This post is basically deduced from the work of Miraat al-Tawareekh. His work can be found HERE

Overall, We will look into This Narration in the following manner

  1. What does the Narration basically say?
  2. Have Scholars of AhluSunnah authenticated any of the chains for This Narration?
  3. Chains of This Narration in detail.

.

1- What does the Narration say?

 .

This Narration tells us what Holy Prophet (asws) had told Imam Ali (asws); and Imam says:-

إن مما عهد إليَّ النبي صلى الله عليه (وآله) وسلم أن الأمَّة ستغدر بي من بعده

Holy Prophet had Promised me that This Nation will betray Him after Holy Prophet

.

2- Scholars of AhluSunnah who have authenticated Chains

.

Let us mention those Scholars of AhluSunnah who have authenticated any of chains for This Narration

  1. Imam Hakim: Termed the Chain Authentic/Saheeh (Mustadrak, 4/237)
  2. al-Dhabi: Termed the Chain Saheeh/Authentic (same as above)
  3. Boseri : Termed the Chain Hasan (Itihaf al-Khera tul Mahra Bazawaid al-Masaneed al-Ashra, 7/72)
  4. Abdullah bin Zafir bin Abdullah al-Shahri: Termed the Narration Hasan leghairhi (with support of others) (in His Research upon al-Matalib-ul-A’lia, 16/67)

.

3- Chains of This Narration

.

Briefly speaking, 3 Narrators took this Narration from Imam Ali as mentioned by Brother Miraat-ul-Tawareekh

  1. Thalba bin Yazeed Hamani
  2. Abu Idrees al Awdi
  3. Hayan al-Asadi

From Thalba, two Narrators took this Narration

  1. Habeeb bin Abi Thabit (and then 5 narrators narrated from him)
  2. Salma bin Khel (and then 2 narrators narrated from him)

From Abu Idrees al-Awdi, 2 narrators took this narration

  1. Hasheem ( 4 narrators then narrated from him)
  2. Abu A’wana (2 narrators narrated from him)

And then We have narration of Hayan al-Asadi, from Imam Ali (asws)

Worthy researcher has compiled all The chains for This Narration, and commented upon the Authenticity of Narrators. I will , InshAllah, try to compile the Chains, and give you the authentications in brackets.

Also, while translating chains to English; If I use “>” sign, it would mean that Narrator is narrating in Mu’anan form. If I use “>>”, it means He is mentioning that He heard it from other Narrator.

Please keep in mind that I am not translating entire article, as it is too long. I am trying to give you summary of What Miraat-ul-Tawareekh mentioned.

Now

This Narration comes to from Following People

.

a) Tha’lba bin Yazeed al-Hamani

.

Two Narrators have narrated from Him, Habeeb bin Abi Thabit & Salma bin Khel

.

1- Narration of Habeeb bin Abi Thabit

Following are 5 chains upto Habeeb bin Abi Thabit

.

Chain no. 1

al-Aqeeli narrates in His al-Du’afa, 4/8

قال : حدثنا محمد بن إسماعيل ، حدثنا قبيصة ، حدثنا كامل أبو العلاء ، عن حبيب بن أبي ثابت ، عن ثعلبة بن يزيد الحماني ، عن علي رضي الله تعالى عنه : عهد إلي النبي الأمي أن هذه الأمة ستغدر بي

Mohammad bin Ismaeel ( Truthful in view of Ibn Hajar )

>> Qabsia (Truthful in view of Ibn Hajar; Hafiz in view of Dhabi )

>> kamil Abu ‘ala ( Truthful but errs in view of Ibn Hajar; Dhabi said that Trustworthy in view of Ibn Ma’en but Nisai said He is not that strong)

> Habeeb bin Abi Thabit (Trustworthy but Mudalis in view of Ibn Hajar; Trustworthy, Mujtahid & Faqih in view of Dhabi)

> Tha’lba bin Yazeed Hamani (Truthful Shi’i in view of Ibn hajar)

> Imam Ali 

FINAL STATUS OF CHAIN:- Hasan

.

Chain no. 2

Ibn Hajar mentions in al-Matalib al-Alia, 11/203-205

4018 – حدثنا الفضل هو أبو نعيم ، ثنا فطر بن خليفة ، أخبرني حبيب بن أبي ثابت ، قال : سمعت ثعلبة بن يزيد ، قال : سمعت عليا ، يقول : والله إنه لعهد النبي الأمي صلى الله عليه وسلم : « سيغدرونك من بعدي » .

