Recently I came across a narration from Asl of Muhammad b. al-Muthanna al-Hadrami where in We find that Imam Ja’far al Sadiq (asws) said

.

فقال لي: إنما ذكرت هذا لتكون من شهداء الله في الأرض إن منا بعد الرسول سبعة أوصياء أئمة مفترضة طاعتهم، سابعهم القائم إن شاء؛ إن الله عزيز حكيم يقدم ما يشاء ويؤخر ما يشاء وهو العزيز الحكيم ثم بعد القائم أحد عشر مهديا من ولد الحسين، فقلت: من السابع جعلني الله فداك، أمرك على الرأس والعينين؟ قال: ” قلت ثلاث مرات ” قال: ثم بعدي إمامكم وقائمكم إن شاء الله

.

So he said to me: I have only mentioned this so that you may be from the witnesses of Allah in the Earth. After the Messenger there are seven Awsiya from us, Imams whose obedience is obligatory. The seventh of them is the Qa’im, if He has willed. Allah is almighty, wise. He bring forward whatever He wills and delays whatever He wills, and He is the Almighty, the Wise. Then after the Qa’im there will be eleven Mahdis from the children of al-Husayn. So I said: Who is the seventh, may Allah make me your ransom, your command is upon the head and eyes (i.e. I will accept whatever you say)? He said: I said (it) three times. He said: Then after me is your Imam and your Qa’im, if Allah has willed it.

.

Let us analyze this narration. The chain of narrators, to this ASL goes like this

.

حدثنا الشيخ أبو محمد هارون بن موسى بن أحمد التلعكبري أيده الله قال: حدثنا محمد بن همام، قال: حدثنا حميد بن زياد الدهقان، قال: حدثنا أبو جعفر أحمد بن زيد بن جعفر الأزدي البزاز، قال:
حدثنا محمد بن المثنى بن القاسم الحضرمي

.

Now, two important points must be kept in mind in regards to this chain

.

1- Hameed bin Ziyad al Dehqan mentioned in this chain is Waqifi, though Thiqa. Najashi wrote for him

.

حميد بن زياد بن حماد بن حماد بن زياد، هوارا الدهقان
أبو القاسم، كوفي سكن سورا وانتقل إلى نينوى – قرية على العلقمي إلى جنب
الحائر على صاحبه السلام – كان ثقة واقفا وجها فيهم،

 ,

He was trustworthy, however, He was the identity/face of Waqifis.

 .

2- Abu Ja’far Ahmad bin Zaid al Azdi mentioned in this chain, He is Unknown/Majhool. Agha Jawahiri writes

.

586 – أحمد بن زید بن جعفر : الأزدي البزاز ، روى عن محمد بن أمیة ، وروى عنھ حمید ، – 583 – 584
فھرست الشیخ ، وفي بعض النسخ ، أحمد بن
زید عن جعفر الأزدي ، فلم یثبت وجود للمعنون وعلى كلا التقدیرین ھو متحد مع لاحقھ .
587 – أحمد بن زید الخزاعي : روى عن إسحاق القمي ، وروى عنھ حمید بن زیاد ، رجال – 584 – 585
الشیخ – مجھول – متحد مع سابقھ .

 .

So, these two issues must be kept in mind while talking about this ASL

.

Now, let us come to the narration which has been mentioned. The chain of narration goes like this

 .

جعفر، عن ذريح، قال: سألته عن الأئمة بعد النبي صلى الله عليه وعليهم

Ja’afar from Dharih who said I asked regarding Aimmah after Holy Prophet (asws)

.

The complete names goes like this, as mentioned in the very beginning of this Asl in al Usool as Sitta Ashr Min al Usool al Awaliyya, p. 253

.
حدثنا الشيخ أبو محمد هارون بن موسى بن أحمد التلعكبري أيده الله قال: حدثنا محمد بن همام، قال: حدثنا حميد بن زياد الدهقان، قال: حدثنا أبو جعفر أحمد بن زيد بن جعفر الأزدي البزاز، قال:
حدثنا محمد بن المثنى بن القاسم الحضرمي، قال: حدثنا جعفر بن محمد بن شريح الحضرمي، عن ذريح المحاربي عن أبي عبد الله (عليه السلام)،

 .

Here the problem lies with Ja’far bin Mohammad bin Shareeh al Hadhrami, Agha Jawahiri writes

.

276 – جعفر بن محمد بن شریح : الحضرمي – مجھول – لھ كتاب – طریق الشیخ الیھ – 2267 – 2268
ضعیف .

.

At the end of the narration, We find another chain as well, which goes like this

 .

جعفر بن محمد، عن عبد الله بن طلحة النهدي مثل هذا الحديث حديث ذريح إلا أنه زاد فيه: قال: قال أبو عبد الله (عليه السلام): إنما حدثتك بهذا الحديث لتكون من شهود الله في الأرض لفلان ابني.

.

Here apart from the primary weakness inf Ja’afar bin Mohammad, We find that Abdullah bin Talha al Nehdi is also majhool/unknown

.

Agha Jawahiri writes for him

.

