This article is taken from the work of Brother Jabbary al Yamani in Arabic; and it can be read HERE

 

HOLY PROPHET’s CURSED THOSE WHO TERRIFY PEOPLE OF MADINA

 

Ahmad bin Hanbal mentions in his Musnad, 4/55

16608 – حدثنا عبد الله حدثني أبي ثنا عفان قال ثنا حماد يعنى بن سلمة عن يحيى بن سعيد عن مسلم بن أبي مريم عن عطاء بن يسار عن السائب بن خلاد ان رسول الله صلى الله عليه و سلم قال : من أخاف أهل المدينة أخافه الله عز و جل وعليه لعنة الله والملائكة والناس أجمعين لا يقبل الله منه يوم القيامة صرفا ولا عدلا قال 
تعليق شعيب الأرنؤوط : إسناده صحيح رجاله ثقات رجال الشيخين غير حماد بن سلمة فمن رجال مسلم وغير صحابيه فمن رجال أصحاب السنن

Said narrated that Holy Prophet (asws) said: Whosoever scares People of Madina, Allah will scare him; Curse of Allah, All Angels and People be on him; Allah will not accept any Compulsory or Recommended Act from him on day of Qayamat

Sheikh Shoaib terms the Chain Saheeh/Authentic

 

Similarly We find Ahmad bin Hanbal writing in his Musnad, 3/354

 

14860 – حدثنا عبد الله حدثني أبي حدثنا علي بن عياش حدثنا محمد بن مطرف عن زيد بن أسلم عن جابر بن عبد الله : أن أميرا من أمراء الفتنة قدم المدينة وكان قد ذهب بصر جابر فقيل لجابر لو تنحيت عنه فخرج يمشي بين أبنيه فنكب فقال تعس من أخاف رسول الله صلى الله عليه و سلم فقال أبناه أو أحدهما يا أبت وكيف أخاف رسول الله صلى الله عليه و سلم وقد مات قال سمعت رسول الله صلى الله عليه و سلم يقول من أخاف أهل المدينة فقد أخاف ما بين جنبي 
تعليق شعيب الأرنؤوط : حديث صحيح رجاله ثقات رجال الشيخين غير علي بن عياش فمن رجال البخاري وفي هذا الإسناد إنقطاع فإن زيد بن أسلم لم يسمع من جابر

Zaid bin Aslam says: a Chief from Chiefs of Fitnah stepped in Madina; and vision of Jabir had gone by then. So people told Jabir that if you step aside, it will be better. So He came out by taking support of His sons, and said: Destruction is for him who scares Holy Prophet (asws). So His son asked: How can one scare Prophet (asws) as He has died? He replied: I heard Prophet (asws) saying: Who Scares People of Madina, He scares what is between my two sides

Sheikh Shoaib terms the Hadeeth Sahih, with all narrators trustworthy except that this chain has been weakened due to Breakage of chain between Zaid who has not heard from Jabir

 

This narration has been authenticated by Many like

1-Sayooti in Jami al Sagheer termed it Hasan;

2- Albany terms it Saheeh in Sahih al Jami’i; and included it in Al Silsila tu Sahihiyya

3- Al Haithmi Makki has termed it Saheeh chain in al Zawajir

See this link

 

HOLY PROPHET’s PROPHECY OF INCIDENT OF HARRA

 

We find in Sunan Ibn Maja

3958 حدثنا أحمد بن عبدة حدثنا حماد بن زيد عن أبي عمران الجوني عن المشعث بن طريف عن عبد الله بن الصامت عن أبي ذر قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم كيف أنت يا أبا ذر وموتا يصيب الناس حتى يقوم البيت بالوصيف يعني القبر قلت ما خار الله لي ورسوله أو قال الله ورسوله أعلم قال تصبر قال كيف أنت وجوعا يصيب الناس حتى تأتي مسجدك فلا تستطيع أن ترجع إلى فراشك ولا تستطيع أن تقوم من فراشك إلى مسجدك قال قلت الله ورسوله أعلم أو ما خار الله لي ورسوله قال عليك بالعفة ثم قال كيف أنت وقتلا يصيب الناس حتى تغرق حجارة الزيت بالدم قلت ما خار الله لي ورسوله قال الحق بمن أنت منه قال قلت يا رسول الله أفلا آخذ بسيفي فأضرب به من فعل ذلك قال شاركت القوم إذا ولكن ادخل بيتك قلت يا رسول الله فإن دخل بيتي قال إن خشيت أن يبهرك شعاع السيف فألق طرف ردائك على وجهك فيبوء بإثمه وإثمك فيكون من أصحاب النار

