yazid and Ibrahim ibn Hashim, on the authority of Muhammad ibn Abi Umayr, on the authority of Mansoor ibn Hazim, on the authority of Abi Hamzih al-Somali, on the authority of Ali ibn al-Hussein as-Sajjad (MGB), “God’s Prophet (MGB) taught Ali (MGB) one-thousand words which open up to the doors to all words (each of which open up to the doors to all words).”

Chain of Saffar is like this

حدثنا محمد بن الحسين ، ومحمد بن عبد الجبار ، عن محمد بن اسماعيل ، عن منصور ، عن أبي حمزة ، عن علي بن الحسين (ع)

Reference:-

Al Khisaal, page 1140 (English translation)

Discussion of Narrators 

1- ابن الوليد : وثقه النجاشي والشيخ

Ibn ul Walid = Thiqa as per Najashi and Tusi

2- الصفار : وثقه النجاشي والشيخ

Saffar = thiqa as per Najashi and Tusi

3- يعقوب بن يزيد : وثقه النجاشي والشيخ

Yaqoob bin Yazid = thiqa as per Najashi and Tusi

4- محمد بن ابي عمير :وثقه النجاشي والشيخ

Mohammad bin Abi Umair = thiqa as per Najashi and Tusi

5- منصور بن حازم : وثقه النجاشي

Mansoor bin Hazim = thiqa as per Najashi

6- ابي حمزة الثمالي : وثقه النجاشي والشيخ

Abu Hamza Thamali = thiqa as per Najashi and Tusi

HADEETH NO. 4

حدثنا أحمد بن محمد ، عن الحسين بن سعيد ، عن الحسين بن علوان ، عن سعد بن طريف ، عن الاصبغ بن نباتة قال : سمعت علياً (ع) يقول : حدثني رسول الله (ص) بألف حديث ، لكل حديث ألف باب .))[5]

Asbagh bin Nabata said that I heard Imam Ali asws saying that Holy Prophet asws told me one-thousand narrations each of which has one-thousand chapters.”

Chain of Sudooq is like this

ـ وطريق الصدوق : حدثنا محمد بن الحسن بن أحمد بن الوليد (رض) قال : حدثنا محمد ابن الحسن الصفار ، عن أحمد بن محمد بن عيسى ، عن الحسين بن سعيد ، عن الحسين بن ذكوان ، عن سعد بن طريف ، عن الاصبغ بن نباتة …

However, in this chain, Hussein bin Zakwan is a mistake as it is clear that it is Hussein bin Alwaan. Ibn Zakwan is not mentioned in books of Rijal

Reference:-

1- Basair ud Darajat, page 315

2- Al Khisaal, page 1142 of English translation 

Discussion of Narrators

1- أحمد بن محمد بن عيسى : وثقه الشيخ وقال النجاشي : شيخ القميين ووجههم وفقيههم غير مدافع ..

Ahmad bin Mohammad bin Esa = Thiqa as per tusi and Najashi said he is the teacher of Qummis, and their identity and scholar

2- الحسين بن سعيد : وثقه الشيخ

Hussein bin Saeed = thiqa as per Tusi

3- الحسين بن علوان : عامي وثقه النجاشي

Hussein bin Alwaan = Sunni but thiqa as per Najashi

4- سعد بن طريف : قال الشيخ : صحيح الحديث .

Saad bin Tareef = thiqa as per Tusi

5- الاصبغ بن نباتة : قال النجاشي والشيخ بانه من خواص امير المؤمنين (ع)

Asbagh bin Nabata = Najashi and Tusi said he is amongst special friends of Imam Ali asws

HADEETH NO. 5

Sudooq writes in Al Khisaal, and Saffar also mentioned in Basair

28-39 حدثنا أبي، ومحمد بن الحسن، وأحمد بن محمد بن يحيى العطار رضي الله عنهم قالوا: حدثنا سعد بن عبد الله، عن أحمد بن محمد بن عيسى، وإبراهيم بن هاشم، عن الحسن بن علي بن فضال، عن أبي المغرا حميد بن المثنى العجلي، عن ذريح بن محمد بن يزيد المحاربي قال: سمعت أبا عبد الله عليه السلام يقول: نحن ورثة الانبياء، ثم قال: جلل رسول الله صلى الله عليه وآله على علي عليه السلام ثوبا، ثم علمه ألف كلمة، كل كلمة يفتح ألف كلمة.

