I have already mentioned a narration which speaks of this. You can read it over here

Let me share another one

Sheikh Sudooq mentions with this chain

12 – أبي رحمه الله قال حدثنا سعد بن عبد الله عن محمد بن عيسى بن عبيد عن القاسم بن يحيى عن جده الحسن بن راشد عن أبي بصير عن أبي عبد الله (ع) قال: حدثني أبي عن جدي عن آبائه عليهم السلام قال أمير المؤمنين (ع) قال

And the narration says:-

14 – وبهذا الاسناد قال: قال أمير المؤمنين (ع) سموا أولادكم قبل أن يولدوا فإن لم تدروا أذكر أو أنثى فسموهم بالأسماء التي تكون للذكر والأنثى، فان أسقاطكم إذا لقوكم في القيامة ولم تسموهم يقول السقط لأبيه ألا سميتني وقد سمى رسول الله صلى الله عليه وآله محسنا قبل أن يولد

Imam Ali asws said that Name your children before birth. If you have no clue if they are male or female, name them such that can be used for male and female. If they get aborted, and you meet them on day of Qayamat, and you have not named them, they will ask their father why have you not named me? And no doubt, Prophet asws named Mohsin before birth 

Similar narration comes in Al Kafi with the following chain

2 – عدة من أصحابنا، عن أحمد بن محمد، عن القاسم بن يحيى، عن جده الحسن ابن راشد، عن أبي بصير، عن أبي عبد الله عليه السلام قال: حدثني أبي عن جدي قال: قال أمير المؤمنين عليه السلام

References:-

1- Illal ush Shari’i, 2/464

2- Al Kafi, 6/18

3- Bihar ul Anwaar, 101/128

Analysis of Narrators 

1- Abu Baseer

Agha Jawahiri writes for him

9778 – 9775 – 9798 – ليث بن البختري: المرادي – ثقة – روى عن أبي جعفر، وأبي عبد الله (ع)

[Al Mufid, page 476]

2- Hasan bin Rashid 

He is Hasan bin Rashid, slave of Bani Abbas. Agha Jawahiri says about him

2813 – 2812 – 2821 – الحسن بن راشد: مولى بني العباس، كوفي – من أصحاب الصادق (ع)، والكاظم (ع) – روى في كامل الزيارات – روى في تفسير القمي فهو ثقة – طريقي الصدوق، وطريق الشيخ اليه صحيح

[Al Mufid, page 139]

3- Qasim bin Yahya 

Agha Khoi said for him

أنه لا يبعد القول بوثاقة القاسم بن يحيى لحكم الصدوق بصحة ما رواه في زيارة الحسين عليه السلام، عن الحسن بن راشد، وفي طريقه إليه:
القاسم بن يحيى، بل ذكر أن هذه الزيارة أصح الزيارات عنده رواية. الفقيه: في زيارة قبر أبي عبد الله عليه السلام، الحديث (1614 و 1615)، حيث إن في جملة الروايات الواردة في الزيارات ما تكون معتبرة سندا، ومقتضى حكمه مطلقا بأن هذه أصح رواية يشمل كونها أصح من جهة السند أيضا

The trustworthiness of Qasim bin Yahya is due to grading of Sudoq of what he narrated in Ziarat of Imam Hussein, from Hasan bin Rashid; and in that chain: there is Qasim bin Yahya, and he talked of it as the most authentic ziarat; in Faqih in ziarat of grave of Imam Hussein, narration 1614 and 1615; and these narrations which come in ziarat are with trustworthy chains; and this order regarding the authenticity of narration demands that it is sahih as per sanadalso

[Maujam Rijal ul Hadeeth, 15/68]

4- Mohammad bin Esa bin Ubaid

Syed Tifrashi mentioned that he is thiqa

4979 / 623 ـ محمّد بن عيسى بن عبيد :
ابن يقطين بن موسى ، مولى أسد بن خزيمة ، أبو جعفر ، جليل في أصحابنا ، ثقة ، عين ، كثير الرواية ، حسن التصانيف

[Nuqd ur Rijal, 4/292-293]

5- Saad bin Abdullah

Syed Tifrashi mentioned he is thiqa

2215 / 28 ـ سعد بن عبد الله بن أبي خلف :
الأشعري القمّي ، أبو القاسم ، شيخ هذه الطائفة وفقيهها ووجهها ، كان سمع من حديث العامة شيئا كثيرا ، وسافر في طلب الحديث.

[Nuqd, 2/310-311]


6- Father of Sudooq, Ali bin Hussein bin Musa

Syed Tifrashi mentioned


3551 / 81 ـ علي بن الحسين بن موسى :
ابن بابويه القمي ، أبو الحسن شيخ القميين في عصره ومتقدّمهم وفقيههم وثقتهم 

[Nuqd, 3/252]

Authenticity of Narration of Al Kafi

The main difference is that of Ahmad bin Mohammad bin Esa, and he is taking narration from Qasim bin Yahya. Ahmad bin Mohammad, is also thiqa as written by Syed Tifrashi

[Nuqd, 1/168]

Also, it has been termed Sahih by Syed Hashim Hashmi in his book, Hawar Ma’a Fadlullah Hawl Zahrapage 314

وسند الرواية صحيح.

chain of narration is Sahih

Advertisements