Fadal Abu Naeem (Ibn Hajar:- Trustworthy and steadfast; Dhabi:-Hafiz

>> Fatar bin Khalifa (Ibn Hajar:- Truthful Shia; Dhabi:- Ibn Ma’en and Ahmad termed Him trustworthy, Shia)

>> Habeeb bin Abi Thaib

>> Thalba bin Yazeed

>> Imam Ali

=> Important point in this particular chain is, that Habeeb bin Abi Thabit explains that He heard from Thalba, so the charge of Tadlis vanishes in This chain

Final status of Chain:- Hasan

Also, accepted by Boseri in Itihaf al-Khera tul Mahra Bazawaid al-Masaneed al-Ashra, 7/72

( [6635] – وعن [ثعلبة] بن يزيد الحماني قال: سمعت عليا يقول: ” و الله إنه لعهد النبي – صلى الله عليه وسلم – الأمي إليَّ: أنَّ هذه الأمَّة (ستغدرك) من بعدي “.
رواه أبو بكر بن أبي شيبة بإسناد حسن ، والحارث بن أبي أسامة ، والبزار.)

.

Chain no. 3

Behqi mentions in His Dalail-un-Nabuwat

2759 – وأخبرنا أبو بكر أحمد بن الحسن القاضي ، أخبرنا أبو جعفر بن دحيم ، حدثنا أحمد بن حازم بن أبي غرزة ، أخبرنا عبيد الله ، وأبو نعيم ، وثابت بن محمد ، عن فطر بن خليفة .
قال : وحدثنا أحمد بن حازم ، حدثنا عبيد الله ، حدثنا عبد العزيز بن سياه ، قالا جميعا ، عن حبيب بن أبي ثابت ، عن ثعلبة الحماني ، قال : سمعت عليا ، رضي الله عنه على المنبر وهو يقول : والله إنه لعهد النبي صلى الله عليه وسلم إلي : « أن الأمة ستغدر بك بعدي » . لفظ حديث فطر .

*Keep in mind that Behqi mentions another Chain For Fatar bin Khalifa. However, We will ignore that, and concentrate on A’bdul A’ziz bin Siah

Abu Bakar al Qadi

>>Abu Ja’far bin Dahem

>> Ahmad bin Hazim (Dhabi termed Him Hafiz, and said He is included in trustworhty Narrators of Ibn Hibban)

>>Ubaid ullah (Ibn Hajar: Trustworthy Shia; Dhabi: Trustworthy, included in greats of shia)

>> Abdul Aziz bin Siah (Ibn Hajar & Dhabi: Truthful Shia)

> Habeeb bin abi Thabit

>Thalba 

> Imam Ali

.

Chain no. 4

Ibn Asakar mentions in Tareekh Damishq, 42/447

أخبرنا أبو عبد الله الحسين بن عبد الملك أنا سعيد بن أحمد بن محمد أنا أبو بكر محمد بن عبد الله بن محمد بن زكريا الجوزقي أنا عمر بن الحسن القاضي نا أحمد بن الحسن الخزاز نا أبي نا حصين بن مخارق عن سعير بن الخمس ( 2 ) عن حبيب بن أبي ثابت عن ثعلبة عن علي قال إن القرية تكون فيها الشيعة فيدفع بهم عنها ثم قال أبيتم ( 3 ) إلا أن أقولها فوالله لعهد إلي رسول الله ( صلى الله عليه وسلم ) أن الأمة ستغدر بي .

Abu Abdullah Hussein >> Saeed bin Ahmad >> Abu Bakar Mohammad >> Umar ibn Hasan >> Ahmad al Khazar >> His father>> Hasen bin Makhariq > Saeer bin Khams > Habeeb bin Abi Thabit > Thalba> Imam Ali

Hasen bin Makhariq is Weak/Daef in This Chain

.

Chain no. 5

Ajlah narrates from Habeen bin Abi Thabit, and there are two chains till Ajlah.