28-39 (The compiler of the book narrated) that his father, Muhammad ibn al-Hassan and Ahmad ibn Muhammad ibn Yahya al-Attar – may God be pleased with them – narrated that Sa’ed ibn Abdullah quoted Ahmad ibn Muhammad ibn Isa and Ibrahim ibn Hashim, on the authority of Al-Hassan ibn Ali ibn Fazzal, on the authority of Abil Miqra Hameed ibn al-Masna al-Ajali, on the authority of Zarih ibn Muhammad ibn Yazid al-Maharebi, “I heard Aba Abdullah as-Sadiq (MGB) say, ‘We are the successors of the Prophets.’ Then he (MGB) added, ‘God’s Prophet (MGB) honored Ali (MGB) with a cloak and then taught him (MGB) one-thousand words which open up to the doors to all words.’”

There is another chain for this narration as well. Sheikh Saffar mentioned this with Sahih chain

حدثنا محمد بن الحسين ، عن جعفر بن بشير ، عن ذريح المحاربي ، عن أبي عبد الله (ع) قال : جلل رسول الله (ص)على عليّ (ع) ثوباً ثم علمه ألف كلمة ، يفتح كل كلمة الف كلمة

And Sudooq also mentioned this with another authentic chain

حدثنا ابي ومحمد بن الحسن (رض) قالا : حدثنا عبد الله بن جعفر الحميري قال : حدثني محمد بن الحسين بن ابي الخطاب ، عن جعفر بن بشير البجلي ، عن ذريح المحاربي ، عن أبي عبد الله

Reference:-

1- Al Khisaal, page 651 (arabic version) and page 1140 (English version)

2- Basair ud Darajat, page 329

Discussion of Narrators 


1- والد الصدوق : وثقه النجاشي والشيخ

Father of Sudooq = Thiqa as per Najashi and Tusi

2- أحمد بن محمد بن عيسى : وثقه الشيخ وقال النجاشي : شيخ القميين ووجههم وفقيههم غير مدافع ..

Ahmad bin Mohammad bin Esa = Thiqa as per Sheikh and Najashi said Teacher of Qummis, Their identity and Scholar

3- الحسن بن علي بن فضال : وثقه الشيخ 
.

Hasan bin Ali bin Faddal = thiqa as per Tusi

4- حميد بن المثنى : وثقه النجاشي والشيخ

Hameed bin Mathni= thiqa as per Najashi and Tusi

5- ذريح المحاربي : وثقه الشيخ

Zarih ul Muharbi = thiqa as per Tusi

HADEETH NO. 6

Sudooq writes in Al Khisaal, and Saffar mentions in Basair

حدثنا أبي رضي الله عنه ، قال : حدثنا سعد بن عبد الله قال : حدثنا أحمد وعبد الله ابنا محمد بن عيسى ، عن الحسن بن محبوب ، عن هشام بن سالم ، عن أبي حمزة الثمالي ، عن أبي اسحاق السبيعي قال : سمعت بعض أصحاب أمير المؤمنين (ع) ممن يثق به * قال : سمعت علياً (ع) يقول : إنّ في صدري هذا لعلماً جماً علمنيه رسول الله (ص) لو أجد له حملةً يرعونه حق رعايته ويروونه كما يسمعونه مني إذاً لأودعتهم بعضه ، فعلّمَ به كثيراً من العلم ، إنّ العلم مفتاح كل باب ، وكل باب يفتح ألف باب

28-19 (The compiler of the book narrated) that his father – may God be pleased with him – narrated that Sa’ed ibn Abdullah quoted Ahmad and Abdullah – the sons of Muhammad ibn Isa, on the authority of Al-Hassan ibn Mahboob, on the authority of Hisham ibn Salim, on the authority of Abi Hamzih al-Somali, on the authority of Abi Ishaq al-Sabi’e, on the authority of one of the trustworthy companions of the Commander of the Faithful Imam Ali (MGB) that he had heard Ali (MGB) say, “There is a lot of knowledge in my heart which God’s Prophet (MGB) has taught me. I would have taught it to others if I could have found people who were trustworthy enough. I would have taught them so that they may acquire some knowledge since this knowledge is the key to every gate and each gate opens up to another thousand gates.”

Chain of Saffar is like this

ـ ورواه الصفار بنفس الاسناد : حدثنا أحد بن محمد ….

Reference:-

Al Khisaal, page 1130

Discussion of Narrators 

1- والد الصدوق : وثقه النجاشي والشيخ

Father of Sudooq = thiqa as per Najashi and Tusi

2- سعد بن عبد الله : وثقه الشيخ ، وقال النجاشي : شيخ هذه الطائفة وفقيهها ووجهها …

Saad bin Abdullah = thiqa as per Tusi and Najashi said he is the cheif of this group, their faqih and face

3- أحمد بن محمد بن عيسى : وثقه الشيخ وقال النجاشي : شيخ القميين ووجههم وفقيههم غير مدافع ..

