Let me share research of Brother Hafeed ul Quds with some additions from my side

We find in Ilal Ush Shari’i

(باب 161 – العلة التي من أجلها لم يدفن الحسن بن علي بن) (أبى طالب ” ع ” معرسول الله (صلى الله عليه وآله) 1 – حدثنا محمد بن الحسن رضي الله عنه قال: حدثناالحسين بن الحسن ابن أبان، عن الحسين بن سعيد، عن النضر بن سويد، عن هشام بن سالم، عن سليمان بن خالد، عن أبي عبد الله ” ع ” قال: إن الحسين بن علي ” ع ” أراد ان يدفن الحسن بن علي عليهما السلام مع رسول الله صلى الله عليه وآله وجمع جمعا فقال رجل سمع الحسن بن علي ” ع ” يقول: قول للحسن ألا يهرق في دما لولا ذلك ما انتهى الحسين ” ع ” حتى يدفنه مع رسول الله (صلى الله عليه وآله).
وقال أبو عبد الله ” ع ” أول امرأة ركبت البغل بعد رسول الله صلى الله عليه وآله عائشة جاءت إلى المسجد فمنعت ان يدفن الحسن بن علي مع رسول الله (صلى الله عليه وآله).

 

Chapter 161: The reason why Imam Hasan bin ali was not buried along with Holy Prophet asws

Imam Abu Abdullah asws said that when Imam Hussein asws made the decision to bury Imam Hassan asws along Prophet asws, people gathered there. A man said that I had heard Imam Hassan saying to tell Imam Hussein asws not to shed blood for me. Had He asws not said that, Imam Hussein would not have stopped without burying him with Prophet asws

Imam Abu Abdullah asws also said: the first lady to ride Mule after Holy Prophet asws was Ayesha who came to mosque to stop burial of Imam Hassan asws with Prophet asws

[Ilal ush Shari’i, 1/225]

 

Discussion of Narrators 

 

1- Mohammad bin Hassan bin Ahmad bin Walid 

 

Najashi says:

قال النجاشي: ” محمد بن الحسن بن أحمد بن الوليد، أبو جعفر: شيخ
القميين وفقيههم، ومتقدمهم ووجههم، ويقال: إنه نزيل قم، وما كان أصله منها،
ثقة ثقة، عين، مسكون إليه، له كتب

thiqa tun thiqa, Teacher of Qummis and their faqih and identity

 

Tusi says:

 محمد بن الحسن بن الوليد القمي، جليل القدر،
عارف بالرجال، موثوق به

Great status, having knowledge of Men/Rijal, trustworthy

 

2- Hussein bin Hassan bin Aban 

 

Sheikh Ali Namazi writes in his Mustadrakat, 3/111 that

واستدلوا لوثاقته بأمور: منها رواية الاجلاء عنه كما عرفت. ومنها وقوعه في الطريق ابن قولويه. ومنها ما عن ابن داود توثيقه في ترجمة محمد بن أورمة. ومنها أن العلامة صحح طريق الصدوق إلى الحسين بن سعيد وفيه هذا الرجل. وبالجملة هو كثير الرواية مقبولها ثقة من المشائخ.

The evidence for his trusworthiness comes from: He is in narrations of greats who knew him. And he comes in chain of Ibn Qawalawia. And Ibn Daood did his tautheeq in explanation of Mohammad bin Aurama. And Allama (Hilli) authenticated chain of Sheikh Sudooq to Hussein bin Saeed, and he is there in it. And he is in many narrations which have been accepted and trusted by Great scholars

Ibn Daood had written in his Rijal, page 270

431 – محمد بن أورمة، بضم الهمزة وسكون الواو قبل الراء المضمومة أبو جعفر القمي لم (جخ) ضعيف روى عنه الحسين بن الحسن بن أبان وهو ثقة

 

Also, Ibn Daood kept him in the first category 

476 – الحسين بن الحسن بن أبان كر (جخ) ولم أعلم أنه روى عنه عليه السلام، في طبقة الصفار وسعد بن عبد الله وهو أقدم منهما لأنه روى عن الحسين بن سعيد ولم يرويا عنه.

[Rijal Ibn Daood, page 80]

 

Syed Tifrashi wrote in Nuqd ur Rijal, 2/84-85

  وكثيرا ما يسمى العلامة قدس سره وغيره الحديث صحيحا وهو في

طريقه  وهذا يدل على توثيقه 

And in many narrations termd Sahih Hadeeth by Allama, he is in there and that is a proof for his trustworthiness 

 

3- Hussein bin Saeed

 

Tusi said for him

الحسين بن سعيد بن حماد بن سعيد بن مهران
الأهوازي: من موالي علي بن الحسين عليه السلام، ثقة

thiqa

 

4- Nadar bin Sawid

 

Najashi said

 نضر بن السويد الصيرفي: كوفي، ثقة، صحيح الحديث

thiqa, and sahih in hadeeth

 

Tusi said

 نضر بن
سويد، له كتاب، وهو ثقة 

thiqa 

 

5- Hasham bin Salim 

 

Najashi said

 

هشام بن سالم الجواليقي، مولى بشر بن مروان، أبو
الحكم، كان من سبي الجوزجان، روى عن أبي عبد الله وأبي الحسن عليهما
السلام. ثقة ثقة، له كتاب يرويه جماعة

Thiqa tun thiqa

 

6- Sulaiman bin Khalid

 

Syed Khoi said for him in Maujam, 9/261

 

 انه لا ينبغي الاشكال في وثاقة سليمان بن خالد، وذلك لما عرفت من شهادةأيوب بن نوح وشهادة الشيخ المفيد بوثاقته.
ويؤيد ذلك بما ذكره النجاشي من أنه كان فقيها وجها، فإنه إن لم يدل على التوثيق فلا محالة يدل على حسنه

There is no doubt in his trustworthiness. There is proof for that from saying of Ayub bin Nooh and testimony of Sheikh Mufid for his Trustworthiness. And that is supported by saying of Najashi that He is Faqih and “Wajh”. If that is not a proof for his trustworthiness, there is no doubt that is is a proof for him being Hasan

 

Advertisements