We, Shias are criticised for prostrating on Turbah/sajda gah/ soil. But interestingly, we find that scholars of ahlusunnah, including their Imam-e-Azam Abu Hanifa, allowed prostrating on dirty things including urine. Let us see some references

REFERENCE NO. 1:-

Let us see What Tahawi wrote

في النجاسة موضع القدمين أو السجود
بشر بن الوليد عن أبي يوسف عن أبي حنيفة إذا كان في موضع قدميه بول أكثر من قدر الدرهم فصلاته فاسدة ولا تفسد عليه في موضع السجود .

الطحاوي الحنفي، ابوجعفر أحمد بن محمد بن سلامة (متوفاي321هـ)/ الجصاص، مختصر اختلاف العلماء، ج1، ص261، تحقيق: د. عبد الله نذير أحمد، ناشر: دار البشائر الإسلامية – بيروت، الطبعة: الثانية، 1417هـ


“if there exists an amount of urine on the place of standing [in prayer] as much as a dirham (coin) then the prayer is invalid but if the same impurity exists on the place of prostration, then it does not make the prayer invalid.”

Al-Tahaawi, Mukhtasar Ikhtilaf al-Ulama, vol. 1, p. 261

Regarding status of how Tahawi has been graded by scholars like Dhabi, we find Dhabi saying

الطحاوي الإمام العلامة الحافظ الكبير محدث الديار المصرية وفقيهها أبو جعفر أحمد بن محمد بن سلامة بن سلمة بن عبد الملك الأزدي الحجري المصري الطحاوي الحنفي صاحب التصانيف من أهل قرية طحا من أعمال مصر مولده في سنة تسع وثلاثين ومئتين… .
وبرز في علم الحديث وفي الفقه وتفقه بالقاضي أحمد بن أبي عمران الحنفي وجمع وصنف…
ذكره أبو سعيد بن يونس فقال عداده في حجر الأزد وكان ثقة ثبتا فقيها عاقلا لم يخلف مثله ثم ذكر مولده وموته.
أخبرنا الشيخ أبو إسحاق في طبقات الفقهاء قال وأبو جعفر الطحاوي انتهت إليه رئاسة أصحاب أبي حنيفة بمصر … .


الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاي 748 هـ)، سير أعلام النبلاء، ج15، ص27، تحقيق: شعيب الأرنؤوط، محمد نعيم العرقسوسي، ناشر: مؤسسة الرسالة – بيروت، الطبعة: التاسعة، 1413هـ.


“Tahaawi the imam, was a very knowledgeable scholar, a great memorizer (hafiz) and the great hadith narrator of Egypt, and was their most learnt man… He has written many books… and was born in 239 Hijri. He had amazing knowledge in hadith and fiqh and was a student of Ahmed bin Abi-Umran al-Hanafi, and wrote many books.
Abu Sa’eed b. Yunos has mentioned his name and said: ‘He is reliable,trustworthy, knowledgeable and rational; we have never known anyone like him.’”
“Shaikh Abu-Is’haq writes in Tabaqat al-Fuqaha: ‘He became the leader of
the followers of Abu-Hanifa in Egypt…’” 


Al-Dhahabi, Siyaro A’laam Al-Nubala, vol. 15, p. 27


REFERENCE NO. 2

Apart from Tahawi, most famous student of Abu Hanifa, Abu Yousaf also said the same

روى أبو يوسف عن أبي حنيفة رحمهما الله أن النجاسة في موضع السجود لا تمنع عن الجواز.

البخاري، علاء الدين عبد العزيز بن أحمد (متوفاي 730هـ)،كشف الأسرار عن أصول فخر الإسلام البزدوي، ج2، ص490، تحقيق: عبد الله محمود محمد عمر، ناشر: دار الكتب العلمية – بيروت – 1418هـ – 1997م.


“The existence of impurity (nijasa) on the place of prostration does not prevent (the worshipper) from prostrating on it.”

Abdul-Aziz al-Bukhari, Kashf al-Asrar An Usool Fakhr al-Islam al-Bazdawi, vol. 2, p. 490

As regards to status of author of book, Abdul Aziz Bukhari, we find

عبدالعزيز بن أحمد بن محمد البخاري الإمام البحر فى الفقه والأصول تفقه على عمه الإمام محمد النايمرغي من تصانيفه شرح أصول الفقه للبزدوي و..