Ahmad bin Mohammad bin Esa = thiqa as per Tusi, and Najashi said that he is the teacher of Qummis, their face and scholar

4- الحسن بن محبوب : وثقه الشيخ في الفهرست ورجاله ، وهو من اصحاب الاجماع .

Hasan bin Mahbboob= thiqa as per Tusi and said he is Ashaab ul IJma’a

5- هشام بن سالم : وثقه النجاشي وابن الغضائري 

Hasham bin Salim = thiqa as per Najashi and Ibn ul Ghadairi

6- ابو حمزة الثمالي : وثقه النجاشي والشيخ

Abu Hamza thamali = thiqa as per Najashi and Tusi


7- ابو اسحاق السبيعي : وثقه المامقاني والبروجردي في الطرائف ، وذهب الوحيد والخوئي الى كونه من العامة ، والاصح أنه شيعي

Abu Ishaq al Sabi’i = thiqa as per Mamqani and Barujardi in Al Taraif. Wahid and Khoi have said that he is Sunni, but it is more correct that he is Shia

8- بعض أصحاب امير المؤمنين ممن يوثق به : الظاهر انه الحارث الاعور ـ كما قال الشيخ الطوسي ـ
ذكره العلامة في القسم الاول من الخلاصة ، وقال ابن داود ممدوح ، وقال الوحيد : فكيف كان فالظاهر حسنه وجلالته فتأمل ، وقال صاحب المستدركات : من أولياء امير المؤمنين ، وعده امير المؤمنين (ع) من ثقاته العشرة كما في رواية الكليني ، ووثقه المحقق الخوئي ، ووثقه الطريحي والكاظمي أيضاً ، وقال المامقاني : حسن إن لم يكن ثقة .

“Som oe fthe companions who have trustwothiness: It appears that this is Harith al A’oor as has been said by Tusi (جامع الرواة للاردبيلي ج2 ص365 )
Allama Hilli mentioned him in First group in Khulasa; and ibn Daood said he is Mamdooh. Wahid said that what is apparent is his goodness and greatness. And Author of Mustadrakat said that he is amongst Friends of Imam Ali asws who are counted in trustworhty ones as mentioned in narration of Kulaini, thiqa as per Khoi, and thiqa as per Tareehi and Kazmi as well. Mamqani said that he is Hasan, and not thiqa

HADEETH NO. 7

Sudooq wrote in Al Khisaal, and Saffar mentioned in Basair

28-18 حدثنا أبي رضي الله عنه قال: حدثنا سعد بن عبد الله قال: حدثنا أحمد ابن محمد بن عيسى، وعبد الله بن عامر بن سعد، عن عبدالرحمن بن أبي نجران، عن صفوان بن يحيى، عن بشير الدهان، عن أبي عبد الله عليه السلام قال: لما مرض رسول الله صلى الله عليه وآله مرضه الذي توفي فيه بعث إلى علي عليه السلام فلما جاء أكب عليه فلم يزل يحدثه ويحدثه، فلما خرج لقياه وقالا له: بما حدثك صاحبك؟ فقال: حدثني بباب يفتح ألف باب، كل باب منها يفتح ألف باب.

28-18 (The compiler of the book narrated) that his father – may God be pleased with him – narrated that Sa’ed ibn Abdullah quoted Ahmad ibn Muhammad ibn Isa and Abdullah ibn Amer ibn Sa’ed, on the authority of Abdul Rahman ibn Abi Najran, on the authority of Safvan ibn Yahya, on the authority of Bashir al-Dahan that Aba Abdullah as-Sadiq (MGB) said, “When the Prophet (MGB) was so ill that he (MGB) was about to die, he asked for Ali (MGB) and once Ali (MGB) came in, the Prophet (MGB) whispered things in his ears. When Ali (MGB) came out, they (i.e. Abu Bakr and Umar) asked Ali (MGB), “What did your friend (MGB) tell you?” Ali (MGB) said, “He taught me one gate which opens up to one-thousand gates each of which opens up to another one-thousand gates.”

Chain of Saffar is like this

ورواه الصفار بنفس الاسناد : حدثنا عبد الله بن عامر ، عن عبد الرحمن بن ابي نجران ….

