Syed Sadiq Rohani was asked questions regarding Hadeeth-e-Kisa. I would like to present a few of them in English.

.

He was asked

في ظلّ التشكيك في سند حديث الكساء المعروف في المنتخب والعوالم ، هل تذهبون إلى تصحيح سنده وتوثيق رواته ؟

In regards to doubts on the Chain of famous Hadeeth-e-Kisa present in Al Muntakhib wa al A’walim, Do You Authenticate its Chain and declare its narrators trustworthy?

He replied:-

1 ـ  سند الحديث ابتداءاً بصاحب العوالم (قدس سره) وانتهاءاً بالصحابي الجليل جابر بن عبد الله الأنصاري ( رضوان الله عليه ) في غاية الاعتبار ، وليس يوجد فيه مَن يمكن أن يغمز في وثاقته إلاّ ( القاسم بن يحيى ) ، والصحيح عندنا وثاقته  لرواية البزنطي عنه ، الذي قد ثبت في حقه أنّه لا يروي إلاّ عن ثقة ، ومع الإغماض عن ذلك فإنّ نفس صحّة السند للبزنطي كافية لاعتباره ، ولا حاجة للنظر في أحوال الواقعين بعده ; لأنّه أحد الذين أجمعت الطائفة على تصحيح ما صحّ عنهم ، فسند الحديث صحيح بلا إشكال .

The chain starts from Author of Al-Awalim, and ends on the great Sahabi, Jabir bin Abdullah Ansar (r.a). And there is no place where one may question trustworthiness of any, except Qasim bin Yaya, and He is Sahih in my view since Bezanti took narrations from him, and it is proven that He did not narrate except from Thiqa/trustworthy. And with this, in regards to correctness of chain, it is sufficient for reliability that it has been narrated by Bezanti. And there is no need to look into lives of those after, since he is one of those on whom the Shiite group agreed that what they authenticate, is authentic. So, the chain of Hadeeth is Sahih without any problem *

.

He was then asked in the same Letter

وما رأيكم في دلالة الحديث ؟

What do You think of the significance of Hadeeth?

He answered:-

2 ـ  مضامين الحديث الشريف عالية جدّاً ، وما اشتمل عليه من الفضائل والكمالات لمحمّد وآله (عليهم السلام) ، ممّا استفاضت به الأحاديث الكثيرة والمعتبرة ، فلا سبيل للتشكيك في شيء من مضامينه وما دلّ عليه .

Subjects of the Hadeeth are Very Great, and they consist of Glories and Greatness of Holy Prophet and His Pure Family (asws), from which We are benefitted by Many and Reliable Ahadeeth. There is no way to doubt what are there in the subjects, and what they argue upon.

.

He was also asked

ولماذا ابتدأ الله بفاطمة (عليه السلام) وجعلها محوراً لجبرئيل ، ولم يبتدئ بالنبي الأعظم (صلى الله عليه وآله)لأنّه أفضل الموجودات ؟

What was the reason to start with Fatima (asws), and making her the central point for Jibrail, and not start from Prophet (asws) since he was the Greatest of all Present?

He expressed his opinion in this way:-

3 ـ  ولعلّ النكتة في الابتداء باسم الصدّيقة الطاهرة (عليها السلام) ، هي كونها العقد الجامع بين نوري النبوّة والإمامة ، فإنّ المستفاد من روايات عالم الأنوار أنّ النورين الشريفين كانا نوراً واحداً يتقلب في أصلاب الطاهرين ، حتّى انتهى إلى صلب سيّدنا الأعظم عبد المطلب (عليه السلام) ، فقسّمه الله تعالى إلى نصفين ، أحدهما في سيّدنا عبدالله (عليه السلام) وهو نور النبوّة ، والآخر في صلب مولانا أبي طالب (عليه السلام) وهو نور الإمامة ، وما زالا مفترقين حتّى التقيا مرة اُخرى في الصدّيقة الطاهرة الزهراء ( أرواحنا فداها ) فصارت ملتقى النورين ، ومجمع البحرين ، ومجلى المقامين ; ولذا تمّ الابتداء بذكرها قبل الابتداء بذكر كلّ واحد من النورين مستقلاًّ ; لكونها المحور الذي يدور النوران في محيط دائرته .

Perhaps the reason to start with Her name is, that She is the combining point of Noor of Prophethood and Imamat. We come to know from Narrations that in the World of Anwaar (Plural of Noor), The Two Great lights/Noor were One, which passed through Great and Pious Ancestors, till they reached Our Leader Abdul Mutalib (asws), So Allah divided it into Two, One was given to Our Leader Abdullah (asws) and that was Light of Prophethood, and Other was given to Our Leader Abu Talib (asws), and that was Light of Imamat. And the Two remained separate till they combined in Fatima (asws), and She jointed the Two Lights, and the Two Seas. So it was started with Her before naming Each Noor separately, since She was the Centre of circle of All those Noors.

.

[Online link to this Fatwa on His Official Website]

.

.

.

=========================================

*This chain has also been authenticated by Following Scholars

1- Syed Mohammad Shirazi, in his book, Min Fiqh uz Zahra, 1/28; He said

فقد روى والدي (رحمه الله تعالى) حديث الكساء في مجموعة له، بسند صحيح إلى فاطمة الزهراء (سلام الله عليها)

[Online link]

2- Syed Sadiq Shirazi, in his Fatwa

دعاء الندبة وحديث الكساء والزيارة الجامعة الموجودة في مفاتيح الجنان وفي متناول أيدي المؤمنين معتبرة وموثوقة من حيث اللفظ والمضمون ومن حيث المعنى والمحتوى ومن حيث السند والمدرك

Dua-e-Nudba, Hadeeth-e-Kisa and Ziarat-e-Jamia present in Mufateeh-ul-Janan, and available to Momineen are Reliable and Trustworthy, in regards to Wordings and Subject, in regards to Meaning and Content, in regards to Chain and Source

[Online link]

3- Syed Adnan Khabaz al Qateefi termed the chain Hasan Mutasil (Connected and Good) in his book, Al Wilayat ut Takwiniyya Bain ul Quran wa al Burhan, p. 152

 

 

 

 

 

 

Advertisements