We have seen in One of our Previous Posts that Deoband Fatwa centre used Daif Narration to prove that One should not criticize Sahaba. Let us see another Question which was asked of them

کلمہ طیبہ ہمیں کہاں سے آیا ہے؟ کیا حضور صلی اللہ علیہ وسلم کلمہ شہادت پڑھاتے تھے؟ براہ کرم، اس پر روشنی ڈالیں۔

From where did We get Kalima Tayyaba? Did Holy Prophet (asws) made people recite Kalima-e-Shahadat? Please shed light 

Here is the reply

فتوی: 1312-819/L=9/1433

کلمہ طیبہ کا ثبوت کنزل العمال کی ایک روایت سے ہے، کنز العمال میں ہے، حضرت عبد اللہ بن عباس رضی اللہ عنہما سے مروی روایت میں ہے: ”مکتوب علی العرش لا إلہ ألا اللہ محمد رسول اللہ لا أعذب من قالہا“ (کنز العمال: ۱/۱۵) یعنی عرش پر لکھا ہوا ہے لا الہ الا اللہ محمد رسول اللہ میں اس کے کہنے والے کو عذاب نہیں دوں گا جو زبان سے اس کلمہ کا اقرار کرانا ہوتا تھا اس لیے آنحضرت صلی اللہ علیہ وسلم ایمان لانے والے کو کلمہ شہادت پڑھاتے تھے، کلمہ شہادت اور کلمہ طیبہ دونوں کا مفہوم ایک ہی ہے، یعنی اللہ کے سوا کوئی عبادت کے لائق نہیں اور محمد صلی اللہ علیہ وسلم اللہ کے رسول ہیں۔ بس کلمہ شہادت میں أشہد کا اضافہ کردیا گیا ہے تاکہ یہ پتہ چل سکے کہ کہنے والا زبان سے بھی اس کی گواہی دے رہا ہے۔

Proof of Kalima Tayyaba is from a narration of Kinz-ul-A’mal, which narrates from Ibn Abbas that:” It is written on throne that {لا إلہ ألا اللہ محمد رسول اللہ  }, I will not punish who says that” (Kanz, 1/15). When some one was to testify Kalima, Holy Prophet (asws) made him recite Kalima-e-Shahadat. Kalima-e-Tayyaba and Shahadat have same meaning, that is, None is worthy of worship by Allah, and Mohammad (asws) is His Prophet. The word [ أشہد  ] is added so as to know that the one who is reciting it, as testifying

 

The Narration of Kinz-ul-A’mal is present on 1/57, and in Jama-ul-Jawami’i by Sayooti, 8/318

 

Chain of Narration is not present in either. And Status of authenticity could not be checked, therefore. However, Sheikh A’saam-ud-Deen al Sabati termed it Daif in his book, Jam’i Ahadeeth al Qudsia, 1/1, Narration 20

20 ( متكوب على العرش: لا إله إلا الله، محمد رسول الله. لا أعذب من قالها ) كما في الاتحافات735. ( ضعيف )

 

We would like to ask Deobandis who are reading this page, to please ask their Muftis & Sheikhs not to give Fatawas on Daif Narrations as they did in one of the examples I showed before. And to show the authenticity of the Narration when they are mentioning it.

fit shah

 

Advertisements