Discussion of Narrators 

1- والد الصدوق : وثقه النجاشي والشيخ

Father of Sudooq = thiqa

2- سعد بن عبد الله : وثقه الشيخ ، وقال النجاشي : شيخ هذه الطائفة وفقيهها ووجهها …

Saad bin Abdullah = thiqa

3- أحمد بن محم بن عيسى : وثقه الشيخ وقال النجاشي : شيخ القميين ووجههم وفقيههم غير مدافع ..

Ahmad bin Mohammad bin Esa = thiqa

4- عبد الرحمن بن ابي نجران : قال النجاشي ثقة ثقة معتمداً على مايرويه . 

Abdur Rehman bin Abi Najran = thiqa tun thiqa

5- صفوان بن يحيى : من أصحاب الإجماع ، قال النجاشي : ثقة ثقة عين ، وقال الشيخ : أوثق أهل زمانه عند أصحاب الحديث وأعبدهم . 

Safwan bin Yahya = in Ashab ul Ijmaa. Najashi said Thiqa tun Thiqa, Great. Tusi said that he was the most Thiqa in his era amongst our companions of Hadeeth

6- بشير الدهان : ذهب المامقاني وصاحب المستدركات الى حسنه .

Basheer ul Dihan = Mamqani and author of Mustadrakat termed him Hasan

HADEETH NO. 8

Sudooq writes, and also mentioned by Saffar

حدثنا أبي (رض) قال : حدثنا سعد بن عبد الله ، عن محمد بن عيسى بن عبيد ، عن أحمد بن حمزة العدوي ، عن أبان بن عثمان ، عن زرارة ، عن أبي جعفر (ع) قال : إنّ رسول الله (ص) علّمَ علياً باباً يفتح ألف باب ، ويفتح كل باب ألف باب .))[5]

28-17 (The compiler of the book narrated) that his father – may God be pleased with him – narrated that Sa’ed ibn Abdullah quoted Muhammad ibn Isa ibn Ubayd, on the authority of Ahmad ibn Hamzih al-Adowi, on the authority of Aban ibn Uthman, on the authority of Zurarah that Abi Ja’far al-Baqir (MGB) had said, “God’s Prophet (MGB) taught Ali (MGB) a gate which opens up to one-thousand gates each of which opens up to another thousand gates.”

And chain of Saffar is

ـ ورواه الصفار بنفس الاسناد : حدثنا محمد بن عيسى ….

Discussion of Narrators 

1- والد الصدوق : وثقه النجاشي والشيخ

Father of Sudooq = thiqa

2- سعد بن عبد الله : وثقه الشيخ ، وقال النجاشي : شيخ هذه الطائفة وفقيهها ووجهها …

Saad bin Abdullah = thiqa

3- محمد بن عيسى بن عبيد : وثقه النجاشي وابن نوح وغيرهما ، بل قال المحقق الخوئي من أنّ وثاقته متسالم عليها بين الاصحاب .

Mohammad bin Esa bin Ubaid = thiqa as per Najashi and bin Nauh etc. Khoi said that his trustworthiness is proven in our companions


4- أحمد بن حمزة العدوي : وهو أحمد بن حمزة بن اليسع القمي : بقرينة روايته عن ابان ، ورواية محمد بن عيسى بن عبيد عنه . وقد وثقه النجاشي والشيخ .

Ahmad bin Hamza al Adwi = Ahmad bin hamza bin Yas’a al Qummi = thiqa as per Najashi and Tusi

5- أبان بن عثمان : من أصحاب الإجماع . . 

Aban bin Uthman = amongst Ashaab ul Ijmaa

6- زرارة بن أعين : وثقه الشيخ . وقال النجاشي : شيخ اصحابنا في زمانه ومتقدمهم وكان قارئاً فقيهاً متكلماً شاعراً أديباً قد اجتمعت فيه خلال الفضل والدين صادقاً فيما يرويه … من اصحاب الاجماع وهو أفقه الستة .

Zurara = Thiqa as per Tusi, Najashi said that he is the cheif of our companions in his era and those before. He was a Qari, Scholars, scholar of logic, poet, writer…………he is amongst Ashab ul Ijma

HADEETH NO. 9

Sudooq writes, and also mentioned by Saffar

28-29 حدثنا أبي، ومحمد بن الحسن، وأحمد بن محمد بن يحيى العطار رضي الله عنهم قالوا: حدثنا سعد بن عبد الله، عن يعقوب بن يزيد، عن محمد بن أبي عمير، عن مرازم بن حكيم الازدي، عن أبي عبد الله عليه السلام قال: علم رسول الله صلى الله عليه وآله عليا عليه السلام ألف باب، يفتح كل باب ألف باب.