First of them is in Musnad Bazar , 3/91

حدثنا هارون بن سفيان ، قال : نا علي بن قادم ، قال : نا شريك ، عن أجلح ، عن حبيب بن أبي ثابت ، عن ثعلبة بن يزيد ، عن أبيه – هكذا قال ، وأحسبه غلط ، إنما هو عن علي – ، قال : سمعت عليا يقول على المنبر : والله لعهد النبي الأمي إلى أن الأمة ستغدر بي.
وهذا الحديث قد رواه غير واحد عن حبيب عن ثعلبة عن علي : فطر بن خليفة وغيره

Haroon bin Sufian (He is Sheikh of Bazar and Abdullah bin Ahmad bin Hanbal, and He did not narrate but from trustworthy*)

>> Ali bin Qadim (Ibn Hajar: Truthful Shia)

>> Sharik (Ibn hajar: Truthful but errs a lot; Dhabi: One of the greats, Ibn Maeen said he is trustworthy, others said He is weak in memory, Nisai said there is no issue)

> Ajlah (Ibn hajar: Truthful shia; Dhabi: Ibn Maeen termed his trustworthy, and he was weakened by Nisai)

> Habeeb bin Abi Thabit

> Thalba

> Imam Ali

.

*Also, Darqutni termed His trustworthy as mentioned by Zaeli in Nasb-ur-Raya, 1/331

وذكره كذلك في كتابه “غرائب مالك” غير موصول الإسناد ، فقال : قرأت في أصل أبي بكر أحمد بن عمرو بن جابر الرملي بخط يده : ثنا علي بن عبد الصمد الطيالسي ، ثنا هارون بن سفيان المستملي ، حدثني عتيق به . وينظر السنن ، وقال : حديث غريب ،ورواته كلهم ثقات

.

Other Chain is mentioned by Ibn Abi Hadeed in Sharah Nahj-ul-Balagh, 6/45

قال أبو بكر : وحدثنا علي بن جرير الطائي ، قال : حدثنا ابن فضيل ، عن الأجلح ، عن حبيب ، عن ثعلبه بن يزيد ، قال : سمعت عليا يقول : أما ورب السماء والأرض ، ثلاثا ، إنه لعهد النبي الأمي إلى : ( لتغدرن بك الأمة من بعدي )

Ali bin Jarir (Ibn Hajar: Truthful; Dhabi: Abu Hatim said He is truthful)

>> Ibn Fadeel (Ibn Hajar:- Truthful but charged with Tashauyyu; Dhabi: Trustworthy Shia

> Ajlah

> Habeeb

> Thalba

>> Imam Ali

.

Final status of Chains:- The two chains complement each other, and raise its status to Hasan

.

2- SALMA BIN KHEL

He also narrated from Thalba

And There are 2 Chains leading upto Salma

.

Chain no. 1

Ibn Addi mentions in His al-Kamil, 6/216

حدثنا علي بن العباس ، ثنا عباد بن يعقوب ، ثنا علي بن هاشم ، عن محمد بن سلمة بن كهيل ، عن أبيه ، عن ثعلبة الحماني أنه سمع عليا ، يقول : ورب السماء ورب الأرض ثلاث مرات لعهد النبي صلى الله عليه وسلم الأمي إليَّ أنَّ الأمَّة ستغدر بي

Ali bin Abbas (Dhabi: Sheikh, Scholar of Hadeeth, Truthful

>> I’bad bin Ya’qoob (Ibn Hajar: Truthful Rafidhi; Dhabi: Abu Hatim termed Him trustworthy

>> Ali bin Hashim (Ibn Hajar: Truthful Shia)

> Mohammad bin Salma bin Khel (Ibn Hibban included him in al-Thiqaat; Imam Hakim termed His Narration Authentic)

> Salma bin Khel (Trustworthy as per Ibn Hajar and Dhabi)

> Thalba

>> Imam Ali 

.

Chain no. 2

Mohammad bin Sulaiman al-Kufi mentions in Manaqib al-Imam Amir-ul-Momineen, 2/545

حدثنا عثمان بن سعيد ، قال : حدثنا محمد بن عبد الله ، قال : حدثنا محمد بن حميد ، قال : حدثنا سلمة بن الفضل ، عن أبي إسحاق ، عن سلمة بن كهيل ، عن ثعلبة بن يزيد الحماني ، قال : سمعت عليا وهو يقول على المنبر : والذي فلق الحبة وبرأ النسمة إنه لعهد إلي النبي الأمي صلى الله عليه وآله وسلم [ أنه ] لتغدر الأمة بي

Uthman bin Saeed (Miraat al-Tawareekh says that I could not locate him, but His Student, and author of the book narrated a lot from him, around 108 Narrations in this book)

>> Mohammad bin Abdullah (He was not sure about him too, however, he presumes that chances are that He is Mohammad bin Abdullah bin Qahzad. And in that case, He is Trustworthy as per Ibn Hajar)

>> Mohammad ibn Hameed (Ibn Maeen, Abu Zara Radi considered him trustworthy, Tirmidhi and Darqutni termed His Narrations as Hasan; However, there is criticism on him too)

>> Salma bin Fadal (Ibn Hajar: Truthful but errs a lot)

> Abu Ishaq ( Ibn Hajar: Truthful but Mudalis; Dhabi: His Narrations are Hasan)

> Salma bin Khel

> Thalba

>> Imam Ali

.

b) Narration of Abu Idrees al-Awdi

.