القرشي الحنفي، أبو محمد عبد القادر بن أبي الوفاء محمد بن أبي الوفاء (متوفاي775هـ)، الجواهر المضية في طبقات الحنفية، ج1، ص317، رقم: 846، ناشر: مير محمد كتب خانه – كراتشي


“Abdul Aziz b. Ahmed al-Bukhari was an imam and an ocean in fiqh and usool sciences. He studied under the tuition of his uncle, imam Muhammad al-Naimarghi. Amongst his authored books are ‘Sharh Usool al-Fiqh lil- Bazdawi…”

Al-Qurashi , al-Jawahir al-Mudiyya Fi Tabaqat al-Hanafiyya, vol. 1, p. 317, no. 846

REFERENCE NO. 3

A’ala ud Deen Kashani writes

وَإِنْ كانت النَّجَاسَةُ في مَكَانِ الصَّلَاةِ فَإِنْ كانت قَلِيلَةً تَجُوزُ على أَيِّ مَوْضِعٍ كانت لِأَنَّ قَلِيلَ النَّجَاسَةِ عَفْوٌ في حَقِّ جَوَازِ الصَّلَاةِ عِنْدَنَا على ما مَرَّ وَإِنْ كانت كَثِيرَةً فَإِنْ كانت في مَوْضِعِ الْيَدَيْنِ وَالرُّكْبَتَيْنِ تَجُوزُ عِنْدَ أَصْحَابِنَا الثَّلَاثَةِ وَعِنْدَ زُفَرَ وَالشَّافِعِيِّ لَا تَجُوزُ وَجْهُ قَوْلِهِمَا أَنَّهُ أَدَّى رُكْنًا من أَرْكَانِ الصَّلَاةِ مع النَّجَاسَةِ فَلَا يَجُوزُ.

الكاساني الشاشي الحنفي، علاء الدين أبي بكر بن مسعود بن احمد الملقب بملك العلماء (متوفاي 587هـ)، بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع، ج1، ص82، ناشر: دار الكتاب العربي – بيروت، الطبعة: الثانية، 1982م.


“If the impurity (nijasa) is on the surface that praying is being performed on, then praying there is permissible regardless of the place where there is impurity. This is because we believe, the small amount of impurity has been allowed, but if it is more, and if it is on the place where the two hands and the two knees are placed, based on the view of us three (Abu-Hanifa, Abu- Yusuf and Muhammad Shaibani) it is permissible but in the view of Zufar (the other student of Abu- Hanifa) and Shafiee, it is not permissible. They argue that (the worshiper) has committed one of the main parts (rukn) of his prayer on impurities, therefore it is not permissible.”

Al-Kasani, Bada’i al-Sana’i Fi Tartib al-Shara’i, vol. 1, p. 82

As regard to status of Kashani, we find

أبو بكر بن مسعود بن أحمد الكاشاني علاء الدين ملك العلماء … وكان للكاشاني وجاهة وخدمة وشجاعة وكذا قال ابن العديم سمعت قاضي العسكر يقول قدم الكاشاني دمشق فحضر إليه الفقهاء وطلبوا منه الكلام فعينوا مسائل كثيرة فجعل يقول ذهب إليها من أصحابنا فلان وفلان فلم يزل كذلك حتى أنهم لم يجدوا مسألة إلا وقد ذهب إليها واحد من أصحاب أبي حنيفة فأنفض المجلس ولم يتكلموا معه.

السودوني، أبو الفداء زين الدين قاسم بن قطلوبغا (متوفاي879هـ)، تاج التراجم، ج1، ص328، تحقيق: محمد خير رمضان يوسف، ناشر: دار القلم – دمشق / سوريا، الطبعة: الأولى، 1413هـ- 1992م .


“Abu Bakr b. Mas’ood b. Ahmed al-Kashani Ala al-Din is the king of the knowledgeable people… al-Kashani had a special rank, service and was
brave. Ibn al-Adim said I heard Qadi al-Askar say: ‘Kashani came to Damascus and the scholars came to see him and they asked him to speak.
They conversed about a lot of matters yet whatever they asked he would answer them that so and so from our companions (followers of Abu-Hanifa) have given a verdict on it. It continued like that until there was no issue that the companions of Abu-Hanifa had not issued a verdict about it. Therefore the gathering was calmed and they did not speak with him anymore.” 


Al-Sudooni, Taj al-Tarajim, vol. 1, p. 328


CONCLUSION

We ask this from any intellectual mind that do you believe that such people who have no issue with prostrating on urine, should they ever criticize a person who is prostrating on Soil?

This article is English version of an article in Persian on website of Agha Qazwini here
and you can download this translation i have used in pdf from here