I had written an article some time back, and it titled “Two Sahaba won’t Narrate a Hadeeth for Fear of Worldly Loss.”

Of course, Nawasib would never like it. And they tried to refute it. I have no issues if someone is trying to refute an article or reference. But One should not deceive.

When I wrote my article, I had given Authentications from Scholars of Ahlu Sunnah. And I had written:-

Sheikh hamza ahmad zain says sahih sanad in his takhreej of musnad ahmad [10/72]

haithmi writes about this narration

9275 عن أبي سعيد الخدري عن رسول الله – صلى الله عليه وسلم – أنه قال : لما نزلت هذه الآية إذا جاء نصر الله والفتح قرأها رسول الله – صلى الله عليه وسلم – حتى ختمها وقال : ” الناس حيز وأنا وأصحابي حيز ” وقال : ” لا هجرة بعد الفتح ولكن جهاد ونية ” .

فقال له مروان : كذبت . وعنده رافع بن خديج وزيد بن ثابت وهما قاعدان معه على السرير فقال أبو سعيد : لو شاء هذان لحدثاك ولكن هذا يخاف أن تنزعه عن عرافة قومه ، وهذا يخشى أن تنزعه عن الصدقة فسكتا ؛ فرفع مروان عليه الدرة ليضربه فلما رأيا ذلك قالا : صدق .

رواه أحمد ، والطبراني باختصار كثير ، ورجال أحمد رجال الصحيح .

مجمع الزوائد ومنبع الفوائد » كتاب الجهاد » باب ما جاء في الهجرة

sheikh albany writes in arwa ghaleel

وأما حديث أبي سعيد الخدري، فيرويه أبو البختري الطائي عن أبي سعيد الخدري أنه قال:

” لما نزلت هذه السورة (إذا جاء نصر الله والفتح، ورأيت الناس) قرأها رسول الله (ص) حتى ختمها، وقال: الناس حيز، وأنا وأصحابي حيز وقال: لا هجرة بعد الفتح، ولكن جهاد ونية. فقال له مروان: كذبت، وعنده رافع بن خديج وزيد بن ثابت، وهما قاعدان معه على السرير، فقال أبو سعيد: لو شاء هذان لحدثاك، ولكن هذا يخاف أن تنزعه عن عرافة قومه، وهذا يخشى أن تنزعه عن الصدقة، فسكتا، فرفع مروان عليه الدرة ليضربه، فلما رأيا ذلك، قالا: صدق “.
أخرجه الطيالسي (601 و 967 و 2205) وأحمد (3 / 22 و 5 / 187).
قلت: وإسناده صحيح على شرط الشيخين.

[irwa ghaleel, vol 5, page 10-11]

In short, We see that Sheikh Hamza Ahmad Zain and Sheikh Albany clearly state that The Chain of Narration is Saheeh/Authentic, Rather Sheikh Albany termed it Saheeh on conditions set by Bukhari and Muslim.

But This was a nail in coffin of These Nasibis, because When a Scholar says that Chain is Authentic, it means that not only all Narrators are trustworthy, but also they have met each other, that is, The chain is connected. So They simply skipped this part. And What they wrote is:-

However, it is best to point out the weakness in the hadith for the sake of clarity.

We’d like to highlight one of the ironic quotes mentioned by SoA. He quoted from Al-Haythami, who said:

رواه أحمد ، والطبراني باختصار كثير ، ورجال أحمد رجال الصحيح 

This translates as: It was narrated by Ahmad, and Al-Tabarani in a short form, and the narrators of Ahmad are the narrators of the Saheeh.

Al-Haythami here is very careful with his words, since he does not authenticate the narration, but is only commenting on the narrators. As we all know, the connection of the narration is very important, so one should not be hasty in assuming that words like these mean that the narration is authentic.

So, they did not comment on Opinions given by Sheikh Hamza and Sheikh Albany. And tried to deceive readers by giving opinion of Haithmi only. They gave impression that when Haithmi speaks like this, He is not commenting upon “Connection of Narrators of the Chain“, rather only on “Narrators“. Let me give you a few examples from Haithmi’s book, Majma-uz-Zawaid; and let worthy readers decide if this is actually the case.

Worthy Readers can skip Arabic part. They should just see the final opinion of Haithmi.

Suppose their is a Narration, and Narrators are of Saheeh but the final Narrator has not met The Sahabi (Similar to what is claimed by These Nasibis for This Narration)

Haithmi writes in Majma-uz-Zawaid, 7/116

11827-عن أبي الدرداء قال: بينا نحن عند رسول الله صلى الله عليه وسلم نتذاكر ما يكون إذ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
“إذا سمعتم بجبل زال عن مكانه فصدقوا وإذا سمعتم برجل زال عن خلقه فلا تصدقوا به فإنه يصير إلى ما جبل عليه”.
رواه أحمد ورجاله رجال الصحيح إلا أن الزهري لم يدرك أبا الدرداء.

Narrated by Ahmad, and Narrators are Narrators of Saheeh except that Zuhri did not meet Abu Darda

So We see that When Chain has disconnection, Haithmi clarifies it

Let us see another example

12016-وعن قتادة قال: صلى الزبير على عثمان ودفنه وكان أوصى إليه.
رواه أحمد ورجاله رجال الصحيح إلا أن قتادة لم يدرك القصة.

Narrated by Ahmad, and Narrators are Narrators of Saheeh except that Qatada was not present at the time of this incident

Similarly, if there is a break in Chain, we find

11996-وعن سالم بن أبي الجعد قال: دعا عثمان أناسا من أصحاب النبي صلى الله عليه وسلم ………………….. “اللهم اغفر لآل ياسر وقد فعلت”.
رواه أحمد ورجاله رجال الصحيح إلا أنه منقطع.

Narrated by Ahmad, and Narrators are Narrators of Saheeh except that there is break in Chain

So

Worthy Readers would have seen What is the Methodology of Haithmi in Majma-uz-Zawaid

So, We have seen Three Scholars who accepted Authenticity of This chain, including Sheikh Hamza, Sheikh Albany and Hafiz Haithmi

Apart from them, This Narration is present in short form in Mustadrak Imam Hakim with Talkhees of Dhabi. And we find

3017 – حدثنا أبو العباس محمد بن يعقوب ثنا إبراهيم بن مرزوق ثنا أبو داود ثنا شعبة أخبرني عمرو بن مرة سمعت أبا البختري يحدث عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه قال : لما نزلت هذه السورة { إذا جاء نصر الله و الفتح } قرأها رسول الله صلى الله عليه و سلم حتى ختمها ثم قال : أنا و أصحابي خير و الناس خير لا هجرة بعد الفتح
هذا حديث صحيح الإسناد و لم يخرجاه
هذا آخر كتاب القراءات
تعليق الذهبي قي التلخيص : صحيح

I accept that Narration is not having Those words, but We see in Chain, Abu Bakhtari Narrating from Abu Sa’eed. Hakim terms the Chain Saheeh, and Dhabi agrees to Him

And this proves the Chain to be Authentic.

 

 

shef

 

 

 

Advertisements