946 – عبد الله بن طلحة النھدي : عربي كوفي – مجھول – من أصحاب الصادق ( ع ) – 6935 – 6937
روى عن أبي عبد الله ( ع ) في الكافي والتھذیب –

.

Therefore, We find that there is one KNOWN waqifi in Sanad of this book, and one narrator who is Majhool/unknown

.

And in chains as well, we find that there are unknown narrators

.

Depending on this narration with unknown narrators in matters regarding Aqeeda would be strange, when we find that there were known waqifis who narrated narrations regarding 12 Imams.

.

Like we find al-nu’mani in Al-Ghayba, p. 97; narrating

.

عن محمد ابن عبد الله بن جعفر الحميري ، عن أبيه ، قال : حدثنا محمد بن عيسى بن عبيد ابن يقطين ، عن النضر بن سويد ، عن يحيى الحلبي ، عن علي بن أبي حمزة ، قال : كنت مع أبي بصير ومعنا مولى لأبي جعفر الباقر عليه السلام ، فقال سمعت أبا جعفر عليه السلام ، يقول : منا اثنا عشر محدثا ، السابع من ولدي : القائم ، فقام إليه أبو بصير ، فقال : أشهد أني سمعت أبا جعفر عليه السلام ، يقول منذ أربعين سنة .

الغيبة : باب ما روى في أن الأئمة اثنا عشر إماما ، ص 46 .

Muhammad bin Abdullah bin Ja’far al-Himyari narrated from his father from Muhammad bin Eessa bin Obayd bin Yaqteen from an-Nadhr bin Suwayd from Yahya al-Halabi that Ali bin Abu Hamza had said: Once I, Abu Baseer and a freed slave (mawla) of Imam al-Baqir (s) were together. The mawla said: I have heard Imam al-Baqir (s) saying:
“From us there are twelve inspired (imams). The seventh of my descendants is al-Qa’im.”
Abu Baseer said: “I witness that I have heard Abu Ja’far (as-Sadiq (s)) saying this forty years ago.”
[Al-Ghayba of Al-Nu’mani, Vol. Ch.4, H-No:28]

.

Here You can see Ali bin Abu Hamza narrating clearly regarding 12 Imams.

.

And We find that Yahya al Halabi is not unique in narrating this Aqeeda from famous Waqifi narrator, rather his own son also narrated from him in a chain, which is not simliar to this one

.

Sudooq narrates in his Kamal ud Deen, p. 257

.

3 – حدثنا محمد بن موسى بن المتوكل رضي الله عنه قال: حدثنا محمد بن أبي عبد الله الكوفي قال: حدثنا موسي بن عمران النخعي، عن عمه الحسين بن يزيد، عن الحسن ابن علي بن أبي حمزة، عن أبيه، عن الصادق جعفر بن محمد، عن أبيه، عن آبائه عليهم السلام قال: قال رسول الله صلى الله عليه وآله: حدثني جبرئيل عن رب العزة جل جلاله أنه قال:
من علم أن لا إله إلا أنا وحدي، وأن محمدا عبدي ورسولي، وأن علي بن أبي طالب خليفتي، وأن الأئمة من ولده حججي أدخله الجنة برحمتي، ونجيته من النار بعفوي، وأبحث له جواري، وأوجبت له كرامتي، وأتممت عليه نعمتي، وجعلته من خاصتي وخالصتي، إن ناداني لبيته، وإن دعاني أجبته، وإن سألني أعطيته، وإن سكت ابتدأته، وإن أساء رحمته، وإن فر مني دعوته، وإن رجع إلى قبلته وإن قرع بابي فتحته. ومن لم يشهد أن لا إله إلا أنا وحدي أو شهد بذلك ولم يشهد أن محمدا عبدي ورسولي، أو شهد بذلك ولم يشهد أن علي بن أبي طالب خليفتي، أو شهد بذلك ولم يشهد أن الأئمة من ولده حججي فقد جحد نعمتي، وصغر عظمتي، و كفر بآياتي وكتبي، إن قصدني حجبته، وإن سألني حرمته، وإن ناداني لم أسمع نداءه، وإن دعاني لم أستجب دعاءه، وإن رجاني خيبته، وذلك جزاؤه مني و ما أنا بظلام للعبيد.
فقام جابر بن عبد الله الأنصاري فقال: يا رسول الله ومن الأئمة من ولد علي ابن أبي طالب؟ قال: الحسن والحسين سيدا شباب أهل الجنة، ثم سيد العابدين في زمانه علي بن الحسين، ثم الباقر محمد بن علي وستدركه يا جابر، فإذا أدركته فأقرئه مني السلام، ثم الصادق جعفر بن محمد، ثم الكاظم موسى بن جعفر، ثم الرضا علي بن موسى، ثم التقي محمد بن علي، ثم النقي علي بن محمد، ثم الزكي الحسن بن علي، ثم ابنه القائم بالحق مهدي أمتي الذي يملأ الأرض قسطا و عدلا كما ملئت جورا وظلما، هؤلاء يا جابر خلفائي وأوصيائي وأولادي وعترتي،
من أطاعهم فقد أطاعني، ومن عصاهم فقد عصاني، ومن أنكرهم أو أنكر واحدا منهم فقد أنكرني، بهم يمسك الله عز وجل السماء أن تقع على الأرض إلا بإذنه، وبهم يحفظ الله الأرض أن تميد بأهلها

 .

