Famous Salafi website, islamweb fatwa center was asked This Question

أرجو شرح هذا الكلام, ففي منة المنعم في شرح صحيح مسلم للمباركفوري في الجزء الرابع ص83 يقول التالي: العصمة واجبة في حق الأنبياء, ممكنة في حق غيرهم

Please explain to me this statement, it comes in Munt-ul-Muni’im Fi Sharah Saheeh Muslim bin Mubarakfori, 4/83, that Infallibility is Must for Prophets and possible for others etc

Let me add, that Mubarakfori has also said this in his book, Tohfa-tul-Ahodi, 10/123. Anyways, They reply

فإن معنى القول بأن العصمة واجبة للأنبياء، ممكنة في حق غيرهم؛ معناه: أن العصمة في حق الأنبياء – عليهم الصلاة والسلام – واجبة, أي: يجب على المسلم أن يعتقد أنهم معصومون من الوقوع في كبائر الذنوب، وإذا قعت منهم أو من بعضهم الصغائر أو خلاف الأولى فإنهم لا يقرون عليها؛ بل ينبههم الله تبارك وتعالى عليها فيبادرون بالتوبة, ولا يقرون عليها.
أما كون العصمة جائزة في حق غير الأنبياء من الصالحين والأولياء والعلماء: فيجوز – شرعًا وعقلًا – أن يحفظ الله تبارك وتعالى بعض عباده الصالحين, فيعصمه من الوقوع في الذنوب والمعاصي, وليس ذلك بلازم, ويوضح هذا ما ذكره المباركفوري في تحفة الأحوذي عند شرحه لدعاء صلاة الحاجة حيث قال:” (والسلامة من كل إثم) قال العراقي فيه: جواز سؤال العصمة من كل الذنوب، وقد أنكر بعضهم جواز ذلك؛ إذ العصمة إنما هي للأنبياء والملائكة، قال: والجواب أنها في حق الأنبياء والملائكة واجبة, وفي حق غيرهم جائزة؛ وسؤال الجائز جائز

Meaning of this statemtn that It is Must for Prophets, and possible for others; it means that it is compulsory in regards to Prophets, It is must on every Muslim to believe that They are Ma’soom/infallible from all Major sins….

And that infallibility is possible in regards to Non-Prophets, among Pious people, Aulia, Scholars, it is allowed from religious point of view, and intellectual point of view. Allah has protected some of His Pious people, and saved them from happening of sins and disobedience. And this is not compulsory/Must. And Mubarakfori wrote in explanation of a prayer in Tohfa-tul-Ahodi that 

(And protect me from all sins). I’raqi said: It is allowed to ask for infallibility from all sins, and some have rejected this, as infallibility is for Prophets and angels. He said: Answer to this is that it is compulsory in regards to Prophets and angels, and allowed in regards to others. And asking for what is allowed, is allowed.

Ibn Hajr also wrote a similar sentence in his Fath-ul-Bari, 7/47

لِأَنَّهَا فِي حَقِّ النَّبِيِّ وَاجِبَةٌ وَفِي حَقِّ غَيْرِهِ مُمْكِنَةٌ

It is Must for Prophets, and possible in regards to others

inf

Advertisements