Sheikh Albany mentions in His Silsila Ahadeeth al-Daifiyya, 10/638, Narration 4941

4941 – (أنت أخي وصاحبي) (1) .
ضعيف
أخرجه ابن عبد البر – في ترجمة علي من “الاستيعاب” (3/ 1098) – من طريق حجاج عن الحكم عن مقسم عن ابن عباس قال: قال رسول الله – صلى الله عليه وسلم – … فذكره.
قلت: وهذا إسناد ضعيف؛ وله علتان:
الأولى: الانقطاع بين الحكم – وهو ابن عتيبة الكندي مولاهم – وبين مقسم؛ فإنه لم يسمع منه إلا خمسة أحاديث؛ ليس منها هذا.
والأخرى: عنعنة الحجاج – وهو ابن أرطاة -؛ فإنه مدلس.
وقد وجدت له متابعاً؛ لكن الإسناد إليه ضعيف.
أخرجه ابن عساكر (12/ 69/ 1) من طريق محمد بن عبد الله بن أبي جعفر الرازي عن أبيه عن شعبة عن الحكم به.
قلت: وعبد الله بن أبي جعفر الرازي؛ قال الحافظ:
“صدوق يخطىء”.

Narration: You are my Brother and companion: Daif/Weak

It has been mentioned by Ibn Abdul Bar in biography of Ali in al-Istiab, 3/1098; with chain of Hajaj >> Hakam >> Muqsim>> Ibn Abbas>> Holy Prophet (asws)…

This chain is weak and has two issues. 

 

First is that Chain is broken between Hakam and Muqsim as He did not hear of him except 5 narrations, and this one is not included in Those. 

Other is, Hajaj has narrated it in Mu’anan form, and He is Mudalis. 

This Narration is followed by another Narration, but That Chain is weak as well. Ibn Asakar mentioned with Chain of Mohammad bn Abdullah bin Abi Ja’far>> His Father>> Sho’ba>> Hakam. Ibn Hajar said about Abdullah bin Abi Ja’far that he is Truthful but errs. 

so

That is all Albany had written at this particular place. However,  there is another Authentic Narration which contains These words, rather more that that. Let me share that. Nisai writes in His Sunan al-Kubra, 5/125

8451 – أخبرنا الفضل بن سهل قال حدثني عفان بن مسلم قال حدثنا أبو عوانة عن عثمان بن المغيرة عن أبي صادق عن ربيعة بن ناجد أن رجلا قال لعلي يا أمير المؤمنين لم ورثت بن عمك دون عمك قال : جمع رسول الله صلى الله عليه و سلم أو قال دعا رسول الله صلى الله عليه و سلم بني عبد المطلب فصنع لهم مدا من طعام قال فأكلوا حتى شبعوا وبقي الطعام كما هو كأنه لم يمس ثم دعا بغمر فشربوا حتى رووا وبقي الشراب كأنه لم يمس أو لم يشرب فقال يا بني عبد المطلب إني بعثت إليكم بخاصة وإلى الناس بعامة وقد رأيتم من هذه الآية ما قد رأيتم فأيكم يبايعني على أن يكون أخي وصاحبي ووارثي فلم يقم إليه أحد فقمت إليه وكنت أصغر القوم فقال اجلس ثم قال ثلاث مرات كل ذلك أقوم إليه فيقول اجلس حتى كان في الثالثة ضرب بيده على يدي ثم قال أنت أخي وصاحبي ووارثي ووزيري فبذلك ورثت بن عمي دون عمي

 

A man asked Imam Ali: o Amir-ul-Momineen! How did you get Heritage of Your cousin in presence of You Uncle? He replied: Holy Prophet called upon Progeny of Abdul Mutalib, and presented them with food. They ate of it, but it remained as if none had touched it. Then he presented them with drinks, which they drank but it remained as if none had touched it or drank of it. So He said: O Progeny of Abdul Mutalib! I have been sent to You specifically, and to others generally. You saw This sign, so Who in you does my Bayat, He will be my Brother, companion and Heir. None stood in them, so I stood and I was youngest of them. Holy Prophet (asws) told me to sit. He said this thrice, and I was the one standing, so third time, He hit my Hand with His hand, and said:You are my Brother, companion, Heir and Minister. So I got His heritage instead of Uncle

Let us see opinion of Ibn Hajar about Narrators mentioned in This Chain

We refer to His book, Taqreeb-ut-Tehzeeb

He said about first Narrator, Fadal bin Sahal, That He is truthful

5403- الفضل ابن سهل ابن إبراهيم الأعرج البغدادي أصله من خراسان صدوق من الحادية عشرة مات سنة خمس وخمسين وقد جاوز السبعبن خ م د ت س

 

He said about A’fan bin Muslim that He is trustworthy and Steadfast

4625- عفان ابن مسلم ابن عبد الله الباهلي أبو عثمان الصفار البصري ثقة ثبت

 

Same was His opinion about Abu A’wana.