Abu Dhar (r.a) narrates that Holy Prophet (asws) asked me: O Abu Dhar! What will you do when there will plenty of deaths so much that a house (means grave) will be equal to slave in price? I replied: I will do what Allah and His Prophet (asws) like for me OR I said that Allah and His Prophet (asws) know better. He said: Have patience. Then He said: What will you do when there will be so much of Hunger that people will come to mosque, will not be able to go back to their beds, and those in bed wont have strength to go to mosque. I said: I will do what Allah and His Prophet (asws) like for me OR I said that Allah and His Prophet (asws) know better.He said:take piety. Then He said: What will you do when people would be killed so much that Hijarat-uz-Zeet would submerge in blood. I replied: I will do what Allah and His Prophet (asws) like for me . He said: You go and live in your tribe. I said: O Prophet! Why should I not take a sword and fight these people. He said: Then you will share with them (their sin); rather you go and enter your home. I said: O Prophet! What if they enter my home? He said: If you are fearful that shine of sword will take over you, then you take cloak on your face, and then (if he kills you) he will take your sins and will be in companions of Hell

Then Narration has been authenticated by Sheikh Albany as Saheeh/Authentic. See Online Link

Also, in Urdu version, 5/280, Narration no. 3958; it has been authenticated as Saheeh by Hafiz Abu Tahir Zubair ali Zai

 

Sindi, in His explanation of Sunan Ibn Maja, writes

حجارة الزيت موضع بالمدينة فيالحرة سمي بها لسواد الحجارة كأنها طليت بالزيت ، أي : الدم يعلو حجارة الزيت ويسترها لكثرة القتلى ، وهذا إشارة إلى وقعة الحرة التي كانت زمنيزيد 

[Hijarat-uz-Zeet] Place in Madina in era of Harra, named so because of the blackness of stones there as if they have been painted in oil. This means: Blood got on those stones and covered them due to large numbers of killings. This is hint to the incident of Harra which took place in era of Yazeed

 

IBN ABBAS’s TAFSIR OF FITNAH IN VERSE 14 OF SURAT ul AHZAB

 

We find  Ibn Abbas saying in Authentic Narration in al Bidaya wa Nihaya, 6/315-316 of Urdu version

وقد قال يعقوب بن سفيان: قال وهب بن جرير: قالت جويرية: حدثني ثور بن زيد عن عكرمة، عن ابن عباس قال: جاء تأويل هذه الآية على رأس ستين سنة { ولو دخلت عليهم من أقطارها ثم سئلوا الفتنة لآتوها } [الأحزاب: 14] .قال: لأعطوها يعني: إدخال بني حارثة أهل الشام على أهل المدينة وهذا إسناد صحيح إلى ابن عباس

Yaqoob bin Sufian narrated from Wahab bin Jurair from Jawairia from Thor bin Yazeed from Ikrama from Ibn Abbas who said that the Explanation of the verse {And if an entry were made upon them from the outlying parts of it, then they were asked for Fitnah, they would certainly have done it} would appear in start of 60s, that means: When Tribe of Haritha People of Syria on People of Madina, and This chain is Authentic till Ibn Abbas 

 

Apart from Ibn Katheer, Ibn Hajar also accepted authenticity of this saying in his Fath ul Bari, 13/76

We find in Authentic Narrations that Sahaba were looted, Their children were killed

For example

 

KILLING OF CHILDREN OF ANS BIN MALIK

 

Ahmad bin Hanbal mentions in his Musnad, urdu version, 8/410; and Online Version in Arabic, 4/370

19318 – حدثنا عبد الله حدثني أبي ثنا حسن بن موسى ثنا حماد بن سلمة عن علي بن زيد عن النضر بن أنس : ان زيد بن أرقم كتب إلى أنس بن مالك زمن الحرة يعزيه فيمن قتل من ولده وقومه وقال أبشرك ببشرى من الله عز و جل سمعت رسول الله صلى الله عليه و سلم يقول اللهم اغفر للأنصار ولأبناء الأنصار ولأبناء أبناء الأنصار واغفر لنساء الأنصار ولنساء أبناء الأنصار ولنساء أبناء أبناء الأنصار
تعليق شعيب الأرنؤوط : حديث صحيح وهذا إسناد ضعيف لضعف علي بن زيد – وهو ابن جدعان – لكنه قد توبع

Zaid bin Arqam wrote a letter of condolence to Ans bin Malik in era of Harrah for the killings in his Children and Nation, and Said: I give you good news from Allah’s side. I heard from Holy Prophet (asws) who said that O Allah! Forgive Ansar, and children of Ansar, and Grand Children of Ansar; and Forgive ladies of Ansar, and ladies of Sons of Ansar, and ladies of Grand sons of Ansar.