Ismaeel bin Salim had narrated from him

And from Ismaeel, Hasheem bin Bashir & Abu A’wana narrated from him. And then there are further chains to them.

So, We take them one by one

.

1- Hasheem bin Bashir

Following are the chains leading to him.

Chain no. 1

Hakim mentions in Mustadrak, 3/140

أبو حفص عمر بن أحمد الجمحي ، بمكة ، ثنا علي بن عبد العزيز ، ثنا عمرو بن عون ، ثنا هشيم ، عن إسماعيل بن سالم ، عن أبي إدريس الأودي ، عن علي رضي الله عنه قال : « إن مما عهد إلي النبي صلى الله عليه وسلم : أن الأمة ستغدر بي بعده » .« هذا حديث صحيح الإسناد ، ولم يخرجاه

Abu Hafs

>> Ali bin Abdul Aziz (Dhabi termed him Imam, Hafiz, Truthful)

>> Amr bin Aun (Trustworthy, Steadfast as per Ibn Hajar)

>> Hasheem (Ibn Hajar: Trustworthy, steadfast, Mudalis*; Dhabi: Trustworthy, Mudalis)

> Ismael bin Salim (Ibn Hajar: Trustworthy & steadfast; Dhabi: Trustworthy)

> Abu Idrees al Awdi (Ibn Hibban included him in Thiqaat, 4/11**)

> Imam Ali 

.

*Hearing of Hasheem is proven in Narration of Saheeh Muslim

3182 – و حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ حَاتِمٍ ، حَدَّثَنَا سَعِيدُ بْنُ سُلَيْمَانَ ، حَدَّثَنَا هُشَيْمٌ ، أَخْبَرَنَا إِسْمَعِيلُ بْنُ سَالِمٍ ، عَنْ عَلْقَمَةَ بْنِ وَائِلٍ ، عَنْ أَبِيهِ ، قَالَ : أُتِيَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِرَجُلٍ قَتَلَ رَجُلًا فَأَقَادَ وَلِيَّ الْمَقْتُولِ مِنْهُ

Worthy researcher has given other proofs too. I am skipping that part, and can be read on the link which I will give few lines ahead.

**Both Hakim and Dhabi accepted Authenticity of This Chain. Also, Worthy researcher said that Rule mentioned by Sheikh Albany is,

الذي لم يُذكر بجرح ولا تعديل ، وروى عنه ثقات ، ولم يأتِ بما يُنكر عليه ، فحديثه صحيح ، خصوصاً إن كان من التابعين.

If someone is discussed with criticism or praise, and Trustworthy Narrators have taken Narration from him; and there is no rejected narration from him; His Narration is Saheeh especially if He is in Tabaeen

Then worthy Researcher gave some examples to prove His point, which I am skipping. It can be seen HERE

This chain is supported by Chain of Behqi to Hasheem in Dalail-un-Nabuwat, 7/313

2760 – أخبرنا أبو علي الروذباري ، أخبرنا أبو محمد بن شوذب الواسطي ، بها ، حدثنا شعيب بن أيوب ، حدثنا عمرو بن عون ، عن هشيم ، عن إسماعيل بن سالم ، عن أبي إدريس الأزدي ، عن علي ، قال : إن مما عهد إلي رسول الله صلى الله عليه وسلم : « أن الأمة ستغدر بك بعدي »

Abu Ali >> Abu Mohammad >> Shoaib >> Amr bin aun > Hasheem > Ismael bin Salim > Abu Idrees > Imam Ali

.

Chain no.2

Another chain to Hasheem is mentioned by Khateeb Baghdadi in His Tareekh, 5/120

أخبرنا الحسن بن أبي بكر ، أخبرنا عبد الباقي بن قانع ، حدثنا عمر بن الوليد بن أبان الكرابيسي ، حدثنا القاسم بن عيسى الواسطي ، حدثنا هشيم، عن إسماعيل بن سالم ، عن أبي إدريس ، عن علي ، قال: مما عهد إلى النبي صلى الله عليه وسلم أن الأمة ستغدر بك من بعدي.