3 – Narrated to us Muhammad bin Musa bin Mutawakkil (r.a.): Narrated to us Muhammad bin Abi Abdullah Kufi: Narrated to us Musa bin Imran Nakhai from his uncle Husain bin Yazid from Hasan Ibne Ali bin Abi Hamza from his father from Imam Ja’far Sadiq (a.s.) that the Messenger of Allah (s.a.w.s.) said: “Jibraeel (a.s.) has reported to me from the Lord of the Might, may His
Majesty be Mighty, that He said, ‘Whoever knows (believes) that there is no god but Me alone, Muhammad (s.a.w.s.) is My servant and My messenger, Ali Ibn Abi Talib (a.s.) is My caliph and that surely the Imams from his progeny are My proofs, I will make him enter Paradise on account of My mercy, save him from My hell due to My forgiveness and allow him to reside in My neighborhood. I will make My honor obligatory on him, complete My bounties on him and make him from My special and pure (servants). If he calls Me, I will answer him, if he invokes Me, I will accept his invocation and if he asks Me, I will grant him. If he
is silent, I will initiate the talk with him and if he errs, I will have mercy on him.
If he flees from Me, I will call him and if he returns unto Me, I will accept him. If he knocks on My door, I will open it.
But one who does not witness that there is no god but Me alone; or bears testimony for the same but does not bear witness that Muhammad is My servant and My messenger; or testifies for the above two but does not acknowledge that Ali Ibn Abi Talib (a.s.) is My caliph; or witnesses for all the above but refuses to confess that the Imams (a.s.) from his progeny are My proofs, then indeed he has denied My bounties, belittled My greatness and disbelieved in My signs and My books. If he desires Me, I will veil Myself from him and if he asks Me, I will deprive him. When he calls Me, I will not hear his call and when he invokes Me, I will not accept his invocation. If he expects from Me, I will disappoint him.
This is my retribution for him and I am not unjust unto My servants.’”
At this juncture, Jabir Ibn Abdullah Ansari stood up and asked, ‘O Messenger of Allah (s.a.w.s.)! Who are the Imams from the progeny of Ali Ibn Abi Talib (a.s.)?’ He informed, “Hasan and Husain, the two leaders of the youth of paradise. Then, the chief of the worshippers in his time, Ali Ibn Husain, then Baqir, Muhammad Ibn Ali; soon you will reach unto him O Jabir, so when you meet him, convey my salutations unto him. He will be followed by Sadiq, Ja’far Ibn Muhammad, then Kazim, Musa Ibn Ja’far, then Reza, Ali Ibn Musa, then Taqi, Muhammad Ibn Ali, then Naqi, Ali Ibn Muhammad, then Zaki, Hasan Ibn Ali, then his son, the one who will rise with the truth, the Mahdi of this Ummah. He will fill the earth with justice and equity, as it would be fraught with injustice and oppression. These, O Jabir, are my caliphs, my successors, my descendants and my progeny. Whoever obeys them has obeyed me and whoever disobeys them has defied me. Whoever denies them or denies even one of them, then indeed he has denied me. Through them, Allah, the Mighty and Glorified, will prevent the skies from falling on the earth, of course, with His permission. Due to them, Allah protects the earth from swallowing up its inhabitants.”

.

And in another narration on p. 259, we find

.

4 – حدثنا علي بن أحمد رضي الله عنه قال: حدثنا محمد بن أبي عبد الله الكوفي عن موسى بن عمران، عن عمه الحسين بن يزيد، عن الحسن بن علي بن أبي حمزة، عن أبيه، عن يحيى بن أبي القاسم، عن الصادق جعفر بن محمد، عن أبيه، عن جده عليهم السلام قال: قال رسول الله صلى الله عليه وآله: الأئمة بعدي اثنا عشر أولهم علي بن أبي طالب و آخرهم القائم، هم خلفائي وأوصيائي وأوليائي، وحجج الله على أمتي بعدي، المقر بهم مؤمن، والمنكر لهم كافر

 .

4 – Narrated to us Ali bin Ahmad (r.a.): Narrated to us Muhammad bin Abi Abdullah Kufi: Narrated to us Musa bin Imran from his uncle Husain bin Yazid from Hasan Ibne Ali bin
Abi Hamza from his father from Yahya bin Abil Qasim from as-Sadiq Ja’far bin Muhammad from his father from his grandfather (a.s.) that he said: The Messenger of Allah (s.a.w.s.) said:
“The Imams after me will be twelve. The first of them is Ali Ibn Abi Talib and the last of them is the Qaim. They are my caliphs, my successors, my friends and the proofs of Allah upon my nation after me. One who accepts them is a believer and the one who denies them is an unbeliever.”

.

.

There are many narrations regarding Aimmah being 12, and have been quoted by Shias and Sunnis alike

Advertisements