One of the major websites of Ahlu Sunnah, islamweb.net; were asked to regarding proposal sent by Abu Bakar and Umar for Bibi Fatima (asws); and if it was true that Proposal was refused due to Age. Their Fatwa centre replied:-

 

فلم نعثر فيما اطلعنا عليه من كتب أهل العلم على أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قد رفض خطبة فاطمة رضي الله عنها من عمر رضي الله عنه بسبب سنها. وقد جات الروايات بأن كلا من أبي بكر وعمر رضي الله عنهما قد تقدم لخطبتها، وأن النبي صلى الله عليه وسلم سكت ولم يرد شيئا، وأن عليا رضي الله عنه قد تقدم لخطبتها فأجابه وزوجه إياها

We do not find anything in the books of Ahlul I’lm (People of Knowledge) which informs us that Holy Prophet (asws) rejected proposal of Umar for Bibi Fatima (asws) due to Age. No doubt that there are narrations which tell us that both Abu Bakar and Umar sent prior proposals, and Holy Prophet (asws) kept quiet, and did not say anything. And (Imam) Ali (asws) sent proposal, and He married her to him

Snap Shot given at the end of Article

 

I say: It would have been much better for this website that they had not consulted Ahlul I’lm, rather their own website to find if such narrations exist. Let us show you from their own website IF Holy Prophet (asws) actually kept quiet OR did reply by saying that She is child………..

 

Reference No. 1

 

We find in Mustadrak Imam Hakim with Takhreej of Dhabi, 2/460

2705 – أخبرنا أبو العباس القاسم بن القاسم السياري بمرو ثنا محمد بن موسى بن حاتم الباشاني ثنا علي بن الحسن بن شقيق ثنا الحسين بن واقد عن عبد الله بن بريدة عن أبيه رضي الله عنه قال : خطب أبو بكر و عمر فاطمة فقال رسول الله صلى الله عليه و سلم : إنها صغيرة فخطبها علي فزوجها
هذا حديث صحيح على شرط الشيخين و لم يخرجاه
تعليق الذهبي قي التلخيص : على شرط البخاري ومسلم

Abu Bakar and Umar sent Proposal for Bibi Fatima (asws), so Holy Prophet said: She is child. So Ali sent Proposal, and he married her

This narration is Saheeh on terms of Bukhari and Muslim, but they did not write it

Dhabi says: On terms of Bukhari and Muslim

Here is the LINK for Islamweb.net 

 

Reference No. 2

 

Ibn Hibban noted this narration in his Saheeh, 15/399. And Sheikh Shoaib al Arnawut termed it Saheeh/Authentic on terms of Muslim. Here is the narration from Islamweb.net

 

رقم الحديث: 7106
(حديث مرفوع) أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَوْنٍ بِنَسَا ، حَدَّثَنَا أَبُو عَمَّارٍ الْحُسَيْنُ بْنُ حُرَيْثٍ ، حَدَّثَنَا الْفَضْلُ بْنُ مُوسَى ، عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ وَاقِدٍ ، عَنِ ابْنِ بُرَيْدَةَ ، عَنْ أبيه ، قَالَ : ” خَطَبَ أَبُو بَكْرٍ وَعُمَرُ فَاطِمَةَ ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : إِِنَّهَا صَغِيرَةٌ ، فَخَطَبَهَا عَلِيٌّ ، فَزَوَّجَهَا مِنْهُ ” .

 

Reference No. 3

 

Nisai mentioned it in his Sunan al Sughra; and Sheikh Albany mentioned it in his Saheeh Sunan Nisai, 2/412; and termed it Saheeh in Sanad (Authentic in chain

Here is the Narration from Islamweb.net 

 

رقم الحديث: 3187
(حديث مرفوع) أَخْبَرَنَا الْحُسَيْنُ بْنُ حُرَيْثٍ ، قَالَ : حَدَّثَنَا الْفَضْلُ بْنُ مُوسَى ، عَنْ الْحُسَيْنِ بْنِ وَاقِدٍ ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُرَيْدَةَ ، عَنْ أَبِيهِ ، قَالَ : خَطَبَ أَبُو بَكْرٍ ، وَعُمَرُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا فَاطِمَةَ ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : ” إِنَّهَا صَغِيرَةٌ ، فَخَطَبَهَا عَلِيٌّ ، فَزَوَّجَهَا مِنْهُ ” .

 

Reference No. 4

 

Ahmad bin Hanbal narrated it on his Fadail us Sahaba, and here is the Narration from Islamweb.net 

رقم الحديث: 907
(حديث مرفوع) حَدَّثَنَا أَبُو عَمْرٍو مُحَمَّدُ بْنُ مَحْمُودٍ الأَصْبَهَانِيُّ ، قثنا عَلِيُّ بْنُ خَشْرَمٍ الْمَرْوَزِيُّ ، قثنا الْفَضْلُ بْنُ مُوسَى السَّيْنَانِيُّ ، عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ وَاقِدٍ ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُرَيْدَةَ ، عَنْ أَبِيهِ ، أَنَّ أَبَا بَكْرٍ , وَعُمَرَ خَطَبَا إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَاطِمَةَ , فَقَالَ : ” إِنَّهَا صَغِيرَةٌ ” ، فَخَطَبَهَا عَلِيٌّ ، فَزَوَّجَهَا مِنْهُ .

Here are the grades given to the Narrators by Islamweb.net

 

محمد بن محمود المروزي= صدوق حسن الحديث

First narrator is Truthful and Good in Hadeeth

 

علي بن خشرم المروزي= ثقة

Second narrator is Trustworthy

 

الفضل بن موسى السيناني= ثقة ثبت 

Third Narrator is Trusthworhty and proven

 

الحسين بن واقد المروزي=صدوق حسن الحديث

4th Narrator is Truthful and Good in Hadeeth

 

عبد الله بن بريدة الأسلمي= ثقة

5th Narrator is Abdullah bin Buraida, and He is trustworthy

 

بريدة بن الحصيب الأسلمي=صحابي

Last narrator is Sahabi

 

Reference No. 5

 

Narration is present in Khasais-e-Ali by Nisai, Hadeeth 118. It has been authenticated by Researchers Baloshi and Abu Ishaq Haweeni

Here is the Link

 

Snap Shot from the website:-

 

22

 

Advertisements