Hasan bin Abi Bakar

>> Abdul Baqi

>> Umar bin Walid (Khateeb mentioned him without any criticism or praise)

>> Qasim bin Esa Wasti (Ibn Hajar: Truthful, but memory issues)

>> Hasheem

> Ismaeel

> Abu Idrees

> Imam Ali

However, These chains are further strengthened by another chain to Hasheem

.

Chain no. 3

Ibn Hajar mentions another chain to Hasheem in al-Matalib ul Alia, 11/203-206

4019 – وقال الحارث : ثنا عبد الرحمن بن زياد ، مولى بني هاشم ، ثنا هشيم ، عن إسماعيل بن سالم ، عن أبي إدريس الأودي ، عن علي ، قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : « إن » هذه الأمة ستغدر بك من بعدي

Harith >> Abdul Rehman bin Ziad >> Hasheem > Ismaeel > Abu Idrees > Imam Ali

.

Chain no. 4

Mohammad bin Sulaiman adds another Chain to Hasheem in His Manaqib ul Imam Amir ul Momineen, 2/533

1033 – محمد بن سليمان قال : حدثنا خضر بن أبان ، قال : حدثنا يحيى بن عبد الحميد الحماني ، عن هشيم ، عن إسماعيل بن سالم ، عن أبي إدريس الأودي ، قال : سمعت عليا يقول : كان فيما عهد إليَّ النبي الأمي صلى الله عليه وآله أن الأمة ستغدر بك من بعدي

Mohammad bin Sulaiman

>> Khidar bin Aban (He is weakened by some Scholars, but Hakim authenticated Chains in which He is present

>> Yahya bin Abdul Hameed (He is weakened by some scholars; however, he is strengthened by others, like Sheikh Albany said in one place that He is trustworthy and narrator of Msulim)*

> Hasheem

> Ismaeel

> Abu Idrees

>> Imam Ali 

.

*Please see this post for further details

.

2- Narration of Abu A’wana

.

Narration of Hasheem from Ismaeel bin Salim, is strengthened by Narration of Abu A’wana from Ismaeel

al-Dolabi mentions in His al-Kuni wa al-Asma, 1/104;

قال : حدثنا يحيى بن غيلان ، عن أبي عوانة ، عن إسماعيل بن سالم .
وحدثنا فهد ابن عوف، قال : ثنا أبو عوانة ، عن إسماعيل بن سالم ، عن أبي إدريس إبراهيم بن أبي حديد الأودي ؛ أن علي بن أبي طالب ، قال : عهد إليَّ النبي صلى الله عليه وآله وسلم : إن الأمة ستغدر بي من بعده

Yahya bin Ghilan (Ibn Hajar & Dhabi: Trustworthy)  + Fahad bin Auf

>> Abu Awana (Trustworthy and steadfast as per Ibn Hajar)

> Ismaeel bin Salim

> Abu Idrees

> Imam Ali

.

This Chain to Ismaeel is Authentic. There is criticism on Fahd by Some Scholars, however, He is not alone in Narrating from Abu A’wana; as Yahya bin Ghilan is also taking Narration from Him.

.

c) Narration of Hayan al-Asadi

 .

Hakim mentions in His Mustadrak, 3/ 142

حدثنا أبو علي الحافظ ، حدثنا الهيثم بن خلف الدوري ، حدثني محمد بن عمر بن هياج ، حدثنا يحيى بن عبد الرحمن الأرحبي ، حدثنا يونس بن أبي يعفور ، عن أبيه ، قال : حدثني حيان الأسدي ، قال : سمعت علي بن أبي طالب رضي الله عنه ، يقول : قال لي رسول الله صلى الله عليه وسلم : عهد معهود أن الأمة ستغدر بك بعدي ، وأنت تعيش على ملتي ، وتقتل على سنتي ، من أحبك أحبني ، ومن أبغضك أبغضني ، وإن هذه ستخضب من هذا ، يعني لحيته من رأسه ) .
(قال الحاكم) : هذا حديث صحيح الإسناد ولم يخرجاه

Abu Ali al Hafiz

>> al-Haitham (Dhabi : Trustworthy)

>> Mohammad bin Umar (Ibn Hajar : Truthful)

>> Yahya bin Abdur Rehman (Ibn Hajar: Truthful but erred; Dhabi : Truthful)

>> Younas bin Abi Ya’for (Ibn Hajar : Truthful but erred)

> His Father (Ibn Hajar : Trustworthy )

>> Hayan al Asadi (Ibn hajar: Trustworthy)

>> Imam Ali

Hakim and Dhabi have authenticated This chain

 

 

 

 

Advertisements