7407- وضاح بتشديد المعجمة ثم مهملة ‏[‏بن عبد الله‏]‏ اليشكري بالمعجمة الواسطي البزاز أبو عوانة مشهور بكنيته ثقة ثبت من السابعة مات سنة خمس أو ست وسبعين ع

 

He termed Uthman bin Mughaira trustworthy

4520- عثمان ابن المغيرة الثقفي مولاهم أبو المغيرة الكوفي الأعشى وهو عثمان ابن أبي زرعة ثقة من السادسة خ 4

He termed Abu Sadiq as Truthful

8167- أبو صادق الأزدي الكوفي قيل اسمه مسلم ابن يزيد وقيل عبد الله ابن ناجد صدوق وحديثه عن علي مرسل من الرابعة س ق

He termed Rabia bin Najid, Trustworthy

1918- ربيعة ابن ناجد الأزدي الكوفي يقال هو أخو أبي صادق الراوي عنه ثقة من الثانية س ق

Some people have tried to criticize Rabia bin Najid, and termed Him Majhool/Unknown. For example, Sheikh Shoaib held this opinion in His research upon Musnad Ahmad, Narration 1371

However, Salafi Scholar, Hafiz Zubair Ali Zai explained his Principles of research upon Chains of Narration in Preface of Sunan Ibn Maja,1/38-39, and He said that If two lenient Scholars of Rijal, e.g Ibn Hibban, Tirmidhi; If two of them term a Narrator Trustworthy, then He is Sudooq/Truthful and Hasan-ul-Hadeeth/Good in Narration. Also, He explained that some People take I’jli to be a lenient Scholar of Rijal, but He rejected This Notion, and said that He is just like Ahmad or Ibn Ma’een.

Now

If we refer to ibn Hajar’s book, Tehzeeb-ut-Tehzeeb, We find for Rabia bin Najid

ذكره بن حبان في الثقات

Ibn Hibban counted Him in Trustworthy Narrators

And

وقال العجلي كوفي تابعي ثقة

I’jli said He is Tabae and Trustworthy

So, in view of Zubair Ali Zai, He should be Trustworthy or minimum of Sudooq, Hasan-ul-Hadeeth

Now, We are not alone in terming This Chain as Authentic

We find this Chain in Musnad Ahmad

حدثنا عفان بن مسلم قال حدثنا أبو عوانة عن عثمان بن المغيرة عن أبي صادق عن ربيعة بن ناجد 

 

And Sheikh Ahmad Shakir termed This Chain Saheeh in His Research upon Musnad Ahmad, 2/164

Also, al-Moqaddasi included This in al-Ahadeeth al-Mukhtara, 2/71. And researcher of This book, Dr Abdul Mulk Daheesh termed The Chain Saheeh/Authentic.

Haithmi included this Narration in Majma-uz-Zawaid, 8/302; and commented

رَوَاهُ أَحْمَدُ، وَرِجَالُهُ ثِقَاتٌ

 

Narrated by Ahmad, and Narrators are Trustworthy

So far, We saw that Chain of Rabia bin Najid has been authenticated by Scholars of AhluSunnah.

However, another point can be raised at this moment. And that is, The Narration from Nisai & Ahmad differs. We do not find that part in which Imam Ali (asws) was asked about the reason for him getting heritage of Holy Prophet (asws) , We do not find it in Musnad Ahmad, or Narrations narrated from Ahmad.

A’fan bin Muslim narrated it to Ahmad; and in case of Nisai, to Fadal bin Sahal. Fadal bin Sahal has been termed Sudooq by Ibn Hajar in Taqreeb, but it must be noted that He is Narrator of Saheeh Bukhari and Muslim. Nisai termed His trustworthy. Ibn Hibban included him in his al-Thiqaat. Abu Hatim termed Him Sudooq.

Also, His Narration from A’fan is supported by Narration of Zikriyya bin Yahya al-Dareer from A’fan. Tibri mentions in His Tareekh,1/543

حدثني زكرياء بن يحيى الضرير قال حدثنا عفان بن مسلم قال حدثنا أبو عوانة عن عثمان بن المغيرة عن أبي صادق عن ربيعة بن ناجد أن رجلا قال لعلي عليه السلام يا أمير المؤمنين بم ورثت ابن عمك دون عمك فقال علي هاؤم ثلاث مرات حتى اشرأب الناس ونشروا آذانهم ثم قال جمع رسول الله صلى الله عليه و سلم أو دعا رسول الله بني عبد المطلب منهم رهطه كلهم يأكل الجذعة ويشرب الفرق قال فصنع لهم مدا من طعام فأكلوا حتى شبعوا وبقي الطعام كما هو كأنه لم يمس قال ثم دعا بغمر فشربوا حتى رووا وبقي الشراب كأنه لم يمس ولم يشربوا قال ثم قال يا بني عبد المطلب إني بعثت إليكم بخاصة وإلى الناس بعامة وقد رأيتم من هذا الأمر ما قد رأيتم فأيكم يبايعني على أن يكون أخي وصاحبي ووارثي فلم يقم إليه أحد فقمت إليه وكنت أصغر القوم قال فقال اجلس قال ثم قال ثلاث مرات كل ذلك أقوم إليه فيقول لي اجلس حتى كان في الثالثة فضرب بيده على يدي قال فبذلك ورثت ابن عمي دون عمي

Here Zikriyya is narrating from A’fan. As regards to Authenticity of Zikriyya, Islamweb.net has termed Him Sudooq/Truthful & Hasan-ul-Hadeeth/good in Narrations.

And This particular Narration supports Narration of Fadal bin Sahal

 

Advertisements