28-29 (The compiler of the book narrated) that his father, Muhammad ibn al-Hassan and Ahmad ibn Muhammad ibn Yahya al-Attar – may God be pleased with them – narrated that Sa’ed ibn Abdullah quoted Yaqoob ibn Yazid, on the authority of Muhammad ibn Abi Umayr, on the authority of Marazim ibn Hakim al-Azodi that Aba Abdullah as-Sadiq (MGB) said, “God’s Prophet (MGB) taught Ali (MGB) one-thousand gates each of which opens up to another one-thousand gates.”

Chain of Saffar is

حدثنا يعقوب بن يزيد ، عن محمد بن ابي عمير عن مرازم عن ابي عبد الله (ع)

Discussion of Narrators 

1- والد الصدوق : وثقه النجاشي والشيخ

Father of Sudooq = thiqa as per Najashi and Tusi

2-سعد بن عبد الله : وثقه الشيخ ، وقال النجاشي : شيخ هذه الطائفة وفقيهها ووجهها …

Saad bin Abdullah = thiqa as per Tusi and Najashi

3- يعقوب بن يزيد : وثقه النجاشي والشيخ

Yaqoob bin Yazid = thiqa as per Najashi and Tusi

4- محمد بن أبي عمير : وثقه النجاشي والشيخ

Mohammad bin Abi Umair = thiqa as per Najashi and tusi

5- مرازم بن حكيم الأزدي : وثقه النجاشي والشيخ

Marazim bin Hakim = thiqa as per Najashi and tusi


HADEETH NO. 10:-

Sudooq writes

28-36 حدثنا أبي، ومحمد بن موسى بن المتوكل، ومحمد بن علي ماجيلويه، وأحمد بن علي بن إبراهيم بن هاشم، وحمزة بن محمد بن أحمد العلوي، والحسين بن إبراهيم بن ناتانة، والحسين بن أحمد بن هشام المؤدب، وأحمد بن زياد بن جعفر الهمداني رضي الله تعالى عنهم قالوا: حدثنا علي بن إبراهيم بن هاشم، عن أبيه، عن عبد الله بن المغيرة، عن أبي جعفر محمد بن علي الثاني عليهما السلام أنه سمعه يقول: علم رسول الله صلى الله عليه وآله عليا عليه السلام ألف كلمة، كل كلمة يفتح ألف كلمة.

28-36 (The compiler of the book narrated) that his father, Muhammad ibn Musa al-Mutevakil, Muhammad ibn Ali Majiluyih, Ahmad ibn Ali ibn Ibrahim ibn Hashim, Hamzih ibn Muhammad ibn Ahmad al-Alavi, al-Hussein ibn Ibrahim ibn Natanat, al-Hussein ibn Ahmad ibn Hisham al-Mo’adab and Ahmad ibn Zyad ibn Ja’far al-Hamedany – may the Sublime God be pleased with them – narrated that Ali ibn Ibrahim ibn Hashim quoted hi father, on the authority of Abdullah ibn al-Muqayrih that had heard Abi Ja’far Muhammad ibn Ali al-Sani (MGB) say, “God’s Prophet (MGB) taught Ali (MGB) one-thousand words. Each word opened up to one-thousand new words.”

Discussion of Narrators 

1- أحمد بن زياد بن جعفر الهمداني : قال الصدوق : وكان رجلاً ثقة ديناً فاضلاً رحمة الله عليه ورضوانه .

Ahmad bin Ziyad =thiqa as per Sudooq

2- علي بن إبراهيم : وثقه النجاشي 

Ali bin Ibrahim = thiqa as per Najashi

3- ابراهيم بن هاشم : ادعاء ابن طاوس الاتفاق على وثاقته ، ونشره لحديث الكوفيين في قم ــ على تعنت القميين ــ ورواية ابنه عنه كثيراً بلا واسطة في تفسيره ، يجعل الرجل في أعلى درجات الوثاقة والعدالة .

Ibrahim bin Hashim = ibn Taoos said that there is agreement that he is Thiqa. He propagated Ahadeeth of Kufis in Qum. His son took a lot of his narrations and he had said that he would take narrations from thiqa

4- عبد الله بن المغيرة : من أصحاب الإجماع ، قال النجاشي : كوفي ، ثقة ، ثقة ، لايعدل به أحد من جلالته ودينه وورعه ،

He is amongst Ashaab ul Ijmaa. Najashi said he is thiqa.

Advertisements