Sheikh Shoaib says that Narration is Saheeh/Authentic, though this chain is Weak due to Ali bin Zaid

 

Similar narration is Present in Sunan Tirmidhi, 2/611,urdu version, narration no. 3663; and in Arabic online version with Research of Sheikh Albany, 8/402

 

3902 حدثنا أحمد بن منيع حدثنا هشيم أخبرنا علي بن زيد بن جدعان حدثنا النضر بن أنس عن زيد بن أرقم أنه كتب إلى أنس بن مالك يعزيه فيمن أصيب من أهله وبني عمه يوم الحرة فكتب إليه إني أبشرك ببشرى من الله إني سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم قال اللهم اغفر للأنصار ولذراري الأنصار ولذراري ذراريهم قال أبو عيسى هذا حديث حسن صحيح وقد رواه قتادة عن النضر بن أنس عن زيد بن أرقم .

تحقيق الألباني :صحيح

Zaid bin Arqam wrote a letter to Ans bin Malik to condole for the death of His family and Cousins on day of Harrah………

Abu E’sa says that Narration is Hasaan Saheeh (Good and Authentic)

Sheikh Albany says Saheeh

 

ROBBERY FROM JABIR BIN ABDULLAH

 

We find in Saheeh al Bukhari

2463 – حدثنا محمد بن بشار حدثنا غندر حدثنا شعبة عن محارب سمعت جابر بن عبد الله رضي الله عنهما يقول : بعت من النبي صلى الله عليه و سلم بعيرا في سفر فلما أتينا المدينة قال ( ائت المسجد فصل ركعتين ) . فوزن قال شعبة أراه فوزن لي فأرجح فما زال معي منها شيئا حتى أصابها أهل الشأم يوم الحرة

Online Translation:-

Narrated Jabir bin `Abdullah:

I sold a camel to the Prophet on one of the journeys. When we reached Medina, he ordered me to go to the Mosque and offer two rak`at. Then he weighed for me (the price of the camel in gold) and gave an extra amount over it. A part of it remained with me till it was taken by the army of Sham on the day of Harra.

Also

 

We find in Saheeh al Muslim

111 – ( 715 ) حدثنا عثمان بن أبي شيبة حدثنا جرير عن الأعمش عن سالم بن أبي الجعد عن جابر قال 

: أقبلنا من مكة إلى المدينة مع رسول الله صلى الله عليه و سلم فاعتل جملي وساق الحديث بقصته وفيه ثم قال لي ( بعني جملك هذا ) قال قلت لا بل هو لك قال ( لا بل بعنيه ) قال قلت لا بل هو لك يا رسول الله قال ( لا بل بعنيه ) قال قلت فإن لرجل علي أوقية ذهب فهو لك بها قال ( قد أخذته فتبلغ عليه إلى المدينة ) قال فلما قدمت المدينة قال رسول الله صلى الله عليه و سلم لبلال ( أعطه أوقية من ذهب وزده ) قال فأعطاني أوقية من ذهب وزادني قيراطا قال فقلت لا تفارقني زيادة رسول الله صلى الله عليه و سلم قال فكان في كيس لي فأخذه أهل الشام يوم الحرة

Online Translation says:-

Jabir reported: We went from Mecca to Medina with Allah’s Messenger (may peace be upon him) when my camel fell ill, and the rest of the hadith is the same. (But it in also narrated in it: ) He (the Holy Prophet) said to me: Sell your camel to me. I said: No, but it is yours. He said: No. (it can’t be), but sell it to me. I said: No, but, Allah’s Messenger, it is yours. He said: No, it can’t be, but sell it to me. I said: Then give me an ‘uqaya of gold for I owe that to a person and then it would be yours. He (the Holy Prophet) said: I take it (for an ‘uqiya of gold) and you reach Medina on it. As I reached Medina, Allah’s Messenger (may peace be upon him) said to Bilal: Give him an ‘uqiya of gold and make some extra payment too. He (Jabir) said: He gave me an ‘uqiya of gold and made an addition of a qirat. He (Jabir) said: The addition made by Allah’s Messenger (may peace be upon him) was with me (as a sacred trust for belssing) and lay with me in a pocket until the people of Syria took it on the Day of Harra.